کد خبر: 664130
تاریخ انتشار :

ختم برجام

مجموعه غرب در ارتباط با حوادث اخیر که از قضا خوشایند ایران نیست، یک جبهه‌گیری واحد کرده و به نظر می‌رسد که با این خصومتی که ایران نسبت به غربی‌ها پیدا کرده، موضوع برجام به پایان رسیده است.

ختم برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: اینطور که معلوم است دیگر نباید امیدی به احیای برجام داشت؛ حداقل به این زودی‌ها. دلیلش نیز واضح است. از یک سو مواضع طرف آمریکایی که دیگر تمرکزی بر مذاکرات نداشته و ترجیح داده دل به اغتشاشات اخیر یا به قول خودشان اعتراضات ببندد. حمایت بایدن از مثلا معترضان و اظهارات چهره‌های آمریکایی دیگر مثل بیلنکن و مالی مصداق این مدعا است. از سوی دیگر رویکرد اروپایی‌ها . تحریم‌ها جدید و اصرار به دشمنی عیان با ایران.

در چنین شرایطی بدیهی است که نباید منتظر ادامه مذاکرات و احیای برجام بود. به خصوص اگر یادمان باشد که در یک سال گذشته نیز این مهم حاصل نشده بود چون طرف مقابل سعی داشت که توپ را در زمین ایران انداخته و ما را وادار کند دست از خواسته‌های ضروری و به حق خود بکشیم.

برخی کارشناسان مثل هانی زاده و قنادباشی پیش تر در مصاحبه با «فردا» ابراز امیدواری کرده بودند که طرف غربی مذاکرات به زودی متوجه خطای محاسباتی خود شده و دریابد که چند تجمع و اغتشاش پراکنده نمی‌تواند آنها را به هدف برساند. برخی دیگر اما چنین نگاهی ندارند و معتقد هستند که اساسا نباید منتظر ادامه گفت‌وگوها و احیای برجام بود. علی بیگدلی از جمله تحلیلگرانی است که چنین نگاهی دارد. او با اشاره به اینکه «عمر برجام به پایان رسیده است» گفت: «نارضایتی‌های درونی با نوعی از واکنش‌های محدود کشورهای غربی مواجه شد؛ هرچقدر هیجاناتی که در ایران شکل گرفته گسترش بیشتری پیدا کند، ایرانی‌های مقیم کشورهای غربی حکومت‌های آن کشورها را تحت فشار بیشتر قرار داده و همچنین رفتاری که دولت ایران نسبت به این هیجانات نشان دهد، جایگاه حرف و کلام غربی‌ها را نیز تغییر خواهد داد».

وی با اشاره به اظهارات اخیر بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات برجام ، گفت: به نظر می‌رسد که با توجه به مسائل اخیر داخلی ایران و هم مسائلی مثل انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، غربی‌ها امید خود را نسبت به مذاکرات برجام از دست داده‌اند؛ همچنین این مسائل باعث شده که بایدن حساسیت گذشته را نسبت به ایران نداشته باشد و تا حدود زیادی ارتباط سیاسی خود را با ایران محدود کند؛ بنابراین به نظر من مساله برجام به فنا کشیده شده و با توجه به اینکه ایران نیز نسبت به خواسته‌های خود انعطافی نشان ندهد، برجام دیگر قابل احیا نخواهد بود.

بیگدلی همچنین گفت: موضوع دیگر نیز این است که مجموعه غرب در ارتباط با حوادث اخیر ایران، یک جبهه‌گیری واحد کرده و این جبهه‌گیری در واکنش به اتفاقاتی است که خوشایند ایران نیست؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد که با این خصومتی که ایران نسبت به غربی‌ها بیان می‌کند، مساله برجام به پایان رسیده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها