کد خبر: 677450
تاریخ انتشار :

حمله قالیباف به دولت در رابطه با وضعیت اقتصادی و تورم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز یکی از حرکت‌هایی که انجام می‌شود، در انزوا قرار دادن ایران اسلامی است، اما ایران آنقدر قوی، وسیع و تأثیرگذار است که هرگز منزوی نخواهد شد.

حمله قالیباف به دولت در رابطه با وضعیت اقتصادی و تورم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین همایش بین المللی هندسه نظم جدید جهانی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا، گفت: همه روشنفکران و دانشمندان تغییر در نظم جدید جهانی را پذیرفته اند و شاید در نوع این تغییر که نظم جدید جهانی تک قطبی یا چند قطبی باشد، اختلاف نظر وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه با پیچیدگی موضوع، نقش اندیشمندان بسیار کلیدی است و دانشمندان و اندیشمندان باید در این عرصه به خوبی نقش آفرینی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی نمی‌توانیم به تغییر هندسه جهانی نگاه داشته باشیم اما نگاهی به مسائل داخلی نداشته باشیم. من باور دارم نقشی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دارد، بسیار مهم و اساسی است اما باید مسائل سیاست داخلی و خارجی را مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری فرمودند، دنبال کنیم.

وی متذکر شد: رهبر انقلاب ابتدای امسال در حرم مطهر رضوی فرمودند که موضوع تحول از موضوعات جدی ماست. البته مقام معظم رهبری این بحث تحول را در سال ۱۳۹۹ و در حرم حضرت امام (ره) فرمودند که تحول یک ضرورت در کشور است و در رأس و مبنای این تحول حضرت امام (ه) هستند که امام راحل، با شکل گیری انقلاب اسلامی و راه و راهبردی که در مسیر امت اسلامی قرار دادند، امام تحول بودند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: ما باید این مسیر را مدنظر داشته باشیم. بنده از این تحول به تعبیر حکمرانی نو یاد می‌کنم و همراه بر ضرورت حکمرانی نو در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی و خارجی تاکید می‌کنم و این حکمرانی باید بتواند نقاط قوت ما را گسترش دهد و نقاط ضعف ما را از بین ببرد.

وی ادامه داد: معتقدم نقش آفرینی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در سطح منطقه و بین المللی مخصوصاً برای امت اسلامی بسیار مهم، کلیدی و اثرگذار است. امروز یکی از حرکت‌هایی که انجام می‌شود، در انزوا قرار دادن ایران اسلامی است و هم دشمنان ما در این راستا تلاش می‌کنند و هم بعضاً برخی از نگاه‌ها و افکار در داخل کشور به این موضوع دامن می‌زنند. البته ایران عزیز ما آنقدر قوی، وسیع و تأثیرگذار است که هرگز منزوی نخواهد شد. عظمت انقلاب اسلامی تا به امروز در همه عرصه‌ها نشان داده که اینگونه است.

ما در عرصه اقتصادی باید تجدیدنظر جدی کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حتماً تلاش خواهند کرد که از قدرت ما بکاهند و به ما آسیب برسانند و درست در همان جاهایی به ما آسیب می‌رسانند که نقاط ضعف ماست. یکی از نقاط ضعف ما امروز عرصه اقتصادی ماست. ما در عرصه اقتصادی و حکمرانی اقتصادی خود باید تجدیدنظر جدی کنیم.

قالیباف اظهار داشت: ریشه اصلی اینکه ما امروز در حکمرانی اقتصادی در چالش قرار گرفتیم و دشمن ما هم چه در داخل و چه در خارج بر همین موضوع متمرکز شده است، اشکال از جایی شروع شده که ما از مبانی تحول در اقتصاد فاصله گرفتیم.

مردمی‌بودن یکی از مبانی و قدرت انقلاب اسلامی است

رئیس قوه مقننه بیان کرد: یکی از مبانی و قدرت انقلاب اسلامی، متکی به مردم بودن و مردمی بودن است. اگر ما امروز در عرصه بازدارندگی دفاعی و امنیتی در این اوج از قدرت هستیم که دشمنان تا بن دندان مسلح ما بحث مربوط به حرکت نظامی را از میز تصمیم خودشان حذف کردند، به دلیل تکیه این بخش بر مردم از ابتدای انقلاب تا امروز است. در مقابل ما اقتصاد را مردمی نکردیم و حضرت امام (ره) معتقد بودند که دخالت کارهای دولتی در اقتصاد مردم شرعا حرام است.

وی تاکید کرد: اگر اقتصاد ما مردمی بود و حکمرانی اقتصاد ما مردمی بود، حتماً به چالش امروز گرفتار نمی‌شدیم. اقتصاد را باید محور قطعی خودمان قرار دهیم. باید به این موضوع با اولویت برنامه پنج ساله هفتم توجه کرده و ضعف در حوزه اقتصاد را برطرف کنیم. باید ضمن توجه به تغییرات در نظم جهانی و اتفاقات در منطقه و سطح بین‌المللی ضعف‌ها را برطرف کنیم. باید اولویت سیاست خارجی به جای سیاسی و امنیتی توجه به مسائل سیاسی و تجارتی و تجارت بین‌المللی باشد.

حربه دشمن نسبت به جبهه مقاومت و کشورهای اسلامی موضوع اقتصاد است

قالیباف با بیان اینکه حربه دشمن نسبت به جبهه مقاومت و کشورهای اسلامی و ایران اسلامی موضوع اقتصاد است و ما باید این بخش را به شدت تقویت کنیم، گفت: تغییرات تنها منحصر به دولت‌ها و بازیگران نیست و بازیگران جدیدی در عرصه پیدا شدند که نقش آنها کمتر از دولت‌ها نیست. این موضوع در نظم جهانی مهم است که موازنه سازی صورت گیرد به خصوص ما باید به این موضوع در منطقه خودمان توجه کنیم.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: فرصت‌های بزرگی در قاره آسیا و به طور کلی در امت اسلامی از شرق آسیا تا شمال غرب آسیا وجود دارد که باید در نظم جهانی به آن توجه شود. باید با حفظ استقلال خود ارتباطمان را با همه در چارچوب منافع ملی و جهان اسلام و بشریت داشته و به این سمت حرکت کنیم. برخی قدرت‌ها همچون حادثه رخ داده در اوکراین به دنبال تحت فشار قرار دادن کشورها هستند. قدرت جهانی این است که کشورها را تحت فشار قرار می‌دهند تا به یک سمت بروند که امروز درباره اوکراین این اتفاق افتاد و تأثیر خود را بر دنیا گذاشت.

حضور نامشروع رژیم صهیونیستی در منطقه موضوعات را پیچیده کرده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در حوزه ژئوپلیتیک و فناوری موضوعات مهمی چون هوش مصنوعی و پیچیدگی‌هایی وجود دارد، اظهار داشت: موضوع راه‌های زمینی و ژئوپلیتیک در قدرت‌ها مورد توجه قرار گرفته است. برای جمهوری اسلامی ایران توجه به همسایگان و کشورهای اسلامی بسیار مهم است. البته حضور نامشروع رژیم کودک‌کش صهیونیستی در منطقه موضوعات را پیچیده کرده است و همه تلاش رژیم صهیونیستی و آمریکا این است که ایران اسلامی را دشمن کشورهای منطقه و مسلمان جلوه دهند که البته موفق نخواهند شد. البته با رویکردی صحیح و هوشمندانه در جمهوری اسلامی تلاش شد این اتفاق نیفتد اما باید به این خطر توجه شود.

وی تاکید کرد: باید انسجام و همبستگی را بین کشورهای همسایه را افزایش داد. باید اتحاد و همبستگی بین کشورهای اسلامی، جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی روز به روز بیشتر شود. تغییر در نظم جهانی فقط محدود به حوزه سیاسی نیست و متغیرهای جدید دیگری هم دارد. این تغییر تک‌بعدی نیست و چندبعدی است. باید نگاه جامع و دقیقی به تحولات آینده داشت و آن را مورد توجه قرار داد.

قالیباف با اشاره به اینکه شناخت از موضوعات و بازیگران بسیار مهم است چون آنها نقش آفرین هستند، بیان کرد: ساختارها از هرمی به شبکه‌ای تبدیل شده و پیچیده‌تر و عمیق‌تر می‌شود و از نسل دوم دینامیکی به نسل سوم سایبرنیتیکی حرکت کرده‌ایم که در این نسل شبکه‌سازی و مدیریت با شبکه‌ها و بازیگران جدید بسیار مهم هستند و تأثیر در نظم جهانی می‌گذارند. زمانی که از جنگ‌های ترکیبی در ابعاد مختلف حرف می‌زنیم، باید به این موارد توجه شود که نمونه آن در جنگ اوکراین و تغییرات در تکنولوژی را دیدیم. همه اتفاقات معطوف به هدف است و نکته مهم این بوده که خود تنظیم‌گر هستند و با این نگاه به حوادث سال گذشته در کشور باید توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولویت ما به عنوان مسلمان این است که باید همگرایی و انسجام بیشتری در نظم آینده داشته باشیم. امت‌های اسلامی باید از شرق آسیا تا غرب آفریقا با اتحاد و برادری کنار هم باشند که این باعث عزت و عظمت اسلام و مسلمانان در قرن جدید خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها