کد خبر: 671703
تاریخ انتشار :

واکنش معنادار آمریکا به دیدار روسای جمهور چین و ایران

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به دیدار سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ روسای جمهور ایران و چین گفت که واشنگتن به تعامل با پکن ادامه می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما خواستار مقابله پکن با سیاست‌های تهران شد.

واکنش معنادار آمریکا به دیدار روسای جمهور چین و ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید عصر سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایا واشنگتن دیدار روسای جمهور ایران و چین را شکست تحریم ها علیه ایران می داند و پیامی برای دو کشور دارد؟ گفت که قصد ندارد در مورد این گفتگوها گمانه زنی کند.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال با تکرار اتهامات ضد ایرانی بار دیگر به سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه تهران اذعان کرد و گفت: ما به تعامل با جمهوری خلق چین و سایر کشورها در سطح جهانی ادامه می دهیم تا آنها را تشویق کنیم برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران گام بردارند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره دیدار روسای جمهور ایران و چین و حمایت پکن در از سرگیری مذاکرات برای توافق هسته ای با تکرار ادعاهای ضد ایرانی گفت: جمهوری خلق چین را تشویق می کنیم برای مقابله با سیاست‌های ایران که منطقه را بی‌ثبات می‌کند و شرکا و متحدان ما را تهدید می‌کند، گام بردارد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشکی بالستیک، سایر فعالیت‌ها و اقدامات مخرب آن، در منطقه عمیقا بی‌ثبات‌کننده هستند. این اقدامات نه تنها برای ما بلکه برای چین نیز نگران کننده است.

پرایس ادعا کرد : چین می تواند نقش خود را ایفا کند و به ایران بگوید اقدامات مخرب آن قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: امیدواریم که در این چالش، جمهوری خلق چین از نفوذ خود در جهتی استفاده کند که به نفع هر دوی ما باشد.

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن همچنین درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: مدتی است برجام در دستور کار ما نبوده است.

پرایس درحالی که بارها خود و دیگر مقامات واشنگتن مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی ایران شده اند، به دنبال سوالات پی در پی خبرنگار ایرانی – آمریکایی  یکی از رسانه های فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی ایران که رویکرد آن، تخریب مسیر دیپلماسی و از سرگیری مذاکرات احیای برجام با توسل به ناآرامی های اخیر در ایران است، مدعی شد که اظهارات ایران را مبنی بر اینکه مشتاق از سرگیری مذاکرات برجام هستیم، رد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: پیام ما به ایران بسیار روشن است، کشتن مردم خود و ارسال پهپاد به روسیه را متوقف و شهروندان آمریکایی را که به ناحق بازداشت کرده‌اید آزاد کنید.

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد: در خصوص تحریم ها علیه ایران باید بگویم ما نگران عدم رعایت و همچنین رعایت بیش از حد  آنها هستیم زیرا رعایت بیش از حد می تواند بر مردم ایران تاثیر بگذارد. تحریم های ما مردم ایران را هدف قرار نمی دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: آنها وسیله ای برای یک هدف هستند و بر برنامه هسته ای، برنامه موشکی و نقض حقوق بشر ایران متمرکز شده اند.

پرایس مدعی شد: ما به صورت مکرر با شرکت ها و کشورها در تماس هستیم تا به آنها اعلام کنیم در زمینه تامین نیازهای مردم ایران، تحریم های ما مجازات کننده نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر درباره نشست مخالفان جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه جورج تاون واشنگتن در ادامه تداوم دخالت در امور داخلی ایران ادعا کرد: تنها مردم ایران می توانند در خصوص خواسته های خود صحبت کنند. جوامع ایرانی خارج از این کشور روابط مهمی با ایران دارند و ما به صورت مکرر خواهان شنیدن نظرات آنها در خصوص ایران هستیم.

وی مدعی شد: هیچ‌کس حتی دولت ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند به جای مردم ایران صحبت کند و تنها مردم ایران هستند که حق دارند آینده خود را تعیین کنند.

ند پرایس ادعا کرد:  ما به خواسته های مردم ایران و جوامع خارج از این کشور گوش می دهیم و به دنبال راه هایی هستیم که از خواسته های آنها حمایت کنیم.

بازتاب دیدار روسای جمهور ایران و چین در آمریکا

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی با عنوان " سفر رئیس جمهور ایران به چین در میانه تنش با آمریکا" نوشت که پکن، شاهرگ حیاتی برای اقتصاد جمهوری اسلامی است و وعده داده از ایران برای احیای توافق هسته ای یا برجام حمایت کند.

این رسانه آمریکایی افزود: در حالی که دو کشور در میان تشدید تنش ها با آمریکا درحال تقویت روابط خود هستند، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه در آغاز سفر سه روزه خود در پکن با شی جین پینگ، رهبر چین دیدار کرد.

وال استریت ژورنال ادامه داد: پس از دیدارهای روز سه شنبه شی جین پینگ رئیس جمهور چین و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در پکن، دو کشور ۲۰ قرارداد همکاری امضا کردند.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: ایران به طور فزاینده ای به چین برای نجات اقتصاد خود که به دلیل تحریم های آمریکا فلج شده، متکی است. از سوی دیگر این کشور نگران است که روابط رو به رشد پکن با عربستان سعودی ممکن است منجر به انزوای بیشتر تهران شود.

در این گزارش همچنین آمده است که واشنگتن در حال بررسی تحریم‌ها علیه پالایشگاه‌های مستقل چین است که خریداران اصلی نفت خام ایران هستند.اجرای این تحریم ها به دلیل عدم رابطه شرکت‌های چینی با بازار و سیستم مالی آمریکا پیچیده شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز این دیدار را بازتاب داد و نوشت: رئیس جمهور چین از ایران در میانه فشار غرب حمایت کرد.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه شی جین پینگ، رهبر چین، روز سه‌شنبه در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران از تهران حمایت کرد، مدعی شد تهران تلاش می‌کند روابط خود را با پکن و مسکو گسترش دهد تا تحریم‌های غرب بر سر پیشرفت های هسته‌ای خود را خنثی کند.

این رسانه آمریکایی با اشاره به ادعاها درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه نوشت که گزارش رسمی چین از دیدار شی جین پینگ با ابراهیم رئیسی هیچ اشاره ای به این ندارد که آیا آنها درباره حمله روسیه به اوکراین گفتگو کرده اند یا خیر.

آسوشیتدپرس سپس با اشاره با امضای ۲۰ توافقنامه همکاری میان ایران و چین نوشت: چین یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران و منبع سرمایه گذاری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به این سوال که آیا پکن نگران است که نزدیک شدن به ایران ممکن است روابط آمریکا و چین را پیچیده کند، گفت که "روابط دوستانه" آنها به "ارتقای صلح و ثبات در خاورمیانه" کمک می کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: روابط ما طرف ثالثی را هدف قرار نمی دهد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر به چین سفر کرد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.

همچنین مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

رئیس جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت و گو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.

آیت‌الله رئیسی در ۱۸ ماه اخیر به ۹کشور سفر کرد که مقصد نخستین سفر خارجی وی به بیست و یکمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ماه ١۴٠٠ به میزبانی دوشنبه در تاجیکستان و آخرین سفر وی ۲۰ مهرماه برای حضور در اجلاس سیکا به میزبانی قزاقستان بود.

حضور در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به میزبانی قطر، سفر به مسکو با دعوت رسمی همتای روس و سفر به عمان با دعوت «هیثم بن طارق آل سعید»، اجلاس ‌سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) به میزبانی ترکمنستان، نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در ترکمنستان، اجلاس شانگهای به میزبانی سمرقند، حضور در مجمع عمومی سازمان ملل مقصدهای وششمین نشست سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا)، دومین تا نهمین سفرهای خارجی آیت‌الله رئیسی در این مدت بوده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها