کد خبر: 665690
تاریخ انتشار :

ضربه نهایی به افسانه "دموکراسی آمریکایی"

انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا فارغ از هر نتیجه ای که به همراه داشته باشد، عملا قطبی گرایی سیاسی و احتماعی در جامعه آمریکا را که در سال های اخیر اوج گیری قابل توجهی داشته، به مرحله ای جدید رهنمون خواهد کرد.

ضربه نهایی به افسانه "دموکراسی آمریکایی"
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سیرهای مختلفی از سوی ناظران و تحلیلگران در مورد جو پیرامونی این انتخابات، نتایج احتمالی آن و در عین حال، تبعات و پیامدهای این انتخابات ارائه می شود.

در این راستا، برخی بر این باورند که به احتمال فراوان همچون اغلبِ دیگر انتخابات میاندوره ای کنگره این کشور، حزبی که رئیس جمهور مستقر آمریکا به آن تعلق دارد، در انتخابات میاندوره ای کنگره دست ضعیف تر را خواهد داشت و با ناکامی رو به رو می شود. از این رو، با توجه به تسلط دموکرات ها بر کاخ سفید، پیش بینی می شود که آن ها احتمالا تسلط بر حداقل یکی از مجالس سنا و نمایندگان را از دست خواهند داد(در این رابطه بر اساس برخی نظرسنجی ها، شانس کسب اکثریت از سوی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان بیش از سنا ارزیابی شده است).

با این همه، گروهی دیگر از تحلیلگران، سطح تحلیل و تفسیرهای خود را کلان تر در نظر گرفته اند و بر این باورند که انتخابات جاری میاندوره ای کنگره آمریکا و نتایج آن، می تواند به بحرانی تمام عیار برای دموکراسی آمریکایی بدل شود و حتی روندها و رویه های دموکراتیک در این کشور را به سمت نابودی بکشاند. در این رابطه به طور خاص سه استدلال محوری نیز مورد اشاره قرار می گیرد.

یک: عدم تعهد جمهوریخواهان به مبانی و ساختارهای عمده حکمروایی آمریکایی

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین چالش هایی که جامعه آمریکا در شرایط کنونی و در قالب انتخابات میاندوره ای کنگره این کشور با آن رو به رو است این نکته می باشد که شمار قابل ملاحظه ای از اعضای حزب جمهوریخواه که در انتخابات مذکور شرکت نیز کرده اند، در زمره افرادی بوده اند که یا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا را تایید نکرده اند و یا به کل ساختارهای انتخاباتی در کشورشان را زیر سوال برده اند.

از این رو، انتخاب این قبیل افراد جهت در کنترل گرفتن کرسی های نهادهای مهم و اصلی قانونگذاری در آمریکا، فاجعه ای تمام عیار برای آنچه دموکراسی آمریکایی خوانده می شود قلمداد می گردد و شبیه به نفوذ موریانه ها به درون یک درخت است. این مساله در نوع خود در کل تاریخ آمریکا بی‌سابقه است.

جالب اینکه بسیاری از نمایندگان و اعضای حزب جمهوریخواه که تحت تاثیر ترامپ نیز هستند، اساسا با تمسک به تئوری های توطئه مختلف معتقدند که جریان ها و گروه های پشت پرده ای در آمریکا وجود دارند که به هر نحو ممکن به دنبال ضربه زدن به موقعیت جمهوریخواهان و حذف آن ها از صحنه قدرت سیاسی است. از این رو، آن ها حتی قائل به انجام رقابت سالم انتخاباتی در آمریکا در شرایط فعلی نیز نمی باشند.

موضوعی که عملا بهانه های زیادی را به دست آن ها جهت جنجال آفرینی در این کشور در صورتی که روند تحولات به نفعشان نباشد می دهد.

دو: شکست همه جانبه پروژه دموکراسی آمریکایی

یکی دیگر از مولفه هایی که انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا در شرایط کنونی را به شکستی تمام عیار برای پروژه دموکراسی آمریکایی بدل کرده این نکته است که اگر دموکرات ها پیروز این انتخابات شوند، از تمامی ظرفیت‌های قدرت خود که در نتیجه انتخابات میاندوره ای آمریکا تقویت نیز شده اند استفاده خواهند کرد تا راه را برای پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا و همچنین دیگر انتخابات ها در سطوح مختلف در آمریکا ناهموار کنند.

موضوعی که به هیچ عنوان با اصول انتخابات آزاد و دموکراتیک که آمریکا همواره مدعی آن بوده همخوانی ندارد. از سوی دیگر، اگر جمهوریخواهان پیروز انتخابات شوند، زمینه جهت چالش زایی ها و جنجالی آفرینی هایِ آن ها در عرصه سیاست داخلی آمریکا فراهم خواهد شد و این طیف با قدرتی که در کنگره از طریق نمایندگان افراطی خود به دست خواهند آورند، هر کاری انجام خواهند داد تا در تایید نهایی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا(در صورت پیروزی کاندیدای حزب دموکرات) ایجاد چالش و بحران کنند.

تهدیدی که بدون تردید از آنچه آمریکا در سال 2020 و در بحبوحه تلاش های ترامپ جهت پیشبرد یک کودتای انتخاباتی شاهد آن بود، ماهیتی جدی تر و مستحکم تر خواهد داشت. البته که در این میان نباید فراموش کرد که جمهوریخواهان نیز در شرایط کنونی با اتکا به تسلط هم حزبی های خود بر دیوان عالی آمریکا، امکانات زیادی را جهتن تنش آفرینی در عرصه معادلات داخلی کشورشان پیش روی خود می بینند. موضوعی که عملا آمریکا را در معرض سیلی از بحران های ناخواسته قرار می دهد.

سه: تشدید قطبی گرایی سیاسی-اجتماعی در آمریکا

در نهایت باید گفت که انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا در شرایط فعلی فارغ از هر نتیجه ای که به همراه داشته باشد، عملا قطبی گرایی سیاسی و احتماعی در جامعه آمریکا را که در سال های اخیر اوج گیری قابل توجهی داشته، به مرحله ای جدید رهنمون خواهد کرد.

از این رو، با توجه به مواضع افراطیِ جمهوریخواهان نزدیک به ترامپ که هرگونه شکست انتخاباتی خود از دموکرات‌ها را به انجام تقلب از سوی آن ها نسبت می دهند، کاملا محتمل است که انتخابات جاری در آمریکا نیز مقدمه ای برای بحران آفرینی های بیشتر از سوی جمهوریخواهان باشد. رویکردی که بدون تردید با واکنش های خاص دموکرات ها نیز رو به رو خواهد شد.

درست به همین دلیل هم است که بسیاری از نظران و تحلیلگران از همین حالا معتقدند که یکی از نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا که برای آینده این کشور نیز خطرناک است، رشد افراط گرایی و تعمیق قطبی گرایی سیاسی و احتماعی در این کشور است. موضوعی که عملا فضای تنفس برای تحقق دموکراسی در آمریکا را به میزان زیادی محدود و سخت می کند.

منبع: جهان نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها