کد خبر: 668098
تاریخ انتشار :

فارن پالیسی بررسی کرد

چرا عربستان به چین نزدیک شده است؟/ ریاض و پکن تا کی در ماه عسل می مانند؟

بعید است عربستان متحد استراتژیک چین شود اما روابط اقتصادی چین و عربستان برای نشان دادن نارضایتی سعودی ها از عملکرد حمایتی آمریکا افزایش خواهد یافت.

چرا عربستان به چین نزدیک شده است؟/ ریاض و پکن تا کی در ماه عسل می مانند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: دیدار شی جین پینگ با محمد بن سلمان باعث واکنش بسیاری از رسانه های آمریکایی شده است. این رسانه ها معتقدند دیدار این دو با هم نشان از این دارد که پکن و ریاض قرار است سطح روابط و همکاری خود را با هم گسترش دهند.

آنچه برای بیشتر این رسانه ها مهم است، علت نزدیکی عربستان سعودی به چین است. عربستان یکی از متحدان اصلی آمریکا بوده و یکی از کشورهای غرب گرای خاورمیانه به حساب می آید اما در حال حاضر، این کشور عربی به چین نزدیک شده است. علت این نزدیکی چیست؟

چرا عربستان به چین نزدیک شده است؟

پایگاه خبری فارن پالیسی در گزارشی به این موضوع پرداخته است. نویسنده این گزارش محمد الیحیی، یکی از شهروندان سعودی الاصل است که معتقد است علت نزدیکی عربستان و چین به هم، دلسردی سعودی ها از آمریکا است. به جز این باید وعده های مختلف چین را هم در جذب بیشتر ریاض به پکن موثر دانست.

نویسنده گزارش فارن پالیسی در این رابطه می نویسد: "سیاست چین ساده و سرراست است. پکن به ریاض پیشنهاد می دهد؛ نفت خود را به ما بفروشید و به ما کمک کنید تا بازارهای جهانی انرژی را تثبیت کنیم. هر گونه تجهیزات نظامی را که می خواهید از کاتالوگ ما انتخاب کنید و هر طور که دوست دارید از همکاری با ما در زمینه های دفاعی، هوافضا، صنعت خودرو، بهداشت و فناوری بهره ببرید. به عبارت دیگر، چینی‌ها معامله‌ای را به سعودی‌ها پیشنهاد می‌کنند که به نظر می‌رسد از توافق آمریکا و عربستان الگوبرداری شده است."

پادشاهی سعودی قرابت بیشتری به چین دارد. اخیرا آمریکا انتقادات زیادی از عربستان می کند. پس جای تعجب نیست که بسیاری از جوانان سعودی ایده جایگزینی چین با آمریکا را مطرح کنند. محمد الیحیی معتقد است علی رغم اتحاد عربستان و آمریکا اما اقدامات چند ساله اخیر ایالات متحده باعث دلسردی دولتمردان و شهروندان سعودی شده است. او در این رابطه می نویسد: "برای سعودی هایی مثل من، هیچ چیز نمی تواند ناامیدکننده‌تر از احتمال جدایی و دوری از ایالات متحده باشد. از دهه 1960، سعودی ها هرگز جهانی را بدون رابطه قوی با ایالات متحده تصور نکرده اند. من نیز یکی از آن جوانان سعودی هستم که فرهنگ آمریکا را تحسین می کنم. با این حال، اتفاقات دهه گذشته ایمان بسیاری از سعودی‌ها را متزلزل کرده است، زیرا احساس می‌کنند نزدیکی و تحسین آنها از ایالات متحده متقابل نیست و توسط سیاستمداران، سردرمداران و روزنامه‌نگاران آمریکایی تکرار نمی شود ."

محمد الیحیی ادامه می دهد: "این بی اعتمادی به دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا برمی گردد. زمانی که او در سال 2015 بر سر توافق هسته ای با ایران مذاکره کرد، ما سعودی ها فهمیدیم که او قصد دارد میان دو کشور (ایران و عربستان) نوعی تعادل به وجود آورد."

الیحیی در ادامه این بحث می گوید: "اگر دوستی به شما بگوید که می خواهد خواسته های شما را با خواسته های بدترین دشمنتان متعادل کند و به هر دو به یک اندازه توجه کند، به نظر منصفانه است که نتیجه گیری کنید که او دیگر دوست شما نیست."

نزدیکی چین و عربستان برای نشان دادن نارضایتی از آمریکا

طبق گزارش مفصل فارن پالیسی، عربستان سعودی بیشتر به خاطر ترساندن آمریکا به چین نزدیک شده است. آمریکای بایدن مانند آمریکای اوباما به عربستان دهن کجی کرده است. این اتفاق باعث شده بن سلمان به رقیب آمریکا یعنی چین نزدیک شود. چین هم که قاعده رابطه با شرکای آمریکا را می داند از طریق وعده های اقتصادی و نظامی و به همان طریقی که آمریکا بلد است، با متحدان ایالات متحده ارتباط برقرار می کند و در همین جهت هم با عربستان سعودی، رابطه اقتصادی و سیاسی برقرار کرده است.

شواهد نشان می دهد که ساختار سیاسی عربستان سعودی هنوز غرب گرا است و به آمریکا نزدیکی دارد و بعید هم است که عربستان متحد استراتژیک چین شود اما روابط اقتصادی چین و عربستان برای نشان دادن نارضایتی سعودی ها از عملکرد حمایتی آمریکا افزایش خواهد یافت. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها