کد خبر: 671862
تاریخ انتشار :

کانادا کشتی‌های نیروی دریایی خود را به هائیتی اعزام می‌کند

بر اساس اعلام نخست وزیر کانادا این کشور اقدام به اعزام کشتی‌های نیروی دریایی خود به ماموریت جمع‌آوری اطلاعات در هائیتی در راستای مقابله با روند تشدید خشونت باندهای تبهکار در این کشور حوزه دریای کارائیب می‌کند.

کانادا کشتی‌های نیروی دریایی خود را به هائیتی اعزام می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا این خبر را در جریان حضورش در یک نشست سالانه رهبران حوزه کارائیب  در مجمع الجزایر باهاماس مطرح کرد؛ از جمله مسائل مطرح شده در این نشست، جهش در جرم و جنایات در هائیتی شامل قتل، تجاوز و آدمربایی باندهای تبهکاری است که از بعد از ترور جوونل موئیز، رئیس جمهور سابق این کشور در ژوئیه ۲۰۲۱ جسارت بیشتری پیدا کردند.

آریل هانری، نخست وزیر هائیتی نیز که از شرکت‌کننده‌های این نشست بود، خواستار مداخله نظامی بین‌المللی تمام عیار برای جلوگیری از اغتشاش در این کشور شده است. ماه اکتبر هائیتی از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کمک کرد و پیشنهاد اعزام نیرویی به رهبری آمریکا و کانادا به آنجا را داد. هنوز چنین مداخله‌ای به اجرا در نیامده است و هیچ کدام از این کشورها پیشنهاد رهبری کردن یک چنین نیرویی را مطرح نکرده است.

تصمیم کانادا برای ارسال کشتی به هائیتی در جریان نشست رهبران بلوک تجاری ۱۵ عضوی Caricom اعلام شد. کمی قبل از اعلام این تصمیم یکی از هواپیماهای تجسسی کانادا از ماموریت مشابه با مامورت این کشتی‌ها (جمع آوری اطلاعات برای پلیس هائیتی) بازگشت.

ترودو گفت: "در حال حاضر هائیتی با خشونت بی‌امان باندهای تبهکار، آشفتگی سیاسی و فساد مواجه است. اکنون زمان آن است که برای مقابله با وخیم‌تر شدن این وضعیت با یکدیگر متحد شویم."

ترودو ادامه داد، کانادا و همسایگان هائیتی باید روی راه حل‌های طولانی مدت در راستای بازگرداندن نظم و امنیت کار کنند، اجازه به ارسال کمک‌های ضروری بدهند و شرایط را برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در آنجا ایجاد کنند.

او همچنین از اعمال تحریم علیه دو مقام دیگر هائیتی شامل جوسلرم پریور، رئیس موقت سابق این کشور و سلیم سوکار، یک دستیار سابق سیاسی در هائیتی رونمایی کرد. آنها نیز به این ترتیب به جمع ۱۵ چهره دیگر هائیتی که قبلاً به دلیل متهم شدن به ارتباط با باندهای تبهکار از انجام هرگونه معامله اقتصادی در کانادا منع شده‌اند، اضافه می‌شوند.

روز پنج‌شنبه، وزارت خارجه آمریکا هم کرد، محدودیت‌ صدور روادید علیه چندین فرد دیگر مرتبط با هائیتی اعمال کرد؛ اما هویت آنها را اعلام نکرد و تنها گفت که آنها به خشونت، فساد و بی‌ثباتی در هائیتی دامن زده‌اند. همچنین در مجموع ۴۴ نفر از ماه اکتبر در ارتباط با هائیتی از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.

در همین حال، ترودو گفت که دولتش ۱۲.۳ میلیون دلار کمک بشردوستانه و ۱۰ میلیون دلار برای ماموریت دفتر بین‌المللی مهاجرت در محافظت از زنان و کودکان هائیتی در امتداد مرز آنجا با جمهوری دومینیکن، اختصاص خواهد داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها