کد خبر: 672033
تاریخ انتشار :

ضرورت تغییر ارتقای ارتش آمریکا و متحدان شرقی از نگاه نشنال اینترست؛

جنگنده‌ای که می‌تواند آسیا را به مرز انفجار برساند/ ژنرال کره‌ای آمریکا را تهدید کرد

در حالیکه کره شمالی در حال آزمایش بیشتر و بیشتر موشک های بالستیک خود است و چین و روسیه هم شروع به اقدامات مختلف در منطقه کرده اند، ارتش آمریکا پشت متحدان شرقی خود را خالی کرده و در حساس‌ترین مقطع زمانی، از آنها طلب پول می کند.

جنگنده‌ای که می‌تواند آسیا را به مرز انفجار برساند/ ژنرال کره‌ای آمریکا را تهدید کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت، نشنال اینترست در یادداشتی به قلم یک ژنرال دوتابعیتی کره ای آمریکایی به ضرورت تغییر در ساختار و تجهیزات ارتش آمریکا و متحدان شرقی و آمادگی جدی برای مقابله با کره شمالی، چین و روسیه پرداخت.

ژنرال چون این بوم (Chun In-bum) که نویسنده یادداشت نشنال اینترست است، در حال حاضر در بسیاری از پست های مشاوره ای، از جمله دفتر ملی تحقیقات آسیایی، وزارت دفاع کره، انجمن ارتش ایالات متحده و موسسه سیاست امنیت و توسعه که در استکهلم مستقر است، خدمت می کند. او یک نظامی باسابقه است که با استراتژی های جنگ و ساختار ارتش های غربی و شرقی آشنا است. در زیر خلاصه ای از یادداشت این تحلیلگر را با هم مرور می کنیم.

شرق آسیا و ضرورت تغییر استراتژی آمریکا

عقل حکم می کند، قبل از اینکه محیط امنیت جهانی چرخش خطرناک تری به خود بگیرد، آمریکا به جای ناآرام کردن حوزه دفاعی و ائتلاف نظامی اش از طریق پروژه های سیاسی شتابزده، آن را تقویت کند.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، آمریکا به متحدان خود نیاز دارد و متحدانش هم به او محتاجند. در حالی که مخالفان غرب به رفتارهای تهاجمی و اقدامات نظامی خود ادامه می دهند، دولت بایدن باید راه هایی برای تثبیت و تقویت روابط خود با شرکای استراتژیک کلیدی‌اش در سراسر جهان پیدا کند.

این مساله در هیچ کجای دنیا به اندازه اقیانوس هند و اقیانوس آرام ضرورت ندارد. همانطور که در سفرهای اخیر  مقامات ارشد دولت ایالات متحده به آسیا نشان داده شده است، جو بایدن این منطقه را به عنوان کانون اصلی برنامه سیاست خارجی خود در نظر گرفته است. برای مقابله با چالش‌های امنیتی فزاینده ناشی از فعالیت روسیه و چین، اقدام آمریکا در اقیانوس هند و آرام برای حفظ امنیت خود و متحدانش بسیار مهم است. من به عنوان یک ژنرال بازنشسته ارتش جمهوری کره (ROKA)، از موضع پیشگیرانه دولت بایدن در قبال منطقه خود استقبال می کنم. متحدان کلیدی ایالات متحده در شرق آسیا از جمله کره جنوبی به طور تاریخی با آمریکا برای مهار تهدیدات شریک بوده و حفظ یا احیای یک اتحاد نظامی قوی بین دو کشور برای دستیابی به منافع متقابل را ضروری می داند.

ژنرال چون این بوم ادامه می دهد: ارتش کره جنوبی از تسلیحات ایالات متحده برای انجام ماموریت خود جهت حفظ منافع مشترک استفاده می کند. این تجهیزات شامل هلیکوپترهای تهاجمی آپاچی، جنگنده های F-15 و F-16 و جنگنده رادارگریز F-35 می شود. نیروی هوایی کره جنوبی 40 فروند F-35 را اداره می کند و در حال برنامه ریزی برای دستیابی به 20 فروند دیگر برای تکمیل ظرفیت هوایی خود است. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اخیراً از سئول بازدید کرد و به دولت کره جنوبی اطمینان داد که ایالات متحده به استقرار تسلیحات استراتژیک خود از جمله جت های جنگنده F-35 به عنوان عوامل بازدارنده علیه کره شمالی ادامه خواهد داد. این امر اقدامی ضروری در برابر تهدید هسته ای رو به رشد کره شمالی است.

هواپیمایی که تبدیل به یک چالش شده است

با این حال، اخبار ضد و نقیضی از ایالات متحده در مورد برنامه F-35 و آینده آن به گوش می رسد که بسیار نگران کننده است.

نگرانی اصلی مناقشه جاری در واشنگتن در مورد موتور F135 است که  F35 را هدایت می کند. کسانی در پنتاگون و کنگره هستند که خواستار ارتقای سیستم پیشرانه هستند، اما کسانی هم وجود دارند که خواستار یک سیستم موتور کاملاً جدید برای این هواپیما هستند. تاکنون صدها میلیون دلار برای توسعه این موتور جدید در نظر گرفته شده است و امسال سال مهمی برای آینده برنامه F-35 است. پیشنهاد ایجاد یک موتور کاملاً جدید، در مقایسه با ارتقاء F135 موجود، بار سنگینی بر دوش کره جنوبی و سایر متحدانی که F-35 دارند، خواهد گذاشت. ارتش ایالات متحده باید یک زیرساخت و زنجیره تأمین کاملاً جدید برای تولید و نصب این موتورهای جدید ایجاد کند که این امر بر خرید F-35 هایی با موتور فعلی توسط متحدانی مانند کره جنوبی تأثیر خواهد گذاشت. اگر کنگره تصمیم به تحول بنیادین جنگنده های خود بگیرد، به احتمال زیاد کره جنوبی مجبور خواهد شد که خرید F-35 های اضافی خود را لغو کند و این امر سئول را با تسلیحات بازدارنده کمتر در هنگام بروز بحران در شرق آسیا تنها خواهد گذاشت.

هزینه تخمینی جایگزین کردن موتور  F135 تقریباً 6 میلیارد دلار است. هنوز مشخص نیست که چه مقدار از تامین این 6 میلیارد دلار بر دوش متحدانی است که توافقنامه های تقسیم هزینه های دفاعی با واشنگتن را امضاء کرده اند، اما یک مطلب بسیار واضح است: کره جنوبی نمی تواند بار ناشی از افزایش هزینه های دفاعی این برنامه را تحمل کند.

بحران آمریکایی در شرق

ژنرال کره ای در انتهای یادداشت خود می نویسد: کره جنوبی و ایالات متحده درگیر یک روند حساس و شکننده برای اصلاح اتحاد دوجانبه خود هستند؛ اتحادی که توسط رئیس جمهور سابق، دونالد ترامپ آسیب دید. در واقع، دولت سابق با درخواست از سئول جهت پرداخت هزینه بیشتر جهت حفظ و تضمین حضور ارتش آمریکا در منطقه، روابط دو جانبه را تیره کرد. درخواست جدید از سئول مبنی بر پرداخت هزینه های دفاعی بیشتر می تواند  روند اتحاد دو جانبه را از مسیر خود خارج کند.

برنامه F-35 فقط یک موضوع سیاسی داخلی در واشنگتن نیست. منافع امنیت ملی مهم‌ترین متحدان آمریکا نیز به دوام این برنامه بستگی دارد. بنابراین، دولت بایدن باید بحث در مورد موتور F135 را تمام و حل کند. آمریکا نباید فراموش کند که کمک به کره به نفع امنیت خود او هم است و نباید با کارهای سیاسی شتاب زده باعث ایجاد بحران در شرق آسیا شود.

شرق آسیا در حال انقلاب استراتژیک/ کره آمریکا را تهدید می کند

یادداشت ژنرال کره ای در نشنال اینترست به خوبی نشان می دهد که متحدان آمریکا از اقدامات دولت این کشور ناراضی هستند. در حالیکه کره شمالی در حال آزمایش بیشتر و بیشتر موشک های بالستیک خود است و چین و روسیه هم شروع به اقدامات مختلف در منطقه کرده اند، ارتش آمریکا پشت متحدان شرقی خود را خالی کرده و در حساس‌ترین مقطع زمانی، از آنها طلب پول می کند. شاید به همین علت باشد که کره جنوبی و ژاپن تصمیم به احیای ارتش و تسلیحات خود گرفته اند و می خواهند از ائتلاف آمریکا جدا شوند. یادداشت ژنرال کره ای در حال تهدید بایدن و دولت آمریکاست و هشدار می دهد که اگر واشنگتن سیاست خود را تغییر ندهد ممکن است در آینده جغرافیای امنیتی شرق آسیا تغییر کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها