کد خبر: 670943
تاریخ انتشار :

انتقام پوتین از زلنسکی/ بایدن نگران روسیه بعد از جنگ

مخالفان پوتین معتقدند غرب به جای سیاست محافظه‌کارانه فرسایش جنگ، باید بیشترین کمک ها را به اوکراین بکند تا روسیه قبل از سال ۲۰۲۴ شکست بخورد.

انتقام پوتین از زلنسکی/ بایدن نگران روسیه بعد از جنگ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: چندی است که‌ زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از متحدان غربی خود سخت انتقاد کرده است. او در اظهار نظر اخیرش ضمن ترسیم اوضاع جبهه های جنگ اعلام کرد که روسیه انتقام بزرگ خود را آغاز کرده است. بر اساس گزارش الجزیره، آمریکا از ارائه هواپیماهای جنگی به اوکراین خودداری می کند‌. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته که کشورش هواپیماهای جنگی F-16 را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد و این در حالی است که امانوئل ماکرون همتای فرانسوی وی اعلام کرد که اعطای جنگنده به کی‌اف منتفی نیست. به نظر می رسد جبهه غرب در رابطه با اوکراین را دخالت مستقیم در جنگ دودل هستند.

به گزارش الجزیره، با نزدیک شدن به اولین سالگرد آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در 24 فوریه 2022، اخباری مبنی بر سفر مورد انتظار بایدن به لهستان و سایر کشورهای اروپایی برای نشان دادن حمایت از ائتلاف طرفدار اوکراین منتشر شد. جو بایدن در کنفرانس خبری خود این سفر را محتمل دانست اما گفت که معلوم نیست چه زمانی به وقوع بپیوندد که این امر بی رغبتی آمریکا به دخالت بیشتر در اوضاع اوکراین را نشان می دهد.

کشورهای غربی سرانجام در این ماه موافقت کردند که تانک های پیشرفته خود را در اختیار اوکراین قرار دهند. این حمایت کی‌اف را امیدوار کرد که به زودی جنگنده‌های F-16 را برای تقویت نیروی هوایی خود دریافت کند، اما این موضوع همچنان در غرب مورد بحث است و به نظر می رسد دولت جو بایدن تمایلی به انجام این کار ندارد.

غرب نگران روسیه بعد از جنگ است

به نظر می رسد غرب نسبت به دخالت بیشتر در روسیه نگران است. این نگرانی دو جهت دارد. اولین جهت مربوط به نگرانی غرب در رابطه با تحریک بیشتر روسیه است. واشنگتن گمان می کند تحریک مسکو باعث افزایش احتمال حمله اتمی و کشیده شدن غرب به جنگ مستقیم می شود. دومین جهت هم مربوط به عواقب و نتایج بعد از جنگ است. اگر روسیه در این جنگ شکست بخورد و حکومتش به پایان برسد ممکن است اتفاقاتی در روسیه بیفتد که به ضرر آمریکا باشد. استقلال ایالات روسیه، کشیده شدن مسکو به سمت چین، افزایش تنش در آسیای میانه، مهاجرت وسیع اسلاوها به سمت کشورهای غربی و ... از جمله اصلی ترین ترس های آمریکا در رابطه با روسیه است.

گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج، سیاستمدار و یکی از مهم ترین مخالفان پوتین در مقاله ای که اخیرا در فارن افرز (Foreign affairs) به همراه میخائیل خودورکوفسکی نوشته به این مسائل اشاره دارد. او مدعی است ترس های غرب در رابطه با آینده روسیه بی معنا است و اپوزیسیون روسیه به محض نابودی پوتین آماده است که یک قانون اساسی جدید نوشته و روسیه را همانند یک کشور غربی اداره کند. کاسپاروف معتقد است جدایی ایالات روسیه از این کشور ناممکن است و مردم روسیه بدون پوتین هم پیوندهای مشترک زیادی دارند که آنها را کنار هم قرار داده و مانع از متلاشی شدن آنها می شود‌. از این رو، غرب باید به صورت مستقیم در جنگ دخالت کرده و پوتین را برکنار کند.

فرسایش؛ سیاست غرب در قبال جنگ روسیه و اوکراین

به هر حال، آنچه مشخص است این است که غرب ترجیح می دهد جنگ فرسایشی شود تا بدین وسیله، هم وارد جنگ نشود و هم روسیه را با شوک ناشی از تغییرات سیاسی وسیع مواجه نکند. بر اساس تحلیل بسیاری از کارشناسان نظامی و استراتژیک غربی، ذخایر روسیه تا ۲ یا ۳ سال آینده کامل است و مسکو می تواند تا سال ۲۰۲۵ جنگ را ادامه دهد. اگر غرب بتواند اوکراین را در این ۳ سال حفظ کند و مانع از تخریب وسیع آن شود، می تواند امیدوار باشد که بعد از سال ۲۰۲۵، مسکو به سرعت مسیر شکست را طی کند.

با این حال، زلنسکی و اپوزیسیون پوتین معتقدند این کار نشدنی است چون هم باعث نابودی کامل زیرساخت های اوکراین می شود، هم توان نیروهای این کشور را از بین خواهد برد و هم آسیبی به قدرت پوتین در روسیه وارد نمی کند. مخالفان معتقدند غرب به جای سیاست محافظه کارانه فرسایش جنگ، بیشترین کمک ها را به اوکراین بکند تا روسیه قبل از سال ۲۰۲۴ شکست بخورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها