کد خبر: 670632
تاریخ انتشار :

ساده سازی مسئله به سبک رئیس جمهورآمریکا

بایدن گیت پایان نمی یابد!

بایدن گیت پایان نمی یابد!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این روزها رسانه های آمریکایی و اروپایی از افزایش اسناد  دولتی کشف شده از منزل و محل کار بایدن سخن می گویند. اسنادی که جنبه محرمانه داشته و مطابق قوانین آمریکا، نگهداری آنها جرم تلقی می شود.بایدن از زمان حضور خود در راس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا، حداقل یک چهارم دوران زندگی خود را در ایالت دلاویر( منزل شخصی خود) گذرانده است. از این روکشف اسناد محرمانه در منزل وی، از اهمیت زیادی برخوردار است .از سوی دیگر،  ترامپ هم به خاطر نگهداری بیش از ۳۰۰ فایل طبقه بندی شده - از جمله اسناد سری و فوق سری - در ویلایش مارالاگو در فلوریدا تحت نظر بازرسان قرار دارد و پرونده هایی نیز علیه وی تشکیل شده است. در هر حال، محصول تسویه حساب طرفداران بایدن و ترامپ در اف بی آی، می تواند حذف هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 باشد. فراموش نکنیم که مطابق چندین نظرسنجی صورت گرفته طی یکسال اخیر در ایالات متحده امریکا، حداقل 60درصد از شهروندان آمریکایی حضور مجدد هیچ یک از دونامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را در سال 2024 بر نمی تابند. این قاعده، شامل هر دو سیاستمدار( بایدن و ترامپ) می شود. کار به جایی رسیده است که سران حزب جمهوریخواه  در صدد حمایت از دی سانتیس فرماندار فلوریدا به جای ترامپ هستند و کامالا هریس معاون رئیس جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا نیز برای حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آتی خیز برداشته است. 

با این حال، بایدن در صدد ساده سازی مسئله بر آمده و افشای ماجرای نگهداری اسناد محرمانه توسط خود را عادی قلمداد می کند! او حتی یک بار به طورکلی نسبت به پیدا شدن هر گونه سندی در منزل یا محل کار خود ابراز بی اطلاعی کرده است! آخرین گزارشها از ماجرای موسوم به "بایدن گیت" یا همان نگهداری اسناد دولتی توسط وی، نشان می دهد که وی نمی توانسته نسبت به این مسئله بی تفاوت باشد! وکیل جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که بازرسان وزارت دادگستری، شش سند محرمانه جدید را در جریان بازرسی ۱۳ ساعته از خانه وی در منطقه دلاور، پیدا کرده‌اند.

برخی از اسنادی که روز جمعه گذشته  در ملک ویلمینگتن کشف و ضبط شد، مربوط به دوران او به عنوان سناتور و برخی دیگر مربوط به زمان معاونت او در دوران باراک اوباما بود.

باب باوئر، وکیل بایدن گفت که این اسناد شامل «یادداشت‌های دست‌نویس شخصی» بهمراه «برخی اقلام دیگر» بوده که ضبط شده است.در زمان تفتیش بایدن و همسرش حضور نداشتند.باوئر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور پیشنهاد دسترسی به خانه‌اش را داد تا به وزارت دادگستری اجازه دهد تا کل محل را برای یافتن سوابق احتمالی دوران معاون رئیس‌جمهور و مطالب طبقه‌بندی شده بالقوه انجام دهد.»

اوایل این ماه وکلای  بایدن گفتند اولین دسته از اسناد طبقه بندی شده در ۲ نوامبر در مرکز پن بایدن که یک اتاق فکر تاسیس شده در واشنگتن دی سی است، پیدا شده است.وکلای او گفتند که دسته دوم مدارک نیز در ۲۰ دسامبر در گاراژ خانه او در ویلمینگتن پیدا شد، در حالی که سند دیگری در انبار همان خانه در ۱۲ ژانویه پیدا شد.پس از پیدا شدن این اسناد، بایدن گفت که تیم او بلافاصله آنها را به آرشیو ملی و وزارت دادگستری تحویل داده است.هنوز مشخص نیست چرا بایدن این اسناد را نگه داشته است.بر اساس قانون اسناد ریاست جمهوری، سوابق کاخ سفید پس از پایان یک دولت به آرشیو ملی می‌رود و در آنجا به طور ایمن ذخیره شوند.یک بازرس ویژه به نام رابرت هور برای هدایت تحقیقات در مورد نحوه رسیدگی به اسناد طبقه‌بندی شده منصوب شده است.جست‌وجوی طولانی مدت و کشف اسناد بیشتر برای رئیس‌جمهور آمریکا به یک دردسر سیاسی تبدیل شده است، زیرا او در حال آماده شدن برای اعلام وضعیت حضورش بعنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است.

بایدن و همسرش جیل، آخر هفته را در شهر ساحلی ریهوباث بیچ در دلاور می‌گذرانند که در آنجا خانه دیگری دارند. به گفته نیویورک تایمز، وکلای او گفته‌اند که اوایل این ماه این خانه جستجو شده و هیچ سندی در آن پیدا نشده است.تیم آبایدن اصرار دارد که رئیس جمهور به طور کامل با تحقیقات وزارت دادگستری همکاری کرده است. آقای بایدن این ماجرا را کوچک شمرده و گفته است که از علنی نشدن یافتن این اسناد طبقه‌بندی شده قبل از انتخابات میان دوره‌ای نوامبر «پشیمان نیست».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها