کد خبر: 683262
تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در اکران فیلم مصلحت:

توقیف هیچ کمکی به رشد و تعالی و روشن شدن افکار نمی‌کند

حجت‌الاسلام پورمحمدی اظهار داشت: این فیلم از دریچه نویسنده و تهیه‌کننده و کارگردان دارد ارائه می‌شود. البته قرار نیست همه آنچه که بصورت فیلم و هنر هست با زاویه دید یک گروه تهیه شود. به هرحال اقتضا هنر این است که بخشی از آن واقعیت و بخشی دیگر از تخیل نشات گرفته باشد،پردازش و داستان سرایی دارد. برخی مواقع کوچک‌نمایی یا بزرگ‌نمایی دارد تا جذابیت خاص خودش را داشته باشد.

توقیف هیچ کمکی به رشد و تعالی و روشن شدن افکار نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی به همران جمعی از معاونین و کارشناسان این مرکز ضمن حضور در سازمان هنری رسانه‌ای اوج به تماشای فیلم مصلحت نشستند.

در پایان این دیدار حجت‌الاسلام پورمحمدی با ابراز خرسندی از حضور در سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تقدیر فعالیت‌های آن گفت: سازمان اوج یک مجموعه خوب، فعال، بانشاط، متشکل از جوانان با انگیزه، هنرمند و پرتلاش است که در سالیان گذشته فعالیت‌های قابل توجهی داشته است. این حجم از تولید، همکاری و پشتیبانی از مجموعه‌های دیگر آن هم برای چنین سازمان جوانی بسیار کم‌نظیر است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی سازمان اوج را از رویش‌های انقلاب برشمرد و افزود: همه جوامع مجموعه اطلاعات، تحلیل‌ها و رویکردهایشان را از دریچه هنر، بخصوص فیلم و سینما و قاب تلویزیون و فضای مجازی دریافت می‌کنند. این ضرورت امروز ماست و ما باید این مجموعه فعالیت‌ها را جدی بگیریم و از این راه فضای گفتگو را تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: باید بتوانیم مفاهیم، مبانی، ارزش‌ها و مواضع‌مان را با زبان مطلوب و مقبول و مورد پسند جامعه به خصوص برای نسل جدید ارائه کنیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به فیلم مصلحت اظهار داشت: این فیلم از دریچه نویسنده و تهیه‌کننده و کارگردان دارد ارائه می‌شود. البته قرار نیست همه آنچه که بصورت فیلم و هنر هست با زاویه دید یک گروه تهیه شود. به هرحال اقتضا هنر این است که بخشی از آن واقعیت و بخشی دیگر از تخیل نشات گرفته باشد،پردازش و داستان سرایی دارد. برخی مواقع کوچک‌نمایی یا بزرگ‌نمایی دارد تا جذابیت خاص خودش را داشته باشد.

وی افزود: در مجموع کار خوش‌ساخت و جذابی است که بیننده را به دنبال خودش می‌کشاند. همچنین صحنه‌های تاثیربرانگیز، آموزنده و الهام‌بخشی دارد که به نظر من فیلم از این جهت هم موفق است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با قابل نقد دانستن همه آثار هنری با اشاره به انتقادات مختلف پیرامون فیلم مصلحت بیان داشت: نباید بخاطر اینکه نقد داریم یا فکر می‌کنیم تحلیل و برداشت ویژه‌ای از این فیلم می‌شود جلوی آن را بگیریم. متاسفانه در کشور ما این رویکرد وجود داشته است. به نظر من این رویکرد یک مزاحمی بوده و جلوی کارهای هنری ما، توسعه و خلاقیت‌ جوان‌های ما را گرفته است. اگر فیلمی ضد اخلاق، ضد مواضع صحیح الهی و واقعی جامعه، مخرب اذهان عمومی، دارای آموزه‌های انحرافی ضداخلاقی باشد ما هم مخالف آن هستیم. اما اگر یک فیلم با تحلیل و دیدگاه ما مخالف باشد یا کارگردان بخواهد یک زاویه خاصی را برجسته کند اشکالی ندارد و واقعیت‌های هنر این اقتضا را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با انتقاد از بروز نگاه‌های بسته در مسیر قانونی دریافت مجوز، پروانه ساخت و پروانه نمایش فیلم‌ها گفت: باید از نگاه‌های بسته فاصله بگیریم. البته باید جلوی آنچه مخالف تفکر صحیح توحیدی و الهی، یا مخالف ارزش‌های والای اسلامی و اخلاقی، یا مثلاً به مقابله صریح با نظام پرداخته، مخالف امنیت، نظم، اسلام و اخلاق است؛ گرفته شود.

وی با اشاره به غیرمنطقی بودن توقیف فیلم افزود: یک فیلمی که دستگاه قضایی یا دستگاه اجرایی یا دستگاه سیاسی یا مدیریت کشور را نقد می‌کند و یا حتی اشکال می‌گیرد، ممکن است نادرست هم بگوید که ما هم نقدش می‌کنیم و می‌گوییم اشتباه کردی، ولی توقیف خیلی منطق ندارد. یعنی رویکرد توقیف هیچ کمکی به رشد و تعالی و روشن شدن افکار نمی‌کند. یک کار غلط و اشتباه ارزش‌هایی برای خودش دارد. یک ارزش هنری و یک خلاقیتی دارد. خب نقدش می‌کنیم و می‌گوییم این گزارش نادرست است. این روایت یا برداشت و تحلیل شما صحیح نیست؛ اما نمی‌توانیم بگوییم کسی حرف نزند، کسی فیلم نسازد، کسی برداشتی خلاف برداشت ما نداشته باشد؛ خب این‌ رویکردها غلط است و معمولاً هم به ضد خودش تبدیل می‌شود.  

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که «می‌گویند مصلحت، به مصلحت نظام نیست و گفتمانی را شروع می‌کند که باعث تحریف تاریخ انقلاب شده است» گفت: با یک دیالوگ، یک پاراگراف همه چیز در انقلاب و کشور و نظام هستی جابه‌جا می‌شود؟! ما انقلاب و نظام و جامعه را اینقدر کوچک و دربسته و تحت تاثیر یک فیلم و دوتا کتاب می‌دانیم؟!

حجت‌الاسلام پورمحمدی بیان داشت: به هر حال کتاب دو نقطه اشتباه دارد. ما نباید آن را سانسور کنیم، چرا که آن هم برای خود طرفدار دارد. اجازه بدهیم بیاید و چاپ بشود، خب ما هم نقد می‌کنیم و جوابش را می‌دهیم. پیش تر هم گفتم، یک موقع کتاب ضاله است و اعتقادات را بهم میزند. یا به عنوان گزارش‌های تاریخی دروغ‌های بیّن و خلاف می‌گوید و تحریف‌های شدید انجام می‌‎دهد، باید جلوی آن را بگیریم. اما فیلم یک داستان است، یک صحنه‌پردازی است. الزاماً واقعیت را بیان نمی‌کند. یک برداشت، یک تحلیل، یک رویکرد و یک داستان را روایت می‌کند.

‎وی افزود: البته این فیلم دارای ویژگی‌ها و برجستگی‌های خوب است. برای مثال در آن صحنه آقای مشکاتیان می‌گوید:«مصلحت نظام عدالت است»، چرا کسی به این استناد نمی‌کند؟! این خیلی حرف زیبا و بزرگی است. اصلاً مصلحت نظام ما اجرای عدالت است؛ نه حفظ منافع یک فرد یا یک آقازاده.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: ما با یک جامعه بزرگ، فرهیخته و آگاه سر و کار داریم؛ جامعه‌ای که با دنیا ارتباط دارد و در حال رشد و تعالی است. باید با مقتضیات این جامعه تدبیر و مدیریت کنیم. باید در این جامعه مفاهیمی مانند تحلیل، گفتگو و مباحثه را ترویج کنیم. محدود کردن، اجازه ندادن، سانسور و توقیف حتماً به ضرر خودش تبدیل می‌شود و الان هم آثار آن را در جامعه می‌بینیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به پرهیز از دوگانه سخت‌گیری و ساده‌انگاری تاکید کرد: بخشی از وقایع امروز بازخوردی است از سخت‌گیری بی‌دلیلی که اعمال کردیم. ما بر اساس تحلیل خودمان می‌گوییم اگر این متن یا این کتاب و فیلم یا این داستان رمان و یا این برنامه ارائه شود، شکست می‌خوریم و نظام ضربه می‌بیند. نظام که با این حرف‌ها و به این راحتی جابه‌جا نمی‌شود. البته من ساده‌انگاری و مسامحه را قبول ندارم. فکر نکنید این حرف‌هایی که می‌زنم نشانه ساده‌انگاری، سطحی‌نگری و مسامحه‌کاری است. زندگی من، گذشته من، مسئولیت‌ها و اقدامات من گواه ‌بر این است که انسان ساده‌نگر، سطحی‌نگر و مسامحه‌کاری نبودم و نیستم. اما معنی حرف این نیست که انسان در تدابیر خود منطقی و عاقلانه عمل نکند و مقتضیات زندگی و زمانه خود را در نظر نگیرد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تقدیر از شخصیت‌پردازی‌های فیلم مصلحت در این رابطه گفت:  پردازش‌ شخصیت‌ها واقعی و درست بود. به نظر من بازیگران روحانی هم خوب بازی کردند. یعنی نقش روحانیت را خوب بازی کردند. بعضی فیلم‌‎ها مقداری حالت تصنعی دارد و پیداست که بازیگر و کارگردان نتوانسته نقش را حتی لباس پوشیدن و حرف زدن را، به صورت قابل قبولی ارائه کند. ولی این فیلم از این نظر هم خیلی خوب بود و قابل توجه بود. حتی در طراحی چهره و عمامه‌پیچی هم دقت لازم را به خرج داده بودند. این نشان می‌دهد کارگردان خوب طراحی کرده و بازیگر هم خوب بازی کرده است. کلمات، جملات، نگاه کردن، راه رفتن بازیگران قابل توجه است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به شخصیت مشکاتیان در فیلم مصلحت ابراز داشت: در این انقلاب از این نمونه‌ها فراوان داریم. بسیاری از بزرگان دارای احتیاط‌ها و مراقبت‌های شدید بودند. نه اینکه بچه‌ای داشته باشند یا با حادثه‌ یا تخلفی روبرو شوند؛ ولی مراقبت در زندگی، احتیاط در رعایت مصالح نظام، رعایت عدالت و ... مد نظرشان بود. روحانی و غیرروحانی، واقعاً نمونه‌های زیادی داریم. به نظر من اگر اوج بتواند این نمونه‌ها را کشف کند و بازتاب بدهد و صحنه‌های زندگی بسیار خوب، جذاب و الهام‌بخش آن‌ها را بسازد برای بیننده هم جذابیت دارد و حتماً تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پایان با طرح زمینه‌های همکاری مشترک مرکز اسناد و سازمان رسانه‌ای اوج در حوزه تولیدات هنری گفت: ما خاطرات زیادی از مسئولین، دست‌اندرکاران و فعالان انقلاب ضبط کرده‌ایم که اگر یک آدم هنرمندی بیاید سوژه‌های زیادی می‌تواند پیدا کند و از روی آن سناریونویسی کند. بعد هم کارهای هنری آن را انجام بدهد. فکر می‌کنم زمینه همکاری زیاد است. البته ما بیشتر می‌توانیم مستند تاریخی ارائه بدهیم. ولی بعضی از آن‌ها خیلی زیبا و الهام‌بخش است و می‌تواند برای هنرمندان با انگیزه سوژه‌‎های قابل توجهی را خلق کند. موضوعات خوبی که جامعه هم آن را می‌پسندد و مشتری خوبی خواهد داشت.

حجم ویدیو: 65.61M | مدت زمان ویدیو: 00:01:25 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها