کد خبر: 668954
تاریخ انتشار :

نقد تند باهنر: حالا چه موقع پهپاد فروختن بود؟

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هیچ مقطعی از تاریخ انقلاب به یاد ندارم که حکومت‌های مسلط بر دنیا مانند حوادث اخیر علنی در کنار سلبریتی و گروه‌های مختلف همگی باهم متحد شوند و علیه انقلاب اسلامی به میدان بیایند‌.

نقد تند باهنر: حالا چه موقع پهپاد فروختن بود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عصر دیروز در نشست ماهانه این تشکل سیاسی در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه ، گفت: به صورت استثنایی این جلسه را یک هفته تاخیر انداختیم و علت هم این بود که در هفته جاری ما هم نهم‌دی و هم سیزدهم دی سالروز شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی را داریم که من معتقدم راه و شیوه شهید سلیمانی قابلیت معرفی بعنوان یک الگو به نسل جدید را دارد؛ البته در این زمینه تلاش هایی شده و اگر بیشتر تلاش شود می‌توان راه و روش و منش ایشان را به عناوین یک‌ مکتب به نسل جوان ارایه کرد.

وی ادامه داد: حادثه دیگری هم که داشتیم ۹ دی بود و این روز هم در مقابل فتنه‌ای که سال ۸۸ رخ داد، رقم خورد. حدودا ۴-۵ روز بعد از انتخابات با مرحوم عسگراولادی و آقای پرورش و یکی دو تن از دیگر دوستان رفتیم منزل آقای مهندس موسوی، بالاخره با ایشان از دهه شصت آشنا بودیم. من آنجا به ایشان عرض کردم شما ۲۰ سال از سیاست دور بودید بعد از این همه سال ۷-۸ ماه است وارد عرصه شدید و ۱۳ میلیون رأی گرفتید. این عدد خیلی خوبی است شما حزب تشکیل دهید و فعالیت کنید منتقد دولت هم می‌توانید باشید و اگر درست مدیریت کنید قطعاً رییس جمهور بعدی هستید.

وی ادامه داد: ایشان گلایه می‌کرد که ستاد من را بستند و گرفتند، گفتم بله اگر بخواهید رقیب نظام باشید در این راه تبعید و زندان و محاکمه و زندان است. بالاخره بحث ما تمام شد و از آن جلسه خارج شدیم، مدتی بعد ایشان بیانیه سوم را منتشر کرد، دیدیم چقدر حرف‌های ما تاثیرگذار بوده است(می‌خندد). به همین خاطر بود که مرحوم عسگراولادی اواخر گفتند این‌ها مفتون هستند و دلیل آن تاثیرگذاری دیگران بود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: در آن فتنه در روز قدس گفتند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، یا در روز ۱۳ آبان که تنها روزی است که قانون مصوب در مجلس دوم دارد بعنوان روز استکبار ستیزی به رهبری آمریکا و شعارهای این روز را تحت تاثیر قرار دادند؛ بعد هم عاشورا شد و آن وقایع رقم خورد که واکنش مردم را به دنبال داشت.

باهنر با مقایسه حوادث اخیر با تحولات سال‌های دور و نزدیک تصریح کرد: در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هیچ مقطعی از تاریخ انقلاب به یاد ندارم که حکومت‌های مسلط بر دنیا مانند حوادث اخیر علنی در کنار سلبریتی و گروه‌های مختلف همگی باهم متحد شوند و علیه انقلاب اسلامی به میدان بیایند‌. حتی در اوج سال‌های جنگ و حمایت‌هایی که از صدام داشتند هم اینطور علنی نبود ولی این بار خیلی رو بازی کردند و رسماً علیه ما به میدان آمدند. برای مثال نخست وزیر کانادا رفت جلوی سفارت ایران در آن تجمع و رییس جمهور فرانسه هم با آن خانم دیدار کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه به ریشه‌های این رفتار دشمنان اشاره کرد و ابراز داشت: سوالی که برای ما و شما مطرح می شود این است که چه اتفاقی افتاده است که این‌ها این بار این اندازه شفاف و علنی آمده اند به میدان و دارند فعالیت می کنند. دو سه حالت بیشتر ندارد، نخست اینکه برخی می گویند این به دلیل پیشرفت های ماست که هر جا هر سد و سنگ و مانعی در راه ایران درست کردند چه نظامی، چه اقتصادی، چه فرهنگی، چه رسانه‌ای و .. ایران توانسته از آن عبور کند و خنثی کند. این جنگ این بار ترکیبی بود اما جنگ‌های قبلی انواع گوناگون داشتیم و ایران هر بار توانسته‌ است از آن عبور کند و پیشرفت خود را اگرچه کند شده اما داشته است.

وی افزود: برخی می‌گویند چون فاصله بین مردم و حاکمیت یک فاصله زیادی شده و سرمایه اجتماعی فروریخته بنابراین استکبار به این نتیجه رسیده است که دژ جمهوری اسلامی ترک برداشته و باید یک لگد بزنیم و تمامش کنیم.

باهنر ادامه داد: یک تحلیل دیگر می‌گوید که این‌ها در سیاست خارجی همه جا دخالت می‌کنند، از اسرائیل و آمریکا و اروپا و عربستان و جاهای دیگر این‌ها دخالت می‌کنند و این نمی‌شود که هر روز یک معرکه‌ای داشته باشند. این جا را بعضی جاها را من فکر می‌کنم خب درست می‌گویند در این جریان روسیه و اوکراین و پهپاد، حالا چه موقع پهپاد فروختن بود؛ آیا فروختیم؟ نفروختیم، آیا از آن‌ها تعهد گرفتیم که استفاده نکنند، استفاده کنند. حالا این بحث‌ها را داریم در مجامع بین‌المللی می‌کنیم. ولی میخواهم بگویم بعضی وقت ها دقت نداریم، در ارنج(تنظیم) کردن سیاست خارجی باید مدبرانه عمل کنیم و اینجوری خلاصه دنبال دشمن تراشی نباشیم؛ دشمن های واقعی را پاسخ بدهیم تهدیدشان بکنیم رجز بخوانیم ولی دنبال دشمن جدید نرویم، این هم یکی از تحلیل هایی است که دارند انجام می دهند.

فعال سیاسی اصولگرا همچنین ابراز داشت: ما در یک مساله متاسفانه برایمان تجربه شده و داریم تکرار می‌کنیم حالا سال های ۷۸، ۹۶، ۹۸ هر بار یک جور یک داستانی داشتیم، ما یکی از هنرهای بی هنری مان این است که وقتی مساله‌ای پیش می‌آید و بعد فروکش می‌کند ظاهرا، فکر می‌کنیم مساله تمام شده است. در حالیکه این مساله مانده‌ است، نارضایتی‌ در کشور دارد گسترش پیدا می‌کند و همواره زمینه برای بروز مجدد وجود دارد. ما باید حواسمان باشد که این بشکه باروت نارضایتی حالا یک جاهایی به واقع و یک جاهایی براثر تبلیغات و بی‌انصافی بالاخره نارضایتی در کشور دارد گسترش پیدا می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به راهکارهای عبور از شرایط کنونی گفت: پیشنهاد ما این بود که سه کار باید انجام شود، الحمدلله روسای قوا هم گفته‌‌اند. یک اینکه کرسی رسمی برای شنیدن اعتراض مردم را تأسیس کنیم، می‌گویند کاری ندارد بیایند در پارک لاله و اعتراض کنند اما می‌دانیم که این کار به سازوکار نیاز دارد که مدیریت شود و صدای اعتراض هم شنیده شود. ۲۰ سال قبل رهبری گفتند کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه ها باید تاسیس شود یا اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی ده سال قبل اساسنامه اتاق گفتگو تصویب کرده است، خب این باید اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: کسی نباید قانون‌شکنی انجام دهد، اما باید راهی باشد که اگر قانونی تصویب شد و من اعتراض داشتم باید بتوانم بروم و بگویم مثلا در تلویزیون که این قانون خب ضررش بیشتر است این را اصلاح کن یا اینکه آقای دولت که تصمیم گرفتی ارز ۴۲۰۰ را حذف کنی، این ضرر و فایده اش فلان است. اول انقلاب شهید بهشتی رئیس شورای انقلاب و رئیس شورای عالی قضایی بود در تلویزیون با دبیر حزب کمونیست سر خدا مناظره می‌کرد. قرار بود که انقلاب بتواند آزادی تعامل فکری داشته باشد. البته این ها را من می‌گویم کسی سوءاستفاده نکند، بحث اغتشاش و آشوب و آتش زدن فرق دارد و این ها را نظام پاسخ می‌دهد.

باهنر ادامه داد: نکته دوم دیگر که من گفتم و برخی سوءاستفاده کردند این است که در ساحت سیاست باید یک مقدار پذیرش و آغوش ما کمی باز باشد، اینکه محدود کنیم فقط جهادی ها و انقلابی ها بیایند خب نمی‌شود؛ ۲۰ درصد مردم ممکن است انقلابی و جهادی و ایثارگر باشد اما بالاخره ۵۰-۶۰ درصد مردم هم می‌‌خواهند زندگی کنند و ممکن است اهل ایثار هم نباشند، می‌خواهند زندگی کنند و آن‌ها هم شهروندان این کشور هستند.

وی افزود: انتخابات اگر میشود، بله کسی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند نباید هنجارشکن و فتنه‌گر باشد یا مشکل اخلاقی و اقتصادی نباید داشته باشد. اما نباید ما فضای سیاسی را ببندیم، از قول من سوءاستفاده کردند و گفتند که باهنر گفته هرکس خواست بیاید در انتخابات، خیر ما نظارت استصوابی را قبول داریم اینطور نیست که هرکسی وارد انتخابات شود کسی که قانون اساسی و ولایت فقیه و نظام را قبول ندارد، کسی سوءاستفاده مالی کرده یا کسی که مشکل اخلاقی دارند این‌ها که نمی‌توانند وارد انتخابات شوند. ما گفتیم که برای انتخابات فضا باید کاملا قانونی شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: بحث آخر و نکته سوم هم این بود که برخی ساختارهای کشور بود. در سال ۹۷ رهبری بیانیه گام دوم دادند یک فرازش این بود که ما یک سری شعار دادیم که این ها تا ابد از آن دفاع می‌کنیم اما در فراز دیگر گفتند اما بین واقعیت‌ها و ایده‌آل ها یک فاصله هایی ایجاد شده است، این فاصله مردم را رنج می‌دهد که ایشان استمداد طلبیده بودند که جوانان و نخبگان و فرهیختگان بیایند این را اصلاح کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه ما سیاسیون در رقابت‌ها وضعیت موجود را بدتر از آن چیزی که هست نشان می‌دهیم، مثلا فساد، بله فساد وجود دارد یک عده رانتخوار و مفسد هم وجود دارد باید با این مقابله شود و از جیب و حلقوم افراد بیرون کشید اما یکی از مشکلات این است در فضای سیاسی اعداد فساد اقتصادی را اضافه می‌کنیم. این هم کار رسانه‌های معاند نیست، خودمان این کار را می‌کنیم.

نماینده ادوار مجلس همچنین بیان کرد: یک مساله دیگر وعده‌های فراتر از توان یا خارج از اختیارات و وظایف است، در همین دوره اخیر ۲۰ نفر برای هر صندلی تایید صلاحیت شدند یعنی ۶ هزار نفر برای ۳۰۰ صندلی نمایندگی مجلس، این افراد در رقابت فارغ از شایعات و دروغ و ... که ما می‌گوییم اصلا نیست اما آنچنان وعده‌هایی مطرح می‌کنند که در حوزه‌های عمرانی و اجرایی یا مثلا می‌گویند تمام بیکاران را سر کار می‌برم. خب این نشان می‌دهد که افراد به حقوق و ظایف جایگاهی که داوطلب آن هستند آشنایی ندارند. ۹۰ درصد کاندیداهای مجلس نه وظایف خود را می‌دانند نه بضاعت و امکانات کشور را و بعد از انتخابات می‌بینند که نمی‌توانند.

باهنر همچنین ابراز داشت: امروز همه معتقدیم که وضع معیشتی مردم خراب است که واقعاً هم خراب است اما می‌دانید رتبه ایران در ppp یعنی قدرت خرید در دنیا چندم است؟ این را براساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه یا مرکز آمار ایران نمی‌گویم براساس آمار و اطلاعات بانک جهانی و صندوق بین‌‌المللی پول رتبه ما از نظر قدرت خرید ۲۱ جهان است، یعنی ما از تعدادی از کشور های اروپایی و بسیاری از کشورهای آسیایی هم رتبه بالاتری داریم. اصلا کسی باورش نمی‌شود.

وی در پایان گفت: بله ممکن است شما بگویید که الان مردم در اجاره خانه و خرید یک خودرو مانده‌اند، مثلا با حقوق ۲ هزار تومان معلمی که پیکان بود ۱۸ هزار تومان یعنی با حقوق ۹ ماه می‌شد یک خودرو تهیه کرد الان با حقوق ۸ میلیونی معلمی امروز و پراید ۲۴۰ میلیون تومانی با حقوق ۳۰ می‌توان خودرو تهیه کرد، بنابراین وضع رفاهی من به یک سوم کاهش پیدا کرده است؛ من گفتم درست اما یک سوال: اما جریان چیست که آن زمان که با ۹ ماه حقوق می‌شد خودرو خرید ۱۰ درصد معلم‌ها ماشین داشتند امروز که با ۳۰ ماه حقوق می‌توان ماشین خرید ۸۰ درصد معلم‌ها خودرو دارند.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها