کد خبر: 677551
تاریخ انتشار :

علت اصلی سفر مقام بلندپایه نظامی ایران به عمان فاش شد

سردار سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیئت بلند پایه نظامی به مسقط سفر کرد و ضمن دیدار با مقامات نظامی این کشور با هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید پادشاه عمان نیز دیدار و گفتگو کرد.

علت اصلی سفر مقام بلندپایه نظامی ایران به عمان فاش شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از همشهری آنلاین، « ایران و عمان» دو کشور همسایه که همواره ارتباطات دوستانه ای با یکدیگر داشتند و در سال های اخیر که روابط ایران با غربی ها با چالش همراه بوده است کشور و مقامات عمان برای حل دموکرلتیک این چالش ها همواره کوشیده اند . در همین راستا در ماه اخیر علاوه بر گفت وگوی تلفنی سید ابراهیم رئیسی ظهر با «هیثم بن‌ طارق آل سعید» سلطان عمان به مناسبت عید فطر و در ادامه سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که پنجم اردیبهشت در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت همتای عمانی خود وارد مسقط شد و با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

حال شاهد سفر سردار سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به این کشور هستیم که در راس یک هیئت بلند پایه نظامی به مسقط سفر کرد و ضمن دیدار با مقامات نظامی این کشور با هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید پادشاه عمان نیز دیدار و گفتگو کرد.

سفری معنادار و مهم که علاوه بر حضور باقری در راس هیات بلند پایه نظامی در ادامه سیاست همسایگی دولت رئیسی و نیز تلاش های دولت سیزدهم برای بهبود روابط با کشورهای منطقه از دیگر سو اهمیتی دو چندان دارد.

در همین باره حسین نوش آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی و سفیر سابق ایران در کشور عمان درباره این رفت‌وآمدها و نهایتا حضور سرلشکر باقری و اعلام سفر سلطان عمان در آینده نزدیک به ایران تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم توجه ویژه ای به توسعه روابط ما با عمان دارند. در همه دولت ها روسای دو کشور دیدار داشته اند و قطعا در این دوره هم سفر جناب رئیس جمهور آقای رئیسی بسیار موثر بود. روابط مجالس دو کشور هم همین طور است و سفر روسای مجلس هم داشته ایم. براین اساس هم روابط پارلمانی ما و هم سیاسی ما همواره در سطح بالایی بوده و روابط نظامی ما هم به طریق اولی اهمیت بالایی داشته است. چرا که عمان کشور قابل اعتمادی است و این اعتماد بستر مناسبی در مسائل مانند مذاکرات ایران و غربی ها ایجاد کرد تا عمانی ها بتوانند به عنوان میانجی مطمئن نقش آفرینی کنند.

نوش آبادی ادامه داد: در حل و فصل اختلافات ما با برخی کشورهای غربی همواره عمانی ها علاقمند بوده اند که کمک بکنند و هم طرف مشورت بوده اند که مشورت های خوب و موثری هم داشته اند. چنانکه مذاکرت در دور اول از عمان شکل گرفت و سابقه حداقل یک دهه ای در مذاکرات ما با غربی ها و میانجیگری در این زمینه دارند. با نگاهی که عمانی ها به مسائل منطقه ای دارند و از آنجا که ما در آنها حسن نیت می بینیم اغلب در موضوعات مهم با ‎آنها مشورت می کنیم. عمانی ها به عنوان کشور همسایه و دوست و مسلمان که امینت ما هم به هم گره خورده و به هم پیوسته است در مسائل مهم و حساس منطقه طرف مشورت ما قرار گرفته اند و خیلی از این جلسات و مذاکرات و میانجیگیری ها و ابتکارات عمانی ها هم برای ما سودمند و نافع بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها