کد خبر: 673060
تاریخ انتشار :

المانیتور: مذاکرات احیای برجام جان می‌گیرد؟

المانیتور نوشت: ایران احتمالا جلوی یکی دیگر از قطعنامه‌های توبیخی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، در مورد برنامه هسته‌ای خود را گرفته است و پس از ماه‌ها توقف مذاکرات بر سر احیای برجام، در را به روی دور دیگری از دیپلماسی هسته‌ای باز کرده باشد.

المانیتور: مذاکرات احیای برجام جان می‌گیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در ادامه این مطلب آمده است: سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در روزهای 3 تا 4 مارس، که شامل دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران بود، در میان تشدید نگرانی‌ها پس از یافتن ذرات اورانیوم غنی‌شده در 83.7 درصد، انجام شد.

بنا بر گزارش ها، مقامات اروپایی در حال بررسی یک قطعنامه انتقادی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بودند. این درحالی بود که ایالات متحده به دنبال نتیجه سفر گروسی بود.

در بیانیه مشترک پس از دیدارهای گروسی، ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت توافق پادمان هسته‌ای متعهد شد.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که ایران داوطلبانه «به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مناسب بیشتری را اجرا کند» و در عین حال به مسائل باقی‌مانده در مورد مسائل پادمانی در مورد سه مکان پایان می‌دهد، اختلافی که به سدی در مذاکرات برجام تبدیل شده است.

گروسی گفت که ایران با نصب مجدد تجهیزات نظارتی و دوربین های نظارتی اضافی در سایت های هسته ای که پس از خروج آمریکا از برجام در سال 2018 حذف کرده بود، موافقت کرد.

گروسی به "پیشرفت قابل توجه" در گفتگوی خود با دولت ایران اشاره کرد.

انتظار می رود جلسات پیگیری فنی در تهران برگزار شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز از تلاش‌های گروسی در ایران استقبال کرد و به "گام‌های مهم" ذکر شده در بیانیه مشترک اشاره کرد. با این حال، پرایس خاطرنشان کرد که ایالات متحده از ایران انتظار دارد "اقدامات مشخص" و "بدون تاخیر" را در این زمینه پیگیری کند. ط

برخی از مقامات ایرانی در عین حال ظاهراً تعهدات در بیانیه مشترک را زیر سوال می برند یا از آن عقب نشینی می کنند.

یک سال پیش در همین ماه بود که گروسی در جریان سفر به ایران، بر روی یک برنامه برای حل و فصل موضوع پادمان که مربوط به اتهامات قبل از 2003 در مورد فعالیت های هسته ای ایران است، به توافق رسید.

این توافق در پی اتهامات ایران در مورد نیات آژانس از بین رفت و متعاقباً حل این موضوع را شرط مذاکرات برجام قرار داد که در سپتامبر 2022 شکست خورد.

سیگنال‌های مثبتی که از سفر گروسی به دست می‌آید، امیدی برای تجدید دیپلماسی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده است.

گروسی روز دوشنبه در سخنرانی افتتاحیه خود در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، دیدارهایش در ایران را «گام‌هایی در مسیر درست» دانست و افزود: «البته ما باید در قضاوت خود سنجیده باشیم، زیرا کار زیادی در پیش است.»

یک منبع دیپلماتیک ارشد ایرانی به المانیتور گفت: «تهران خواهان تعامل غیرسیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است» و تأکید کرد که «ایران در بین همه کشورهای جهان متعهدترین کشور به پادمان‌های آژانس بود».

این منبع به المانیتور گفت: ایران همیشه آماده بازگشت به میز مذاکره تحت سقف توافق هسته‌ای 2015 است، اما «طرف‌های دیگر باید به منافع مردم ایران احترام بگذارند».

انریکه مورا، رئیس دفتر جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور اتحادیه اروپا، به المانیتور گفت: «اگر توافق اجرا شود، برای برجام مثبت خواهد بود، زیرا در صورت دستیابی به چنین توافقی، بازگشت به برجام آسان‌تر خواهد شد».

وی افزود: اما اکنون مهمتر از همه این است که برنامه هسته ای ایران دوباره می تواند توسط آژانس نظارت شود. این نکته کلیدی است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها