کد خبر: 670978
تاریخ انتشار :

50 میلیون دلار؛ اوج ولخرجی آمریکا برای نجات تل‌آویو از انتفاضه سوم

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت که وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به فلسطین اشغالی با ریختن اشک تمساح برای راه‌ حل دو دولتی، تلاش کرد تا تنها با 50 میلیون دلار، برای رژیم صهیونیستی آتش‌بس بخرد و آن را از مهلکه انتفاضه سوم برهاند.

50 میلیون دلار؛ اوج ولخرجی آمریکا برای نجات تل‌آویو از انتفاضه سوم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«آنتوی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در ادامه سفر خود به منطقه غرب آسیا، روز دوشنبه(۳۰ ژانویه) در سفری به اراضی اشغالی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تل‌آویو و سپس «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله دیدار کرد.

سفر بلینکن به فلسطین اشغالی با تظاهرات اعتراضی مردم نوار غزه و کرانه باختری همراه شد. مردم فلسطین در پاسخ به دعوت گروه‌های فلسطینی و شخصیت‌های ملی، در غزه و رام‌الله تظاهرات برگزار کرده و سفر بلینکن به منطقه را محکوم کردند.

ده‌ها فلسطینی با تظاهرات در غزه و رام‌الله در حالیکه پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی در محکومیت جنایت‌های رژیم اشغالگر و حمایت‌های نامحدود آمریکا از این رژیم داشتند، شعارهایی علیه این رژیم سر دادند.گروه‌های فلسطینی با اشاره به اینکه دولت آمریکا از تحمیل هر گونه مجازاتی بر رژیم اشغالگر ناتوان است، خواستار تشکیل رهبری یکپارچه برای مقابله با رژیم اشغالگر و فاشیستی شدند.

بلینکن شب گذشته پس از دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله از تمایل آمریکا برای تحکیم روابط با تشکیلات خودگردان و ملت فلسطین خبر داد و در عین حال گفت که واشنگتن برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی تلاش می‌کند و از دیگر سو قصد دارد ۵۰ میلیون دلار به تشکیلات خودگردان کمک کند، همچنین توافقاتی درباره ارائه خدمات اینترنت نسل چهارم به فلسطینیان حاصل شده است.

وزیر خارجه آمریکا، امروز (چهارشنبه، ۱ فوریه) نیز در پایان سفر به فلسطین اشغالی نیز مدعی شد: «با همه طرف‌ها برای توقف گرداب خشونت و نیز کاهش تنش صحبت کردم. در طولانی مدت باید تلاش بیشتری کنیم و راه‌ حل دو دولتی (دو کشور برای دو ملت) را حفظ کنیم».

آمریکا در حالی مدعی پافشاری بر راه حل دو دولتی است که سران صهیونیست‌ مدتهاست که در کلام و عمل ثابت کرده‌اند که به دنبال چنین چیزی نیستند و مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اذعان می‌کنند که نتانیاهو به دنبال الحاق دیگر سرزمین‌های فلسطینی است و کل برنامه شهرک‌سازی برای نابودی راه حل دو کشوری طراحی شده است.

روزنامه رأی الیوم، در سرمقاله خود با اشاره به اهداف پشت پرده این سفر و محکوم به شکست بودن آن نوشت که بلینکن به دنبال آن بود که با ۵۰ میلیون دلار و ریختن اشک تمساح، آتش‌بس را برای صهیونیست‌ها بخرد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: «قبل از هر چیز باید در این روزنامه تأکید کنیم؛کسی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا را به سرزمین های اشغالی فلسطین آورده، "خیری العلقم" مبارز فلسطینی و عامل عملیات بیت المقدس و همرزم سیزده ساله‌اش، "محمد علیوات" مجری عملیات سلوان، پایداری و توانمندی روزافزون کتائب جنین، عرین الاسود و بلاطه است. هدف از این سفر نجات رژیم اشغالگر اسرائیل است که در آستانه فروپاشی نظامی، امنیتی و اقتصادی قرار دارد».

به اعتقاد نویسنده، بلینکن برای این به فلسطین اشغالی سفر کرد که آرامشی بدون پرداخت بهایی سنگین برای رژیم صهیونیستی فراهم سازد و تنها با پرداخت کمکی به مبلغ ۵۰ میلیون دلار از سوی دولتش به آنروا (آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین)، اقدام به کاهش تنش میان مبارزان و اشغالگران کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: «یا بهتر بگوییم، بلینکن با اشک تمساح، یک "تسلیت خفیف" برای شهدای جنایات و قتل‌عامهای اسرائیل طی سال گذشته در فلسطین به رئیس تشکیلات خودگردان گفت و خواست با این کار یک رشوه به او بدهد و در عین حال جلاد و قربانی را یکی دانست و هر دو را در یک ترازو گذاشت».

نویسنده در ادامه با اشاره به اظهارات بلینکن در سفر به فلسطین اشغالی نوشت که وی در این سفر بر سیاست ادعایی آمریکا در حمایت از راه حل مرده و متعفن دو دولتی و مخالفت با شهرک‌سازی که ماموریتش را در بلعیدن اراضی کرانه باختری و قدس اشغالی تکمیل کرده، تاکید کرد.

در ادامه سرمقاله روزنامه رأی الیوم آمده است: «مایه تاسف اینجاست که بهای این آرامسازی که وزیر خارجه آمریکا می‌خواهد در قبال آن پرداخت کند، تنها ۵۰ میلیون دلار است و در مقابل آن می‌خواهد نیروهای امنیتی فلسطین به سرکوب مردم خود و انجام ماموریتشان در خدمت به رژیم اشغالگر که مهمترین آن جاسوسی از مبارزان، به شکست کشاندن انتفاضه مسلحانه فلسطین که به منبع تهدید موجودیتی برای این رژیم تبدیل شده، بازگردند. مفتخریم که به او بگوییم، بهای انتفاضه‌های مسلحانه تنها آزادسازی سراسر سرزمین است».

نویسنده در ادامه تصریح می‌کند: «رئیس عباس برای همکاری با دولت آمریکا و بازگشت به هماهنگی امنیتی و بین‌المللی و مذاکرات با رژیم اشغالگر برای نجات سراب و توهمی به نام راه‌حل دودولتی اعلام آمادگی کرد. توهمی که ۳۰ سال است که ادامه دارد و تاکنون تنها پوششی بوده برای حمله به شهرک‌سازی و اسکان ۸۰۰ هزار شهرک‌نشین تا به امروز. لذا هرگونه تعهد برای بازگشت به مذاکرات عبث امری تکان‌دهنده و ناامید‌کننده است».

به اعتقاد نویسنده، انتفاضه مسلحانه دومی که پس از مذاکرات کمپ‌دیوید در سال 2000 با نظارت دولت کلینتون به عنوان پاسخی به شروط اهانت‌آمیزش آغاز شد، با وعده‌های دروغینی چون «نقشه راه» و «کمیته چهارجانبه» به شکست کشانده شد و اکنون نیز بلینکن می‌خواهد با استفاده از همان وعده‌ها و دروغها در سفر اخیرش به فلسطین، به همان نتیجه برسد.

در ادامه یادداشت رأی الیوم آمده است: «اما ما تاکید می‌کنیم که وی در این ماموریت موفق نخواهد شد زیرا کتائب جنین، عرین الاسود، بلاطه، القسام، سرایا القدس و الاقصی و مجریان دو عملیات اخیر قدس و همرزمانشان از رام‌الله خط نمی‌گیرند و کمترین رابطه‌ای با تشکیلات عباس ندارند و از آن دستور نمی‌گیرند و تا به امروز با نیروهای امنیتی به عنوان بخش و زیرمجموعه‌ای از همتای اسرائیلی آن، برخورد کرده‌اند».

بر اساس این گزارش، سفر بلینکن موفقیت آمیز نبوده و نخواهد بود و نباید موفقیت آمیز باشد، زیرا انتفاضه مسلحانه روی زمین همه قواعد درگیری را تغییر داد و تنها زبانی که اشغالگر می‌فهمد، زور و گلوله واقعی و شهادت‌طلبی و بالاتر از آن، اعتقاد جوانان فلسطینی به قطعی بودن پیروزی و آزادی سراسر فلسطین از بحر تا نهر. از همه مهمتر این‌که آنها به آمریکا و غرب منافق و دروغهای آشکار آنها اعتماد نکردند و نخواهند کرد.

در خاتمه این یادداشت آمده است: «انتفاضه دوم، چهار سال طول کشید و انتفاضه سوم طولانی‌تر خواهد بود و هر آنچه را که پیش از آن بوده از جمله توافقنامه‌های شرم‌آور و خفت‌بار اسلو نابود خواهد کرد و مقدمه فجر فلسطینی، عربی و اسلامی جدید خواهد بود تا امت عربی را از هژمونی آمریکا و توافقنامه‌های صلح موسوم به آبراهام، کمپ‌دیوید و وادی عربه رها کند و آینده به تمام معنا پرافتخار خواهد بود».

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها