کد خبر: 679591
تاریخ انتشار :

قهرمان پور: ایران توافق موقت را نمی‌پذیرد

انتخاب/ رحمان قهرمان پور پژوهشگر و کارشناس سیاست خارجی بر این باور است که ایران توافق موقت را نمی پذیرد و هدفش چیزی جز احیای برجام نیست.

قهرمان پور: ایران توافق موقت را نمی‌پذیرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

متن گفت و گوی «انتخاب» با قهرمان پور آمده است:

*سفر مشاور بایدن به عمان افشا شده است؛ ظاهرا آمریکایی ها به دنبال توافق توقف در برابر توقف هستند؛ به نظر شما این توافق محتمل است؟

در مورد سفر مشاور بایدن به عمان هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد و آن چیزی که سایت اکسیوس نقل کرده، شامل موارد مختلف و متناقض است. برخی مقامات گفته اند آمریکایی ها به توافق تمایل نشان داده اند، برخی نیز گفته اند اینطور نیست. اما بحث توقف در برابر توقف اینگونه است که از مدت ها پیش مطرح است. قبل از سفر مشاور بایدن نیز این موضوع مطرح بوده است اما ابعاد آن به صورت مفصل معلوم نیست که چی هست ولی بنظر می رسد که در این مورد هم ایران تمایل ندارد که چنین توافق موقتی را بپذیرد و هم طرف اروپایی نیز حاضر نیست این موضوع را بپذیرد. از نظر آمریکایی ها این توافق مانند توافق سال 94 باید مقدمه ای برای توافق جامع تر نسبت به محدودیت های بیشتر برای برنامه هسته ای ایران باشد.

*با توجه به فضای ما بعد سفر سلطان عمان، پاسخ تهران چه بوده است؟

هنوز چیزی درباره پاسخ تهران معلوم نیست. بعد از سفر سلطان عمان بیشتر بحث مصر مطرح است؛ در مورد اینکه درباره برجام خبر خاصی آورده است هم نشانه ای نیست اما با توجه به سفر مشاور بایدن احتمالا درباره توافق موقت صحبت شده است. شاید یکی از دلایلی که ایران در رساانه ها چیزی از این موضوع نمی گوید پیشنهاد آمریکا مبنی بر توافق موقت است. ایران با توافق موقت مخالفت است و بر این باور است که توافق موقت به نفع غرب است، ضمن اینکه رفتار گذشته آمریکا نشان می دهد که اگر شرایط سیاسی داخل آمریکا تغییر کند، آمریکا ممکن است همین توافق موقت را نیز اجرا نکند.

*اساسا ایران با توافق موقت موافق است؟ 

ایران نمی خواهد که این توافق موقت، مقدمه ای برای توافق بزرگتر باشد، دوم اینکه فکر می کند این توافق به مراتب شکننده تر از توافق اصلی خواهد بود، به همین دلیل تا الان موضع رسمی ایران این بوده است که توافق موقت را قبول نکند.

*بنظرشما خواسته های طرفین در چنین توافقی چه خواهد بود؟

توافق موقت یعنی دو طرف در نقطه ای که هستند می ایستند تا به توافق جامع تر برسند. آمریکایی ها گفته اند ایران برای توافق موقت باید غنی سازی 60درصد را متوقف کند، آمریکایی ها نیز بخشی از تحریم ها را لغو می کنند. اما چیز بیشتری در این توافق گفته نشده است. دادن تضمین برای خارج نشدن از توافق جدید، یا تضمین دستیابی ایران به پول های خودش و... در این توافق محل بحث نیست، فعلا آن چیزیکه مطرح است این است که دو طرف به توافق موقت برسند و مبنایی برای مذاکره بعدی داشته باشند.

*آیا توافق توقف در برابر توقف همان توافق موقت تلقی می‌شود که ایران با آن مخالف بوده است؟ 

ما دقیق نمی دانیم که آیا آمریکایی ها در پیشنهاد جدید خودشان چیزی به این توافق موقت افزوده اند یا خیر؛ اما ایران تاکنون با بنیاد توافق موقت مخالف است. سیاست ایران بیشتر این ایده را دنبال می کند که برجام 94 احیا شود نه اینکه توافق موقت انجام شود و توافق جامع تری پس از آن باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها