کد خبر: 667118
تاریخ انتشار :

سرکرده جدید داعش و کابوسی که شاید زنده شود

داعش در تلاش است که بار دیگر به یک گروه مرکزگرا تبدیل شود. داعش نمی تواند مانند القاعده، بوکو حرام و سایر گروه های تروریستی حیات چریکی داشته باشد. آنها ترجیح می دهند که یک شهر یا منطقه را تصرف کرده و آن را به مرکز خود بدل کرده و به اصطلاح "مدینه" داشته باشند.

سرکرده جدید داعش و کابوسی که شاید زنده شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: بر اساس اعلام گروه تروریستی داعش، «ابو حسن الهاشمی القرشی» سرکرده این گروه تروریستی کشته شد. پس از این اتفاق، تروریست‌های داعش «ابو الحسین الحسینی القرشی» را به عنوان سرکرده جدید خود انتخاب کردند.

این اتفاق می تواند در سیاست ها و سرنوشت داعش تغییراتی را ایجاد کند.

*** مروری بر خلفای خودخوانده داعش و سیاست‌هایشان

ابو الحسین الحسینی چهارمین خلیفه خودخوانده داعش است. بعد از مرگ ابوبکر البغدادی، عبدالله قرداش به عنوان رهبر گروه تروریستی داعش انتخاب شد. بعد از مرگ قرداش، ابو حسن الهاشمی به عنوان رهبر داعش انتخاب شد و حالا هم ابو الحسین الحسینی به عنوان رهبر برگزیده شده است.

زعامت داعش به طور کلی به دو دوره تقسیم می شود: دوره حکومت مرکزی، دوره شکست و پراکندگی. در دوره حکومت مرکزی، ابوبکر البغدادی به کمک سلفی های طرفدارش توانست چند شهر از سوریه و عراق را تصرف کند و یک حکومت مرکزی خطرناک ایجاد نماید. بعد از شکست، داعش مجبور شد مانند القاعده نیروهای خود را پراکنده کرده و به خصوص در بیابان های لیبی، مالی، سوریه و کوهستان های افغانستان و پاکستان پخش کند.

داعش در دوره پراکندگی نتوانست با زعامت ابوبکر البغدادی به اهدافش برسد. البغدادی خلیفه دوران قدرت داعش بود اما نمی توانست داعش را در دوره بی‌خانمانی و پراکندگی هدایت کند. او قادر نبود همچون ایمن الظواهری، سرکرده القاعده در بیابان ها زندگی کرده و نیروهای پراکنده و پخش خود در شهرهای مختلف و دور را هدایت و رهبری کند. به همین علت، به سرعت قدرتش رو به زوال رفت و بعد از مدتی هم کشته شد.

بعد از ابوبکر البغدادی، قدرت داعش به سرعت کم شد. سه رهبر بعدی داعش قدرت بسیار کمی داشتند و نتوانستند مانند البغدادی به یک رهبر کاریزماتیک و مقتدر تبدیل شوند. به همین علت، خیلی زود کنار رفته یا کشته شدند. این نشان می داد که داعش در کادر مرکزی خود دچار ضعفی اساسی است و احتمالا به زودی دچار دودستگی و آشوب می شود.

*** سیاست جدید داعش با سرکردگان جدید

همزمان با تغییر کادر مرکزی و رهبری، داعش تصمیم به اقدامات جدید و مهمی گرفته است. در حال حاضر، داعش در دو منطقه مهم فعالیت دارد: افغانستان و مناطق بیابانی شمال آفریقا. قدرت داعش در افغانستان به شدت در حال کم شدن است‌. طالبان قدرت خود را استحکام بخشیده و دولت و سازمان امنیت پاکستان نیز با آنها هماهنگ هستند. داعش در این منطقه تنها مانده و هر لحظه نیز ضعیف تر می شود.

در آفریقا اما وضعیت فرق دارد. کشورهای مرکزی و شمالی آفریقا پتانسیل زیادی برای پرورش داعش دارند. داعش تصمیم دارد از طریق ائتلاف با گروه های سلفی - تکفیری دیگر به قدرت برسد. داعش یک بار از طریق ائتلاف با بوکو حرام در نیجریه به قدرت زیادی رسید. حالا آنها تصمیم دارند همین کار را در مالی تکرار کنند.

بر اساس گزارش ها، داعش توانسته با گروه های مسلح سلفی مختلف ائتلاف ایجاد کرده و به دو منطقه گائو و میناکا حمله کند. بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر، وضعیت این مناطق بسیار بد است و اگر اقدامی صورت نگیرد داعش می تواند سراسر این دو منطقه را به تصرف خود درآورد.

*** رویای داعش و کابوس جهان

داعش در تلاش است که بار دیگر به یک گروه مرکزگرا تبدیل شود. داعش نمی‌تواند مانند القاعده، بوکو حرام و سایر گروه های تروریستی حیات چریکی داشته باشد. آنها ترجیح می دهند که یک شهر یا منطقه را تصرف کرده و آن را به مرکز خود بدل کرده و به اصطلاح "مدینه" داشته باشند. به همین علت، سخت در تلاشند که حوزه فعالیت خود را در مالی بیشتر کنند تا بتوانند آرزویی را که در سوریه و عراق نتوانستند به آن برسند، در آفریقا محقق کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها