کد خبر: 683874
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی بیگدلی

کشورهای حوزه خلیج فارس می‌دانند بدون روابط حسنه با ایران لنگان راه می‌روند/ هنوز اختلافاتی میان ایران و عربستان وجود دارد

یک تحلیلگر مسال سیاست خارجی گفت: اگر قرار باشد ایران به سمت دنیای عرب، به ویژه عربستان و امارات برود، باید بتواند مسئله هسته‌اش را با غربی‌ها حل کند و تحریم‌ها هم رفع شود.

کشورهای حوزه خلیج فارس می‌دانند بدون روابط حسنه با ایران لنگان راه می‌روند/ هنوز اختلافاتی میان ایران و عربستان وجود دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اخیرا دبیرکلی شورای همکاری خلیج فارس گفته است که همه کشورهای این شورا از روند عاد‌ سازی روابط میان عربستان و ایران استقبال کردند و عادی سازی روابط میان تهران و ریاض در ایجاد ثبات در منطقه سهیم خواهد بود. او همچنین بیان کرده که «تمایل داریم در چارچوب معاهدات بین‌المللی گفت‌وگوهای عمیقی با ایران داشته باشیم».

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در سه‌-چهار ماه گذشته روابط ایران و عربستان احیا شد اما واقعیت این است که هنوز اختلافاتی میان دو کشور و البته میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد. ولی در عین حال کشورهای خلیج فارس می‌دانند بدون روابط حسنه با ایران لنگان راه می‌روند. آنها هم می‌خواهند روابطی عادی با ایران داشته باشند هم از مسائل هسته‌ای و موشکی ایران ابراز نگرانی می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد اگر قرار باشد ایران به سمت دنیای عرب، به ویژه عربستان و امارات برود، باید بتواند مسئله هسته‌اش را با غربی‌ها حل کند و تحریم‌ها هم رفع شود».

او ادامه داد: «من چندان امیدوار نیستم که در کوتاه‌مدت عربستان و امارات همان سخاوتمندی‌ای که در ارتباطشان با ترکیه دارند را در قبال ایران داشته باشند. ما می‌خواهیم بسترهای سرمایه‌گذاری عربستان و امارات در ایران بالا برود اما قدری برای تحقق این هدف زود است. از طرفی سیاست خارجی ما قدری آرمان‌گرایانه است و همین عامل هم باعث می‌شود یک مقدار زمان زیادی برای عادی‌سازی همه‌جانبه در ارتباط ایران با کشورهای عربی نیاز باشد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «من تصور می‌کنم محمد بن‌سلمان یکی از مهم‌ترین سیاستمداران تاریخ خاورمیانه است که توانسته یک سیاست خارجی متوازن را برای عربستان به ارمغان بیاورد و از همه دنیا منافع کشورش را تأمین کند».

بیگدلی در پایان گفت: «ارتباط با عربستان به خصوص در حوزه توسعه دارای ظرفیت‌های بسیاری است که ایران می‌تواند با حل برخی مسائل از این ظرفیت استفاده کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها