کد خبر: 673960
تاریخ انتشار :

آیا اقتصاد به پاشنه آشیل دموکراتها تبدیل می شود؟

نشانه های بحران اقتصادی در آمریکا

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی، بایدن توانست با تکیه بر نارضایتی بخشی از جمهوریخواهان از ترامپ و هدایت آرای رای دهندگان مستقل به سبد رای خود، در ایالات مهم و سرنوشت ساز بر رقیب سرسرخت خود پیروز شود. در آن زمان، ترامپ توانست در شاخصه های اقتصادی، تا حدود زیادی بایدن را به چالش بکشد. به عبارت بهتر، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، اقتصاد به نقطه ضعف بایدن و دموکراتها تبدیل شد . اکنون ، نشانه هایی بروز کرده که استمرار آنها می تواند کار را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 برای بایدن یا هر نامزد دیگری از حزب دموکرات دشوار سازد.

نشانه های بحران اقتصادی در آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 اعلام تعطیلی «بانک سیلیکون ولی» که مهمترین ورشکستگی یک موسسه مالی در آمریکا از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی را نگران کرده است. این بانک که با مخفف نامش، «اس وی بی» شناخته می‌شد اخیرا  از سوی مقام‌های آمریکا تعطیل شد. اداره تضمین سپرده‌ها در ایالات متحده اکنون کنترل این شرکت خدمات مالی و بانکدارای را در دست گرفته است. انتظار می‌رود این بانک با نام جدیدی بازگشایی شود اما قطعا اعتبار و قدرت مانورقبلی خود را تا حدود زیادی از دست خواهد داد. «بانک سیلیکون ولی» که با هجوم مشتریان خود برای برداشت سپرده‌هایشان روبرو شده بود، تلاش کرد تا سرمایه خود را افزایش دهد اما تلاش‌هایش در این زمینه موفقیت‌آمیز نبود.  همین مسئله می تواند به دیگر بانکها درآمریکا نیز سرایت کند.بایدن خود نیز آگاه است که اگر این روند ادامه پیداکند و بحران اقتصادی جدیدی آمریکا را فرا گیرد، برنده این بازی کسی جزترامپ یا حزب جمهوریخواه نخواهد بود. نباید فراموش کرد که مطابق نظرسنجی ها، اقتصاد و معیشت عمومی، مهم ترین مولفه و شاخصه در تعیین آرای افراد مستقل محسوب می شود. 

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا برای بررسی وضعیت بخش بانکی پس از ورشکستگی «اس وی بی» با مسئولان چند نهاد نظارت‌کننده بر فعالیت‌های مالی دیدار کرد. او در این جلسه تاکید کرد که نسبت به ظرفیت آنها برای اتخاذ تدابیر لازم «اعتماد کامل» دارد. وزیر خزانه‌داری ایالات متحده همچنین بخش بانکی کشورش را «مقاوم» خواند. اما قبل از وقوع بحران مالی سال 2008 میلادی نیز مقامات آمریکایی مدعی مقاومت ساختار اقتصادی و اعتباری کشورشان در برابر هرگونه بحران مالی بودند! اکنون ممکن است تاریخ به نحوی تکرار شود که خروجی آن، خود را در انتخابات ریاست جمهوری 2024 نشان دهد.از این رو بایدن و دموکراتها اصلی ترین دغدغه خود را جلوگیری از تحقق این موضوع قلمداد می کنند، درحالی که مشخص نیست آنها واقعا قادر به مهار بحرانهای بالقوه اعتباری در کشورشان خواهند بود یا خیر! 

«بانک سیلیکون ولی» هرچند نزد عموم کمتر شناخته شده بود اما از تامین‌کنندگان مالی شرکت‌های نوظهور در عرصه فناوری محسوب می‌شد. «اس وی بی» از نظر میزان دارایی شانزدهمین بانک بزرگ آمریکا بود. دارایی‌های «بانک سیلیکون ولی» ۲۰۹ میلیارد دلار و حجم سپرده‌های آن بیش از ۱۷۵ میلیارد دلار بود. انتشار خبر ورشکستگی این بانک بسیاری از سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرده و باعث شده است نگرانی‌هایی بابت سرنوشت دیگر بانک‌های آمریکایی پدید بیاید. موج هراس در بازارهای مالی در نخستین گام،کاهش ۵۲ میلیارد دلاری ارزش چهار بانک نخست در فهرست بانک‌های بزرگ آمریکا را رقم زد. این روند به بازارهای آسیا و اروپا نیز سرایت کرد و ارزش بانک‌های آسیایی و اروپایی نیز در بازارهای سهام کاهش یافت. ورشکستگی بانک آمریکایی «لیمن برادرز» در سال ۲۰۰۸ منجر به بروز بحرانی مالی و اقتصادی در سطح جهان شد و رکود اقتصادی در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز به جدی‌ترین رکود اقتصادی از زمان «رکود بزرگ» در دهه ۱۹۳۰ مبدل گردید.اما اکنون سایه رکود دیگری بر نظام بانکی و اقتصادی آمریکا خودنمایی می کند که بیش از همه ،دموکراتها را نگران ساخته است!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها