کد خبر: 673851
تاریخ انتشار :

نارضایتی نتانیاهو از مذاکرات منطقه ای ایران

رمزگشایی از یک مکالمه تلفنی

رمزگشایی از یک مکالمه تلفنی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تماس تلفنی اخیر نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و رئیس جمهور آمریکا ، آن هم در یکی از پیچیده ترین برهه های تاریخی در منطقه غرب آسیا از ابعاد گوناگونی قابل تحلیل است! این تماس تلفنی  بر آنچه «تهدید هسته‌ای ایران» خوانده شده است، متمرکز بود اما درماورای آن،نتانیاهو نتوانسته است نگرانی های خود را بابت تبلور دیپلماسی منطقه ای و عادی سازی روابط تهران با بازیگرانی مانند ریاض، ابوظبی، قاهره و منامه کتمان کند. فراتر از آن، عادی سازی روابط کشورهای عربی با حکومت بشار اسد در سوریه نیز در این تماس تلفنی به عنوان یک موضوع نگران کننده مورد بحث طرفین قرار گرفته است.در این میان، استدلال نتانیاهوم شخص است : او می گوید شکل گیری شبکه وسیعی از ارتباطات منطقه ای قدرت مانور تل آویو جهت هرگونه عملیات و اقدامی در منطقه را محدود می سازد.فراتر از آن، نتانیاهو نمی تواند نارضایتی خود را از بایدن بابت آنچه حمایت از معترضین داخلی علیه کابینه رژیم صهیونیستی می داند کتمان کند! البته در مقابل، بایدن نیز نسبت به ارتباطات گسترده و پشت پرده نتانیاهو با رقبای انتخاباتی خود در سال 2024 میلادی و در راس آنها ترامپ و دی سانتیس( فرماندار ایالت فلوریدا و یکی از نامزدهای احتمالی جمهوریخواهان) مطلع است. به عبارت بهتر، نتانیاهو خواستار شکست دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکاست، البته اگر تا آن زمان وی مقهور پاتک دموکراتها در تل آویو و سقوط کابینه چند تکه اش نشود! 

در چنین شرایطی مملوءاز بی اعتمادی میان نتانیاهو و بایدن، آنها درخصوص پرونده های جاری در منطقه وخصوصا مسئله برجام با یکدیگر گفت و گو کرده اند. کماکان نتانیاهو خروج از برجام را موضوعی قابل دفاع دانسته و در مقابل، بازگشت به توافق هسته ای را خط قرمز رژیم اشغالگر قدس تلقی می کند. اما در برابر این استدلال، بایدن و همراهانش معتقدند که علی رغم نامطلوب بودن احیای برجام( از دید مقامات آمریکایی)، آلترناتیوی در برابر این گزینه وجود نداردو در نهایت باید با تهران توافقی را به امضا رساند. نتانیاهو از مشوقان اصلی دولت پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ بود. ذیل این توافق، فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو کامل تحریم‌های آن محدود می‌شد.مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین نیز که از مارس ۲۰۲۱ و با روی کار آمدن دولت بایدن آغاز شد، بدون در پی داشتن نتیجه‌ای ملموس، با وقفه‌ای چند ماهه روبه‌روست.مقامات ایران تاکید کرده‌اند، در صورت نهایی و اجرایی شدن «توافقی خوب» که در راستای منافع ملی ایران باشد، اقدامات هسته‌ای اخیر ایران را که در پاسخ به بدعهدی‌های شرکای غربی برجام و در چارچوب مفاد برجام انجام گرفته‌اند، به حالت قبل باز می‌گرداند.

اکنون انعکاس این موضوع بیش از پیش خود را در مناسبات و معادلات منطقه ای نمایان ساخته است. بسیاری از بازیگران منطقه مانند عربستان سعودی وامارات، اکنون خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات جهت حفظ نظم امنیتی و منطقه ای جدید هستند اما در مقابل، صهیونیستها و برخی سیاستمداران آمریکایی احیای توافق هسته ای را غیر قابل توجیه تلقی می کنند. در هر حال، ایران تاکید کرده است که شرکای غربی برجام باید اراده سیاسی لازم برای طی کردن این روند را از خود نشان دهند و در خصوص حل و فصل موارد اختلافی باقیمانده، این اراده سیاسی را به فعلیت کامل برسانند.ابعاد فنی مذاکرات مدتهاست به پایان رسیده و هم اکنون احیای توافق هسته ای ،مستلزم برداشتن گامهای پایانی می باشد. 

بایدن و نتانیاهو در مکالمه تلفنی اخیر خود، درباره تحولات داخلی اراضی اشغالی و رخ‌دادهای اخیر کرانه باختری گفت‌وگو کرده اند که قطعا مصداق گفت و گویی دوستانه نبوده است! به نظر می رسد در آینده ای نزدیک، اختلافات پنهان رژیم صهیونیستی و آمریکا بیش از هر زمان دیگری خود را در دوران حضورهمزمان نتانیاهوو بایدن در تل آویو و واشنگتن نشان دهد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها