کد خبر: 665731
تاریخ انتشار :

خشم جمهوری‌خواهان از ترامپ

چرا بایدن خوشحال است؟

چرا بایدن خوشحال است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جمهوری‌خواهان آمریکا از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور طی روزهای گذشته به نتایج انتخابات میان دوره‌ای و پیروزی قاطع نامزدهای مورد حمایت‌شان در این رای‌گیری امید زیادی داشتند. هرچند هنوز تکلیف بسیاری از رقابت‌های انتخاباتی به طور قطعی مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد که نامزدهای جمهوریخواه از آنچه تصور می‌شد نتایج ضعیف‌تری کسب کرده‌اند. جمهوریخواهان و دونالد ترامپ پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای از «موج بزرگ قرمز» به نشانه رنگ حزب جمهوریخواه سخن می‌گفتند. 

با این حال نتایج انتخابات نشان می‌دهد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از دو رئیس‌جمهوری دموکرات پیشین یعنی باراک اوباما و بیل کلینتون در انتخابات میان‌دوره‌ای نتیجه بهتری کسب کرده است. دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای سال‌های ۱۹۹۴ و ۲۰۱۰ (اولین انتخابات میان دوره‌ای پس از انتخاب بیل کلینتون و باراک اوباما) با شکست سنگینی روبرو شده بودند.حزب دموکرات با توجه به نتایجی که تاکنون منتشر شده است، احتمالا کنترل مجلس نمایندگان را از دست خواهد داد اما اکثریت شکننده خود در مجلس سنا را حفظ خواهد کرد. حتی اگرجمهوریخواهان در سنا نیز اکثریت نسبی وحداقلی را به دست بیاورند، قدرت ادعایی خود در خصوص ایجاد موانع غیر قابل عبور در برابر جوبایدن و دموکراتها را نخواهند داشت.نتایج رای‌گیری اخیر  نشان می‌دهد که دموکرات‌ها از آنچه تصور می‌شد کرسی‌های کمتری را در مجلس نمایندگان از دست دادند. تخمین‌های اولیه حکایت از این دارد که دموکرات‌ها در کنگره آینده حدودا ۲۱۱-۲۱۰ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار خواهند داشت و جمهوریخواهان کنترل ۲۲۵-۲۲۴ کرسی این مجلس را به دست می‌آورند. 

بزرگترین چالش پیش‌روی جو بایدن و دموکرات‌ها در انتخابات میزان مشارکت پایه‌های رای این حزب بود. دموکرات‌ها به طور معمول در انتخابات میان‌دوره‌ای به ویژه اگر کنترل کاخ‌سفید را در دست باشند با افت حدودا ۲۰ درصدی میزان مشارکت رای‌دهندگان خود روبرو می‌شوند. این در حالی است که به نظر می‌رسد تبلیغ جو بایدن بر روی «تهدید دموکراسی آمریکا» از سوی هواداران دونالد ترامپ و مطرح شدن موضوع حق سقط جنین در کارزار انتخاباتی باعث شد تا مشارکت رای‌دهندگان دموکرات در سطح بالایی باشد. جمهوریخواهان امیدوار بودند تا به دنبال افزایش هزینه‌های زندگی، تورم بالا و نارضایتی از وضعیت اقتصادی بتوانند در انتخابات میان‌دوره‌ای پیروزی قاطعی به دست بیاورند. 

هرچند نتیجه نظرسنجی‌های انجام شده در پای صندوق‌های رای نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی یکی از دغدغه‌های اصلی رای‌دهندگان بوده است اما حق سقط جنین نیز برای بسیاری از رای‌دهندگان عاملی تاثیرگذار در حضورشان پای صندوق‌ها بود.تصمیم دیوان عالی آمریکا مبنی بر لغو حق سقط جنین به عنوان یکی از حقوق فدرال که چند ماه پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای اتخاذ شد در بسیج رای‌دهندگان دموکرات نقش داشت. به این ترتیب دموکرات‌ها به کمک مشارکت بالای هواداران‌شان در انتخابات میان‌دوره‌ای موفق شدند تا در ایالت پنسیلوانیا یکی از کرسی‌های جمهوریخواهان در مجلس سنا را تصاحب کنند. هر چند نتیجه رای‌گیری برای تعیین نماینده ایالت‌های جورجیا، آریزونا و نوادا در مجلس سنا هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد دموکرات‌ها بخت بیشتری برای کسب اکثریت در این مجلس دارند. نتیجه رای‌گیری در این ایالت‌ها ممکن است تا چند روز دیگر مشخص نشود زیرا شمارش آرای ارسالی از طریق پست وقت‌گیر خواهد بود. از سوی دیگر در ایالت جورجیا احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد. 

در هر حال، اکثر تحلیلگران مسائل داخلی در آمریکا، ترامپ را اصلی ترین بازنده انتخابات میاندوره ای کنگره می دانند. با این حال به نظرمی رسد رئیس جمهور سابق آمریکا حداقل در ظاهر چنین ادعایی را قبول ندارد! اگرچه ترامپ اذعان کرده است که در برخی حوزه ها نتایج انتخابات ناامید کننده بوده است، اما در کل خود و حزب جمهوریخواه را پیروز انتخابات میاندوره ای کنگره دانسته است! در هر حال آنچه طی روزهای آتی ظهور و بروز خواهد یافت، مربوط به تقابل تمام عیار جمهوریخواهان سنتی و ترامپ باز می گردد. احتمالا با توجه به شکست جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2020 و شکست آنها در راه اندازی "موج قرمز"در انتخابات سال 2020، افراد زیادی در حزب جمهوریخواه پایان تاریخ مصرف ترامپ را اعلام خواهند کرد. با این حال به نظر می رسد طرفداران ترامپ و فراتر از آنها خود رئیس جمهور سابق آمریکا، زیر بار چنین موضوعی نروند. در چنین شرایطی منازعات درون حزبی جمهوریخواهان بر سر ترامپ دیدنی تر از هر زمان دیگری خواهد بود! 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها