کد خبر: 678459
تاریخ انتشار :

گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حسین کنعانی‌مقدم

پرهیز از دیپلماسی التماسی، منشور سیاست خارجی ماست

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: مقام معظم رهبری منشوری را در خصوص سیاست خارجی ایران به ویژه با محورهای عزت، مصلحت و حکمت را ارائه دادند که منشور سیاست خارجی ماست.

پرهیز از دیپلماسی التماسی، منشور سیاست خارجی ماست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سخنان اخیر رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت پرهیز از دیپلماسی التماسی می‌تواند راهگشا باشد. اما حالا مسئولان پیرو این سخنان چه وظیفه‌ای دارند؟

کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مقام معظم رهبری منشوری را در خصوص سیاست خارجی ایران به ویژه با محورهای عزت، مصلحت و حکمت را ارائه دادند که منشور سیاست خارجی ماست؛ سیاست‌ خارجی‌ای که بر اساس اصول انقلابی باشد. در سال‌های اخیر برخی تصور کردند منظور از نرمش قهرمانانه، دلپلماسی مبتنی بر التماس است و باید از اصول خود کوتاه آییم که رهبر انقلاب اخیرا فرمودند باید بر اصول استوار باشیم».

او ادامه داد: «رهبر انقلاب به بحث تقیه هم اشاره کردند که ناظر به حفظ مصلحت‌ها و اجرای تاکتیک‌هایی است که برای مقابله با فشارهای ناجوانمردانه‌ای دشمنان به کار گرفته می‌شود. به هر حال نباید مشت بر سنگ کوبید و باید بر اساس مصلحت نظام و امنیت ملی رفتار کرد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «رهبر انقلاب تأکید دارند که اقتدار نظام حفظ شود. به هر حال در گذشته دیدیم مسئولانی را که دیپلماسی التماسی را در دستور کار خود قرار داده بودند و عملا اقتدار نظام را به چالش می‌کشیدند. رهبر انقلاب از مسئولان وزارت خارجه می‌خواهند که این اقتدار حفظ شود و از ورود جانانی که با رویکرد انقلابی وارد این عرصه شده‌اند که استقبال کردند».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «ببینید مصلحت ما ایجاب می‌کند از روش‌های مختلفی در حوزه سیاست خارجی استفاده کنیم تا بتوانیم حکت، مصلحت و عزت را حفظ کنیم. ما باید بتوانیم در برابر زیاده‌هایی‌های دشمنان بایستیم که در این سمیر هم باید هم بر سر اصول بایستیم و هم تقیه را در نظر داشته باشیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها