کد خبر: 672358
تاریخ انتشار :

آیا طرح چین از سوی غرب پذیرفته می شود؟

ادامه سیاست هم جنگ هم صلح از سوی ناتو

در نخستین سالگرد حمله روسیه به اوکراین و درحالی که سازمان ملل در قطعنامه‌ای از روسیه خواسته است خاک اوکراین را ترک کند؛ چین خواستار آتش‌بس بین‌دو طرف و مذاکرات صلح به عنوان بخشی از طرح ۱۲گانه برای پایان جنگ شد.احترام به تمامیت ارضی، دست کشیدن از تفکر جنگ سرد، ازسرگیری گفت‌و‌گوهای صلح، حل بحران انسانی، حمایت از غیرنظامیان، ایمن نگاهداشتن تاسیسات اتمی، کاهش ریسک‌های استراتژیک، باز نگهداشتن کانال‌های صادارت غلات، توقف تحریم‌های یکجانبه، فعال نگاه‌داشتن زنجیره منابع غذایی و صنعتی و بازسازی پس از درگیری، ۱۲ گام این بیانیه است.این درحالی است که در روزهای اخیر از سوی منابع غربی گمانه زنی هایی درباره حمایت نظامی چین از روسیه در جنگ با اوکراین مطرح شده است. وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا اخیرا در موسسه بروکینگز درباره مشارکت نگران‌کننده چین و روسیه به‌طور عمیق ابراز نگرانی کرده بود.برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که رئیس‌جمهوری چین در تدارک سفر به روسیه است.

ادامه سیاست هم جنگ هم صلح از سوی ناتو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وزارت امور خارجه چین، بامداد جمعه به وقت پکن طرح صلح را اعلام کرد و همزمان خواستار پایان یافتن تحریم‌های غرب علیه روسیه شد.چین از غرب می‌خواهد کانال‌های بشردوستانه و روند صادارت غلات باز بماند و تاسیسات هسته‌ای ایمن بماند.در بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است، آمده است که همه طرف‌ها باید از روسیه و اوکراین برای ازسرگیری گفت‌و‌گو‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن حمایت کنند.چین در این بیانیه با به‌کارگیری تهدید هسته‌ای یا استفاده از سلاح هسته‌ای در این مجادله نیز مخالفت کرده است.وزیر امور خارجه چین پس از اعلام بیانیه پکن گفت که کشورش به ایفای نقش «سازنده» در از سرگیری مذاکرات ادامه می‌دهد. وانگ یی، روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو دیدار کرده بود.کرملین پس از این دیدار اعلام کرد که چین راهکاری سیاسی برای خروج از بحران ارایه داده است.اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که طرح صلح چین را ندیده است و خواستار ملاقات با مقامات پکن شد.

واقعیت امر این است که راهبرد غرب در اوکراین در حال حاضر، "هم جنگ هم صلح"بوده و درآینده ، بی میل نیست آن را به راهبرد "نه جنگ نه صلح" تغییر دهد.در چنین شرایطی، پیشنهاد مقامات چینی می تواند معادلات نبرد را به سوی دیگری تغییردهد که درآن، انگاره های صلح بیش از پیش تقویت شود. 

با این حال تغییر این معادله که اکنون در یکسالگی آن قرار داریم، چندان آسان به نظر نمی رسد خصوصا آنکه مقامات آمریکایی و انگلیسی، با مقامات فرانسوی و آلمانی در ابعاد تاکتیکی نبرد اوکراین دچار اختلافات عدیده ای شده اند! دامنه این اختلافات عمیق تر از حد تضور است ، تا جایی یکی از دلایل اصلی سفر اخیر بایدن به کی یف و دیدار وی با مقامات اوکراینی ناظر بر همین مسئله بوده است.در هر حال، مشخص نیست که دولت زلنسکی و مقامات غربی چگونه با کلیت طرح پیشنهادی چین مواجه می شوند. مخالفت با این طرح نیز به نوبه خود، می تواند به دستمایه ای برای همپوشانی مطلق راهبردی و نظامی چین و روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شود. از همان روزهای اول نبرد، هر گاه میز مذاکره میان روسیه و اوکراین در حال چیده شدن بوده است، واشنگتن با تحریک و حتی تهدید سیاستمداران اوکراینی این معادله را بر هم زده است! اما انتخاب نهایی آمریکا در قبال صحنه جنگ اوکراین، "هم جنگ هم صلح"است، به گونه ای که از یک سو مانع از مواجهه همه جانبه روسیه با ناتو شوند و از سوی دیگر، جنگ را به مثابه یک تهدید عینی در آسیای مرکزی و اروپای شرقی با هدف مهار مسکو حفظ کنند.در این رویکرد دوگانه اما هدفمند، شرکتهای تسلیحاتی آمریکایی و اروپایی مشغول کاسبی با خونهایی هستند که بر زمین ریخته می شود. نکته دیگر، معطوف به گامهای بعدی آمریکا در قبال جنگ اوکراین می باشد. حتی ممکن است در آینده ای نه چندان دور، آمریکا "سطح بحران"را در جنگ اوکراین تقلیل دهد اما "اصل بحران"را هرگز! شرکتهای تسلیحاتی غرب حتی پس از پایان ظاهری جنگ انیزتلاش خواهند کرد در سایه حفظ تهدیدات بالقوه و به بهانه تقویت قدرت بازدارندگی اوکراین وکشورهای همسایه آن در برابر مسکو ، به ارسال مستمر تسلیحات ادامه دهند. مقامات اوکراینی مانند زلنسکی نیز در اینجا موظف هستند تسلیم بازی غرب در دوحوزه "جنگ"و "بازدارندگی" شوند تا مورد غضب آمریکا و دیگر اعضای ناتو در زمان حال وآینده قرار نگیرند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها