کد خبر: 665733
تاریخ انتشار :

پاس گل ترامپ به دموکرات‌ها

پنسیلوانیا بلای جان جمهوری‌خواهان

پنسیلوانیا بلای جان جمهوری‌خواهان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شکست جمهوریخواهان در کسب کرسی سنا در ایالت پنسیلوانیا، امید دموکراتها را جهت کسب پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری2024 افزون ساخته است. پنسیلوانیا یکی از مهم ترین ایالات آمریکاست که دارای 20 رای الکترال می باشد. از سوی دیگر، الگوی رای دهی در پنسیلوانیا به طور مستقیم بر روی دو ایالت دیگر یعنی میشیگان و ویسکانسین نیز تاثیرگذار خواهد بود. در هر حال، ترامپ با اصرار بر نامزدی "مهمت اوز" در انتخابات سنا از پنسیلوانیا، شکست سنگینی را برای حزب جمهوریخواه در این ایالت رقم زد. ضمن آنکه در ایالت نیوهمپشایر نیز اوضاع بر وفق مراد جمهوریخواهان پیش نرفت و به این ترتیب، دو کرسی سنا که جمهوریخواهان تقریبا پیروزی خود در آن را قطعی می دانستند به سود دموکراتها از دست رفت.تکلیف رقابتهای سنا در چند ایالت مهم و سرنوشت ساز دیگر نیز هنوز مشخص نیست. 

در این میان، دموکراتها پیروزی در انتخابات سنا در پنسیلوانیا و نیوهمپشایر و حتی رقابت تنگاتنگ در ایالاتی مانند نوادا و جورجیا و آریزونا را مدیون شخص ترامپ می دانند! دودستگی و شکافی که ترامپ در میان جمهوریخواهان ایجاد کرد، منجر به آن شد تا تعدادی از آرای سلبی به ترامپ ، در سبد رای دموکراتها به گردش در آید. دقیقا همین مسئله در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به رمز پیروزی دموکراتها و بایدن تبدیل شد. دموکرات‌ها در شماری از رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای با نامزدهایی از حزب جمهوریخواه روبرو بودند که در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه به لطف دونالد ترامپ پیروز شده بودند. هر چند این نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات مقدماتی توانسته بودند تا نظر پایه‌های حزب را به خود جلب کنند اما بهترین گزینه جمهوریخواهان برای غلبه بر دموکرات‌ها محسوب نمی‌شدند. آنها در انتخابات مقدماتی نامزدهای میانه‌روی جمهوریخواه را حذف کرده بودند که امکان جلب نظر رای‌دهندگان در برابر دموکرات‌ها را داشتند. دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه از نامزدهایی حمایت کرد که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را زیر سوال می‌بردند. اکثریت رای‌دهندگان در انتخابات مقدماتی جمهوریخواه نیز به نامزدهای مورد حمایت دونالد ترامپ رای دادند. به این ترتیب دموکرات‌ها در انتخابات روز سه‌شنبه برای جلب نظر رای‌دهندگان مستقل و معرفی نامزدهای جمهوریخواه به عنوان «تهدیدی برای دموکراسی» مسیر آسانی در پیش داشتند. 

انتخاب نامزدهای تندرو که نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ را زیر سوال می‌بردند از سوی میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا مورد انتقاد قرار گرفته بود. او از «کیفیت» یا «سطح» نامزدهای پیروز در انتخابات مقدماتی ابراز نارضایتی کرده بود. به عنوان مثال بسیاری از سران حزب جمهوریخواه انتخابات مجلس سنا در ایالت نیوهمپشایر را فرصتی برای تصاحب یکی از کرسی‌های حزب دموکرات در این مجلس می‌دانستند. با این حال رای‌دهندگان جمهوریخواه در انتخابات مقدماتی ایالت نیوهمپشایر به نامزد مورد حمایت دونالد ترامپ که نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ را قبول نداشت رای دادند. به این ترتیب دموکرات‌ها توانستند این کرسی خود را در مجلس سنا حفظ کنند. 

اکنون دموکراتها بر روی اختلاف افکنی های ترامپ درحزب جمهوریخواهان حساب ویژه ای باز کرده اند. برابری نسبی آرای دموکراتها و جمهوریخواهان در مجلس سنا و برتری نسبی جمهوریخواهان بر دموکراتها در مجلس نمایندگان، قطعا نتیجه مطلوبی برای ترامپ و طرفدارانش نیست. اکنون در جامعه آمریکا بر سر آنچه"آینده ترامپیسم"نامیده می شود اختلافات عدیده ای رخ داده است. برخی جمهوریخواهان سنتی معتقدند که باید از ناکامی اخیر ترامپ در ایالاتی مهم و سرنوشت ساز مانند جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا و نوادا استفاده کرد و یک بار برای همیشه، هزینه جدایی مطلق وی از حزب جمهوریخواه را پرداخت کرد. برخی رسانه های وابسته به حزب جمهوریخواه صراحتا ترامپ را نه عامل اتحاد، بلکه عامل شکست در برابر دموکراتها در برخی ایالات مهم دانسته اند. 

اما مسلم است که ترامپ به راحتی از صحنه ای که مدتهاست آن را کارگردانی کرده کنار نمی رود.اساسا رئیس جمهور سابق آمریکا شکست خود را در این انتخابات قبول ندارد و حتی برتری جمهوریخواهان مخالف خود در برخی ایالات مانند فلوریدا را به حساب خود و طرفدارانش واریز کرده است. نتیجه این اصرار و انکار، تبلور آنارشیسم در حزب جمهوریخواه آمریکا و متعاقبا، تسری آن به کل جامعه آمریکاست. در چنین شرایطی اتفاقا انصراف ترامپ از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 بدترین خبرممکن برای بایدن و همراهانش محسوب می شود! شاید تنها عاملی که بتواند پیروزی دوباره "بایدن خواب آلود" را در انتخابات تضمین کند "ترامپ اختلاف افکن"درمیان جمهوریخواهان باشد....

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها