کد خبر: 668534
تاریخ انتشار :

فریبکاری غرب

تا چند روز پیش مقامات آمریکایی از مرگ برجام صحبت می کردند اما رابرت مالی در جدیدترین موضعگیری خود اعلام کرد «همچنان معتقدیم بهترین راه توافق است.»

فریبکاری غرب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: آمریکا و اروپا در موضوع مذاکرات برجامی تقسیم نقش کردند، واشنگتن نقش پلیس بد و اروپا نقش پلیس خوب را بازی می کند؛ واشنگتن از خروج پیگیری احیای برجام از دستورکار کاخ سفید حرف می زند اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق هسته ای روایت دیگری دارد می گوید «کسانی که فکر می کنند برای برجام گزینه جایگزین وجود دارد، خود را گول می زنند». در چنین فضایی این سئوال مطرح می شود که آیا امکان دارد که دوباره چراغ محل مذاکرات در وین روشن شود؟

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره احتمال احیای برجام گفت: توافق احیای برجام امضا خواهد شد هر چند غربی ها این روزها تمایلی برای از سرگیری مذاکرات نشان نمی دهند. در واقع آنها فریبکاری می کنند چون در ظاهر می گویند «نیازی به برجام ندارند و ایران مقصر وضع پیش آمده در مسیر مذاکرات است»، در حالیکه آمریکا بود که توافق را بر هم زد و از برجام خارج شد.

وی با اشاره به پشت پرده بی انگیزگی غرب برای از سرگیری مذاکرات برجامی افزود: آنها دو هدف را دنبال می کنند نخست آنکه ایران به واسطه نیازهای اقتصادی اش نتواند امتیازهای زیادی از آمریکا بگیرد و دوم آنکه ایرانیان معترض مقیم خارج را راضی نگه دارند. امروز اروپا و آمریکا فهمیدند جمهوری اسلامی ایران به مثابه دکل قدرتمندی است که پا برجا خواهد ماند اما در عین حال می خواهند برجام با حداقل امتیاز احیا شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در مقابل فریبکاری غربی ها، ایران رویکرد روشن خود را دنبال می کند و سیگنال می دهد که پای میز مذاکره است و علاقه دارد گفتگوها به نتیجه برسد. علت هم آن است که گرچه ایران بر اثر فشار حداکثری غرب به دنبال ائتلاف با شرق یعنی چین و روسیه رفت اما در عین حال متوجه است اگر می خواهد همکاری استراتژیکش با شرق پابرجا بماند باید با غرب نیز در ارتباط باشد چون در غیر این صورت ائتلاف با شرق حالت اضطراری پیدا می کند و چین و روسیه هر طور بخواهند این ائتلاف را تعریف می کنند.

وی با اشاره به محاسبات اشتباه غرب افزود: آمریکا و اروپا به اغتشاشات داخلی ایران دل بستند تا امتیاز بیشتری بگیرند اما حالا که فهمیدند جمهوری اسلامی محکم و قوی است، طبیعتا به میز مذاکرات بر خواهند گشت. البته بازگشت آنها به گونه ای خواهد بود که هم ایرانیان معترض خارج ایران و هم جمهوری اسلامی ایران را راضی نگه دارند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها