کد خبر: 667784
تاریخ انتشار :

سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز»:

باید با شرق و غرب ارتباطی متعادل و منطقی داشته باشیم

سید جلال ساداتیان گفت: واقعیت این است که همین چین و روسیه به قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران رأی داده بودند.

باید با شرق و غرب ارتباطی متعادل و منطقی داشته باشیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: گسترش ارتباط عربستان و چین از جهات مختلف قابل ارزیابی است؛ اینکه این گسترش ارتباطات چه پیامی برای ایران می‌تواند چه پیامی داشته باشد؟ آیا بعد از این ایران باید به سمت ارتباط متوازن در عرصه بین‌المللی برود و البته حواشی پیش‌آمده در خصوص جزایر سه‌گانه چه ابعادی دارد؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «ایران با اینکه سعی کرده است سیاست خارجی را به صورت آرمانی دنبال کند اما در عمل آنچه تصور می‌شد، رخ نداده است. ایران تصورش این بود که می‌شود با نفی غرب تمام نیازها را از شرق تأمین و با انعقاد قراردادهای راهبردی بلندمدت نوعی اطمینان از آینده هم ایجاد کرد و با بهره‌گیری از پیمان شانگهای موقعیت سیاسی بهتری هم پیدا کرد اما چین در پیمان شانگهای صرفا در پی جذب مشتری اقتصادی است و منافع خودش را در نظر دارد».

او ادامه داد: «دیدار اخیر رئیس‌جمهور چین با پادشاه و ولیعهد عربستان و اینکه عربستان کشورهای عربی منطقه را هم دور خود جمع کرد، نشان از فعالیت گسترده دیپلماتیک آنهاست. عربستانی که همه وجودش آمریکایی است امروز و از وقتی که محمد بن سلمان به جای پدرش مدیریت امور را به دست گرفته است با روسیه و چین هم ارتباط نزدیکی برقرار می‌کند که این نشان از فعال‌شدن حوزه دیپلماسی در عربستان دارد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین گفت: «اینگونه نیست که دوستی‌ها و دشمنی‌های دائمی در دنیا وجود داشته باشد. باید بدانیم عرصه دیپلماسی، عرصه واقع‌گرایی و عمل‌گرایی است، نه عرصه آرمان‌گرایی. واقعیت این است که همین چین و روسیه به قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران رأی داده بودند که برجام آمد و آن قطعنامه‌ها را ملغی‌الاثر کرد و واقعیت این است که ما باید خود را به جایگاهی می‌رساندیم که نگران نباشیم که چین به کدام سمت می‌رود یا به تعبیری پشت ما را خالی می‌کند یا نه. ما باید روی پای خودمان بایستیم و با شرق و غرب ارتباطی متعادل و منطقی داشته باشیم».

ساداتیان در پایان درباره امضای چین پای بیانیه‌ای که درخصوص جزایر سه‌گانه ایران موضع‌گیری می‌کند، بیان کرد: «اینکه امارات مترصد فرصت است تا بگوید جزایر سه‌گانه باید برای خودش باشد، وجود دارد و البته این واقعیت هم وجود دارد که حاکمیت این سه جزیره برای ایران است و تردیدی در آن نیست اما اینکه چین پای آن بیانیه را امضا کرده تهدیدی از سوی چین علیه ایران محسوب می‌شود. چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و باید این اقدام او را جدی گرفت. ما اگر روابطی متوازن با دنیا برقرار می‌کردیم هیچ کشوری جرأت نمی‌کرد درباره خاک ایران سخنی بگوید».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها