کد خبر: 667924
تاریخ انتشار :

بروجردی:

روابط ایران و چین ریشه در تاریخ دارد

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با یادآوری ریشه های تاریخی و کهن روابط و دوستی دو ملت و دو کشور، تاکید کرد: روابط چین با دیگر کشورها در تضاد با منافع جمهوری اسلامی ایران نیست و در عین حال، ضرورت احترام به تمامیت ارضی کشورها، امری غیرقابل تعارف است.

روابط ایران و چین ریشه در تاریخ دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علاءالدین بروجردی با بیان اینکه حق طبیعی چین یا هر کشور دیگر است که به دنبال توسعه روابط خوب با سایر کشورها باشد، در عین حال تاکید کرد: آنچه اخیرا درخصوص روابط ایران و چین موجب ناخرسندی و تحریک افکار عمومی شد، "نباید" هایی بود که دربیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس در جریان سفر اخیر شی جینپینگ رئیس جمهوری چین به ریاض اتفاق افتاد.

بروجردی با اشاره به تمامیت ارضی به عنوان خط قرمز همه کشورهای مستقل تاکید کرد هرگونه موضوع مغایر با اصول تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست و جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی نیز بخش لایتجزای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین خاطرنشان کرد: انتظار طبیعی افکار عمومی ایران این است که همان گونه که ایران به خط قرمز چین درخصوص تمامیت ارضی این کشور به عنوان مثال در خصوص مسئله تایوان و چین واحد احترام می گذارد، رفتار متقابل و مشابهی را از طرف چینی ها شاهد باشند و چین بطور مناسب نسبت به اصلاح مواضع نادرست در خصوص تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، اقدام کند.

وی با اشاره با اظهارات اخیر آقای هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین در سفر اخیر به تهران درخصوص تاکید بر تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و نیز سخنان روز گذشته وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین که بخشی از تلاش این کشور برای اصلاح موضوع اشتباه اخیر محسوب می شود، گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران ، هم عدم تکرار این مواضع نادرست(اشاره به برخی بندهای بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس) و هم اصلاح و جبران آن در فرصت های آینده از سوی چین است. چینی ها همیشه هوشمندتر از آن بوده اند که خود را در شرایطی قرار دهند که مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد.

اراده جدی چین برای اجرای توافق ۲۵ ساله

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن، سفر معاون نخست وزیر چین در راس یک هیات بلندپایه متشکل از دهها نفر از معاونین وزرا و مدیران کل به تهران را حاکی از جدیت و اراده طرف چینی برای پیشبرد و اجرای توافقنامه ۲۵ ساله میان دو کشور دانست.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت سریع در اجرای این توافقنامه مهم و استفاده از ظرفیت های عظیم چین درحوزه های گوناگون، برضرورت تسریع در اقدام دستگاه ها و وزارتخانه های ذیربط جمهوری اسلامی ایران و جدیت بیشتر آنها برای فراهم کردن زمینه اجرای این توافق در قالب قراردادهای مختلف در حوزه های گوناگون و دستور صریح رئیس جمهوری اسلام ایران به دستگاه های اجرایی در این خصوص تاکید کرد.

بروجردی گفت: براساس تاکیدات مکرر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای پیشبرد پروژه ها در کشور از جمله پروژه های ریلی، انتظار این است که دستگاه های اجرایی ذیربط با سرعت، جدیت و قاطعیت بیشتر برای اجرای توافقنامه ۲۵ ساله با چین گام بردارند و نهادهای نظارتی هم به عنوان نمایندگان مردم، با تشدید نظارت و مطالبه گری، با جدیت و قاطعیت بیشتری روند اجرای این توافق را دنبال کنند.

ایجاد جدول زمان‌بندی برای روند پیشرفت توافق ۲۵ ساله

بروجردی پیشنهاد کرد برای اینکه مردم از روند پیشرفت در اجرای این توافقنامه مطلع باشند و نیز با هدف سرعت بخشیدن به این روند، ضروری است یک جدول زمان بندی و روز شمار برای اجرای قراردهای ذیل توافق ۲۵ ساله ایجاد شود و حتی به صورت تابلوهای روزشمار که نشان دهند زمان شروع و پایان پروژه باشد، در مناطق مختلف شهرها نصب شود.

وی همچنین بر ضرورت اطلاع رسانی مناسب از سوی دستگاه های مربوطه در خصوص مزایای اجرای پروژه های مختلف ذیل این توافق برای افکار عمومی نظیر ایجاد فرصت های شغلی، توسعه زیرساخت ها و ... تاکید کرد.

بروجردی با اشاره به این که هیات های عالی رتبه ایران و چین پس از مذاکرات اخیر در تهران، در خصوص ۱۶ محور جدید همکاری در بخش های مختلف اقتصادی با یکدیگر توافق کردند، معرفی این محورهای جدید همکاری برای مردم و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه از سوی وزارتخانه های مرتبط را خواستار شد.

چرا نگاه به شرق؟

بروجردی دربخشی دیگر از این گفت و گو، یادآور شد که خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدنبال آن، وابستگی طرف های اروپایی به آمریکا ، عدم استقلال سیاسی آنها و عمل نکردن به تعهداتشان در قبال ایران، بار دیگر اهمیت "نگاه به شرق" و غیرقابل اعتماد بودن غربی ها را نشان داد.

وی با اشاره به سرنوشت نیروگاه اتمی بوشهر گفت که غیرقابل اعتماد بودن غربی ها موضوع تازه ای نیست و دست کشیدن آلمانی ها از پروژه احداث نیروگاه بوشهر و احداث این نیروگاه توسط روسیه، یکی دیگر از نشانه های غیرقابل اعتماد بودن غرب و اهمیت نگاه به شرق است.

بروجردی در خصوص روابط با چین ، به توانمندی های چشمگیر این کشور در حوزه صنعت، فناوری، هوش مصنوعی، سرمایه گذاری و ... اشاره کرد و گفت با توجه به غیرقابل اعتماد بودن غربی و توانمندی های قابل توجه چین در زمینه هی مختلف که حتی گوی سبقت را از آمریکا و اروپا هم ربوده است، عقل حکم می کند که باید بین نگاه به غرب و نگاه به شرق تمایز قائل شد و در مسیر همکاری با کشورها، تجربه های گذشته را مدنظر قرار داد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها