کد خبر: 665902
تاریخ انتشار :

پشت‌پرده شایعات دلاری

عضو مجمع تشیخص مصلحت نظام گفت: مدیریت ارز در دولت سیزدهم نسبتا موفق است و پیش بینی هم این نیست که قیمت ارز طی سال جاری بخواهد به آن رقم هایی که بعضی ها پیش بینی می کنند برسد.

پشت‌پرده شایعات دلاری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: بازار ارز روزهای مه آلودی را پشت سر می گذراند، از طرفی دولت با اعتماد به نفسی مثال زدنی از در اختیار داشتن نبض بازار سخن می گوید و از طرف دیگر عموم مردم نگران از تجربه دلار 50 هزار تومانی هستند. حال این سئوال مطرح می شود که آیا داریم به سوی یک انفجار قیمتی پیش می رویم یا آنکه ساحل آرامش پیش روی ماست.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره پیش بینی بازار ارز گفت: قیمت ارز افزایشی شد که معلول فضای روانی و اقدامات دشمنان است. آشوب هایی در کشور رخ داد که بیگانگان احساس کردند از این فضا می توانند برای بی ثباتی در بازار ارز و دامن‌زدن استفاده کنند.

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت ارز در بازار افزود: اتفاقاتی در بازار ارز رخ داد که بیشتر ناشی از دخالت آمریکا و اذناب آمریکا در هرات، سلیمانیه و دوبی است. در واقع قیمت ها آنجا دستکاری می شود، آنجا رقم می خورد و هدایت می شود. ارز فردایی از نمونه های این موضوع است چون دلال ها با هم پیش بینی می کنند که فردا قیمت ارز چقدر می شود، سپس براساس ما به التفاوت قیمت پیش بینی شده با قیمتی وجود دارد با همدیگر مبادله می کنند. همین خودش زمینه رشد و افزایش قیمت ارز را در افکارعمومی ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در هفته گذشته شاهد بودیم که قیمت ارز به بالای 36 هزار تومان رفت، بانک مرکزی با ابتکاری که به خرج داد توانست روند افزایشی قیمت ارز را متوقف و این روند را معکوس کند. شاهد بودیم همزمان با افزایش قیمت ارز، قیمت سکه هم بالا رفت. قیمت سکه تحت تأثیر قیمت ارز و قیمت ارز تحت تأثیر قیمت طلای جهانی قرار می گیرد بنابراین نوسانات قیمتی، گاهی متأثیر از قیمت ارز و گاهی متأثر از قیمت طلاست.

وی افزود: بانک مرکزی نسبت به تقاضای سکه ورود و حواله خرید سکه را منتشر کرد، یعنی به عبارت دیگر سکه را می فروشد و گواهی فروش سکه را در اختیار مشتریان قرار می دهد، مشتریان 6 ماه دیگر می توانند نقدی تسویه کنند یا آنکه سکه تحویل بگیرند. این ابتکار موجب شد که بخشی از تقاضای تبدیل ریال به مسکوکات و تبدیل ریال به ارز کاهش پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: هم اکنون شاهد هستیم قیمت ارز از 36 هزار و هشتصد تومان به کمتر از 34 هزار تومان برگشت کرد بنابراین نوسانات امروز قیمت ارز به دلیل دخالت بیگانگان و اثر جنگ روانی است. در واقع رسانه های بیگانه و دولت های استکباری از ایجاد آشوب ها نهایتا نتیجه ای نگرفتند حالا جنگ روانی در حوزه ارز ایجاد کردند.

وی افزود: برخی پیش بینی کردند قیمت ارز به بیش از 40 هزار تومان و حتی 50 هزار تومان می رسد، این نوع پیش بینی ها سال گذشته نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شد اما الحمدالله با مدیریت دولت و بانک مرکزی آن اتفاق نیفتاده است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: البته همین جا لازم است بگویم قیمت دلار در مقابل طلا، پوند، یورو، یوآن، وون و ین افزایش پیدا کرده است بنابراین افزایش قیمت دلار متفاوت از افزایش نرخ سایر ارزها در جهان رقم می خورد. در ایران نیز افزایش قیمت دلار طی یکسال گذشته حدود 20 درصد بوده و نه بیشتر، حال آنکه در شرایط تورمی 40 درصد قرار داریم.

مصباحی مقدم افزود: اگر بنا بود قیمت ارز حتی به اندازه نرخ تورم بالا برود، بیش از اینها باید قیمت ارز افزایش می یافت اما با مدیریت صورت گرفته قیمت ارز این مقدار بالا نرفته است که این نشان می دهد مدیریت ارز در دولت سیزدهم نسبتا موفق است و پیش بینی هم این نیست که قیمت ارز طی سال جاری بخواهد به آن رقم هایی که بعضی ها پیش بینی می کنند برسد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها