کد خبر: 682069
تاریخ انتشار :

فریماه فرجامی که بود؟

فریماه فرجامی بعد از حسین کسبیان ، حمیده خیرآبادی، رقیه چهره‌آزاد ، محمدعلی کشاورز ، میرصلاح حسینی، محمود لطفی هفتمین بازیگر فیلم مادر است که دنیا را ترک کرده و در گذشته است.

فریماه فرجامی که بود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: فریماه فرجامی یکی از ستاره‌های سینما در دهه شصت که در چند سال اخیر درگیر بیماری شدیدی بود، فیلم‌های سینمایی مهمی همچون «مادر» و «اجاره نشین‌ها» را در کارنامه هنری‌اش داشت. او که از سال ۵۹ تا ۸۱ یکی از پرکارترین چهره‌های سسینمای ایران بود، در اوایل دهه هشتاد به دلیل بیماری به حاشیه رفت، به طوریکه سه فیلم آخرش از سال ۸۲ تا ۹۸ بود.

بیوگرافی فریماه فرجامی بازیگر سینما

فریماه فرجامی که نهم تیرماه در سن ۷۱ سالگی درگذشت، متولد هجدهمین روز از اردیبهشت ماه ۱۳۳۱ در تهران بود. فرجامی که از همان دوران نوجوانی به هنر علاقه‌مند بود، مدرک کارشناسی دراماتیک را در سال ۱۳۵۶ در دانشکده هنر‌های دراماتیک دریافت کرد. او بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی در مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی «شورای عالی فرهنگ و هنر» و فصلنامه فرهنگ و زندگی به عنوان ویراستار، محقق و پژوهشگر مشغول به کار شد.

فریماه فرجامی در سال ۱۳۵۵ به آروزیش رسید و در رادیو گویندگی نمایش می‌کرد تا اینکه چهار سال بعد از ورود به رادیو با حضور در فیلم «گفت هر سه نفرشان» حضور در روی پرده سینما را استارت زد. فریماه فرجامی در طول این سال‌ها از مصاحبه درباره زندگی شخصی، همسر و فرزندانش خودداری می‌کرد و اطلاعی دقیق از آن وجود ندارد و به همین دلیل از نام فرزندانش اطلاعاتی در دسترس نیست.

فریماه فرجامی روی پرده سینما

فریماه فرجامی به دلیل اینکه دانش آموخته سینما بود و البته به دلیل چهره خاصی که داشت، در دهه‌های شصت و هفتاد حضوری جدی روی پرده سینما داشت که از آثار ماندگارش می‌توان به اجاره نشین‌ها، مادر، پرده آخر، سرب و ... اشاره کرد. فریماه فرجامی از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۸ در ۲۰ فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد که شامل «گفت هر سه نفرشان، خط قرمز، تیغ ابریشم، اجاره نشین‌ها، بی پناه، سرب، مادر، پرده آخر، نرگس، راز گل سرخ، تماس شیطانی، بانی چاو، عشق گمشده، جوانمرد، ساغر، آب و آتش، زهر عسل، کاغذ دیواری زرد، نیم و لامینور» است.

فریماه فرجامی چه کسی بود؟

به گزارش رویداد۲۴ فریماه فرجامی که پیش از انقلاب در تله تئاتر «آدمک مومی» فعالیت در تلویزیون را شروع کرده بود، از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۲ نیز حضوری نسبتاً قابل توجه در تولیدات صدا و سیما داشت که «تراژدی کسری (تله‌تئاتر)، بخش چهار جراحی، بانی چاو، خانه سبز، پهلوانان نمی‌میرند، راه سوم، گل من گلی، ولایت عشق، فرمان، روشن‌تر از خاموشی و پاییز بلند» کارنامه تلویزیونی فرجامی را تشکیل می‌دهند. با این توضیح که نقش آفرینی در پهلوانان نمی‌میرند و ولایت عشق را می‌توان نقطه عطف حضور این بازیگر در قاب تلویزیون دانست.

فرجامی بازیگر تئاتر

برای بیشتر بازیگران اینکه کارنامه تئاتری‌شان پر و پیمان باشد، از اهمیت بالایی برخودار است. «آدمک مومی» که در سال ۱۳۵۵ روی صحنه رفت، اولین تجربه تئاتری فریماه فرجامی به شمار می‌رود. او همچنین بعد از انقلاب بازی در نمایش‌های «شب بیست‌ویکم، فیزیکدان‌ها، همه پسران من، عنکبوت، تراژدی کسری، پیروزی در شیکاگو، چمدان، آن شب که تورو زندانی بود، بیا تا گل برافشانیم، زندگی دوگانه، الموت، شاهزاده و گدا و دادگاه نورنبرگ» را در کارنامه تئاتری خود به ثبت رسانده است.

جایزه‌های فریماه فرجامی

فعالیت هنری فریماه فرجامی برای دوره‌ای بود که سینمای ایران به دلیل فضای سیاسی حاکم حضور قابل توجهی در میادین بین المللی نداشت و به همین دلیل جایزه بین المللی ندارد. با این حال دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم سرب از هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۷، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم پرده آخر از نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۹ برای او ثبت شده است تا یکی از بازیگرانی باشد که موفق به دریافت «سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر» شده است.

دوری ۱۶ ساله فرجامی از دنیای هنر

برای هر بازیگری مهم است که حضورش در عرصه هنر تداوم داشته باشد تا خودش را به عنوان چهره‌ای ماندگار به جامعه هنری و البته مردم بشناساند و از یادها نرود. با این وجود فریماه فرجامی که فعالیت هنری‌اش در دهه‌های شصت و هفتاد اوج گرفته بود، بعد از اینکه در سال ۱۳۸۲ در «کاغذ دیواری زرد» بازی کرد، به این تصمیم رسید که گزیده کار شود. البته بیماری در سال‌های پایانی دهه هشتاد هم برای کم کاری او مزید بر علت شد. او بعد از وقفه‌ای ۱۶ ساله با حضور در فیلم‌های «نیم» و «لامینور» پرونده سینمایی‌اش را برای همیشه بست.

فریماه فرجامی در افتتاحیه بازی‌های آسیایی

هفتمین دوره بازی‌های آسیایی در سال ۱۳۵۳ به میزبانی ایران برگزار شد که افتتاحیه این رویداد مهم ورزشی افتتاحیه‌ای برای ورزشگاه آزادی (شهیاد) بود و به همین دلیل برنامه‌های گسترده‌ای تدارک دیده شده بود که یکی از برنامه‌ها را دانشکده هنر‌های دراماتیک به عهده گرفته بود. فریماه فرجامی که آن روز‌ها ۲۲ ساله بود، در اجرای مراسم حضور داشت تا این بازیگر، حضور در یکی از مهترین اتفاقات ورزشی را داشته باشد.

فریدون جیرانی در سال ۱۳۸۹ برنامه هفت را که عملاً تقلیدی از برنامه ۹۰ با اجرای عادل فردوسی پور بود، روی آنتن برد. جیرانی در یکی از برنامه‌های ابتدایی‌اش مصاحبه‌ای با فریماه فرجامی داشت که این بازیگر، در آن گفتگوی تلویزیونی در حالی که نشانه‌های بیماری در ظاهرش پیدا بود، انتقادات تندی را در مورد برخی از سینماگران و فاطمه معتمدآریا بیان کرد که در همین راستا امین تارخ در برنامه همان شب و یک روز بعد رخشان بنی‌اعتماد در یک نامه، واکنش نشان داده و به‌خاطر پخش گزارشی از این بازیگر در وضعیتی نامناسب، به صداوسیما اعتراض کردند. در واقع اعتراض‌ها به این دلیل بود که معتقد بودند، عوامل برنامه هفت با پخش این گفتگو فرجامی را به سخره گرفتند، تا جایی که شورای تهیه‌کنندگان تصمیم به تحریم «هفت» گرفت.

فریماه فرجامی؛ هفتمین درگذشته فیلم مادر

فیلم مادر که علی حاتمی ساخته است، بی‌شک یکی از مهم‌ترین آثار سینمایی تاریخ سینمای ایران است. این فیلم که در سال ۱۳۶۸ اکران شد، مجموعه‌ای از بهترین چهره‌های هنری را در خود می‌دید که به کارگردانی علی حاتمی اثری شگفت انگیز خلق کردند. فریماه فرجامی بعد از حسین کسبیان، حمیده خیرآبادی، رقیه چهره‌آزاد، محمدعلی کشاورز، میرصلاح حسینی، محمود لطفی هفتمین بازیگر فیلم مادر است که دنیا را ترک کرده و در گذشته است.

درگذشت فریماه فرجامی

فریماه فرجامی که هم زندگی پر فراز و نشیب هنری داشت و هم در سال‌های آخر مشقت زیادی متحل شد، در شامگاه جمعه نهم تیر ماه ۱۴۰۲ در ۷۱ سالگی برای همیشه چشم از جهان فروبست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها