کد خبر: 673963
تاریخ انتشار :

دعوای بی فایده پنس و ترامپ

پرونده ششم ژانویه 2021 مفتوح است !

پرونده ششم ژانویه 2021 مفتوح است !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این روزها دعوای بی فایده رئیس جمهور سابق آمریکا و معاونش بر سر حمله هواداران ترامپ به کنگره در ششم ژانویه 2021 وارد فاز تازه ای شده است. با گذشت بیش از دو سال از یورش طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱، و در حالیکه حدودا دو سال دیگر تا انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ باقی مانده است، اما در روزهای اخیر شاهد هستیم که موضوع حمله به کنگره آمریکا بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.هر اندازه به زمان تعیین تکلیف نهایی این پرونده در کنگره و محافل امنیتی واشنگتن نزدیک تر می شویم، جدال ترامپ و مایک پنس نیز جدی تر می شود! دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا مدعی شد مایک پنس معاون سابق وی، مسئول بروز خشونت‌های ششم ژانویه ۲۰۲۱ بوده است. این در حالیست که پنس برای اولین بار ترامپ را به دلیل رفتارش در قبال شورش‌های آن روز در ساختمان کنگره مورد هجمه قرار داده بود.پنس در این خصوص تاکید کرده بود:

« ترامپ اشتباه می‌کرد. من حق نداشتم انتخابات را لغو کنم. سخنان بی پروای او [ترامپ] در آن روز، خانواده من و همه افراد حاضر در کنگره را به خطر انداخت. و من می‌دانم که تاریخ، دونالد ترامپ را مسئول خواهد کرد.»

اما ترامپ که با گروهی از خبرنگاران در هواپیمای شخصی خود برای شرکت در یک رویداد تبلیغاتی برای انتخابات آتی در مسیر آیووا بود، گفت «اگر [پنس] آرا را به مجالس مقننه (ایالت‌ها) پس می‌فرستاد، آن‌ وقت دیگر ششم ژانویه‌ای هم پیش نمی‌آمد، بنابراین از بسیاری جهات می‌توان او [پنس] را برای ششم ژانویه سرزنش کرد.»

 اشاره ترامپ به امتناع مایک پنس از رد آرای «الکترال» در کنگره آمریکا است. ترامپ در آن زمان از مایک پنس خواسته بود تا آرای برخی از ایالت‌ها را مورد پذیرش قرار ندهد.اما پنس معتقد است اساسا ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 مخدوش بوده است.فراتر از آن، دلیلی که مایک پنس در آن زمان برای امتناع از رد پذیرش آرا ارائه داده این است که او در چارچوب قانون اساسی فاقد هر گونه اختیارات برای رد آرای انتخاباتی در ششم ژانویه بوده است و اینکه ترامپ گفته است معاون رئیس جمهور که در عین حال ریاست سنا را هم برعهده دارد قدرت لغو نتایج انتخابات را دارد، اساسا «اشتباه» است.

به عبارت بهتر، پنس نه تنها ادعای ترامپ را در خصوص تقلب در ایالات مهم و سرنوشت ساز قبول نداشته است، بلکه نسبت به قانون اساسی آمریکا تفسیرمتفاوتی نسبت به رئیس جمهور سابق آمریکا داشته است. ترامپ گفت که «اگر او آرا را به پنسیلوانیا، جورجیا، آریزونا، ایالت‌های شماره یک، بازگردانده بود، قطعا نتیجه متفاوتی می‌داشتید. همچنین معتقدم که در آن صورت ششم ژانویه‌ای هم به وقوع نمی‌پیوست.»

هنوز ترامپ در برخی سخنرانی های خود می گوید در ایالات جورجیا، پنسیلوانیا، ویسکانسین،پنسیلوانیا و میشیگان نتایج آرای الکترال به واسطه سرریز شدن آرای پستی دستکاری شده است! این ادعای ترامپ ،حتی از سوی بسیاری از همراهانش مورد تشیک قرار گرفته است! ترامپ اخیرا ادعا  کرده است که ظهارات پنس ناشی از تمایل او برای ورود به انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری جمهوریخواه است.به عبارت بهتر، رئیس جمهور سابق آمریکا می گوید معاونش با مقصرسازی وی در حوادث ششم ژانویه 2021، تلاش می کند تا موقعیت خود را درنظرسنجی های انتخاباتی سال 2024 تقویت کند! این ادعای ترامپ در حالی مطرح می شود که در آخرین نظرسنجی های درون حزبی جمهوریخواهان، محبوبیت پنس به 2 درصد رسیده و کمتر کسی برتری وی بر ترامپ، دی سانتیس و حتی دیگرنامزدهای این  حزب را متصور می باشد! هواداران چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده در روز ششم ژانویه در روز برگزاری مراسم تشریفاتی تائید نتیجه آرای الکترال به ساختمان کنگره این کشور یورش بردند. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ُ مایک پنس تلاش می‌کند تا رفته رفته از دونالد ترامپ فاصله بگیرد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها