کد خبر: 684216
تاریخ انتشار :

بهترین راه درمان کم خونی شدید را بشناسید

در صورتی که نتایج آزمایش‌ها نشان دهنده کم خونی شدید باشد، روش‌های خانگی می‌تواند تاثیر زیادی در درمان کم خونی داشته باشند. در ادامه بهترین راه‌های درمان کم خونی شدید معرفی می‌شود.

بهترین راه درمان کم خونی شدید را بشناسید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: کم خونی یا آنمی به وضعیتی گفته می‌شود که در آن میزان سلول‌های قرمز خون در بدن نسبت به حجم خون کل کاهش یافته است. سلول‌های قرمز خون، همچون گردش خون، اکسیژن را به اندام‌های بدن حمل می‌کنند. کمبود سلول‌های قرمز خون می‌تواند باعث کاهش اکسیژن در اندام‌ها شود و باعث علائمی مانند خستگی، ضعف، تنگی نفس، بی‌اشتهایی، سردرد و بی‌حالی شود. کم خونی می‌تواند از عوامل مختلفی نظیر کمبود آهن، بیماری‌های خونی، ترشح زیاد خون، عفونت‌ها، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبدی و یا تغذیه نامناسب ناشی شود.

علائم کم خونی شدید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خستگی شدید و بی‌حالی

تنگی نفس و سختی در تنفس

ضعف عضلانی و افت توان فیزیکی

سرگیجه و احساس سرگرمی

افزایش ضربان قلب و احساس تپش قلب

پوست کمرنگ و خشک

سردرد و افت تمرکز

خلق و خوی افسرده و افزایش اضطراب

درد در قفسه سینه

افت شدید وزن

بهترین روش برای درمان خانگی کم خونی شدید

کم خونی شدید نیاز به درمان تحت نظر پزشک دارد و باید با استفاده از روش‌های پزشکی مانند مصرف مکمل‌های آهن درمان شود. با این حال می‌توانید با مصرف برخی مواد غذایی نیز به درمان خانگی کم خونی کمک کنید. در ادامه خوراکی‌های مفیدی که می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند، ذکر شده است:

گوشت قرمز: گوشت قرمز یکی از منابع غنی آهن است و مصرف آن می‌تواند به بهبود کم خونی کمک کند.

سبزیجات تیره برگ: سبزیجات تاریک برگ مانند اسفناج، کلم، کلم بروکلی و گیاهان خوراکی دیگر با آهن غنی هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند به بهبود کم خونی کمک کند.

خشکبار: خشکبار مانند بادام، فندق، پسته و آجیل‌های دیگر با آهن غنی هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند به بهبود کم خونی کمک کند.

ماهی: ماهی مانند ماهی قزل آلا و ماهی تون با آهن غنی هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند به بهبود کم خونی کمک کند.

مرغ: مرغ نیز با آهن غنی است و مصرف آن می‌تواند به بهبود کم خونی کمک کند.

بهترین راه درمان کم خونی شدید

غلات: غلات مانند جو، گندم و برنج با آهن غنی هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند به بهبود کم خونی کمک کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین C: مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند نارنگی، پرتقال، توت فرنگی و گوجه فرنگی می‌تواند به جذب آهن توسط بدن کمک کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین B12 و اسید فولیک: مواد غذایی حاوی ویتامین B12 و اسید فولیک مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، اسفناج و لوبیا نیز می‌تواند به بهبود کم خونی کمک کند.

آیا مصرف مکمل آهن برای همه مناسب است؟

در جواب به این سوال که آیا مصرف مکمل آهن برای همه مناسب است باید بگوییم، خیر!

 مصرف مکمل آهن برای همه مناسب نیست. در واقع، مصرف مکمل آهن باید توسط پزشک تجویز شود و باید با رعایت دستورالعمل مصرف شود.

اگر سطح آهن شما پائین است و پزشک شما مصرف مکمل آهن را تجویز کرده است، باید دستورات پزشک را دقیقاً رعایت کنید. مصرف بیش از حد مکمل آهن ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، یبوست و دل درد شود.

همچنین، در برخی افراد مصرف مکمل آهن ممکن است باعث افزایش سطح آهن در بدن و ایجاد مشکلات جدی مانند هموژن‌ژایز شود. بنابراین، در صورتی که سطح آهن شما در حد معمول است، نباید به صورت خودسرانه مکمل آهن مصرف کنید.

در کل، مصرف مکمل آهن باید توسط پزشک تجویز شود و با رعایت دستورالعمل مصرف شود. برای کسانی که از کمبود آهن رنج می‌برند، تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی با آهن بالا می‌تواند بهترین گزینه باشد. همچنین، پیگیری پزشکی منظم نیز می‌تواند بهبود کمبود آهن و کم خونی شدید کمک کند.

کم خونی در کودکان و علائم آن

کم خونی در کودکان یکی از مشکلات رایج سلامتی است. این مشکل در اکثر موارد به دلیل کمبود آهن در بدن کودکان رخ می‌دهد. کودکان به دلیل نیاز بیشتری به آهن نسبت به بزرگسالان و همچنین برای رشد و توسعه صحیح، در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. علل دیگری نیز می‌توانند باعث کم خونی در کودکان شوند، از جمله بیماری‌های خونی، نارسایی کلیوی، شرایط تغذیه‌ای نامناسب و آسیب های مکرر به دست و پای کودک.

علائم کم خونی در کودکان شامل افت توان فیزیکی، خستگی، تنگی نفس، افت شدید وزن، خلق و خوی ضعیف، افزایش تعداد نفس‌ها، سردرد و افت تمرکز می‌شوند. اگر شما به هر دلیلی مشکوک به وجود کم خونی در کودک خود هستید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با انجام آزمایشات لازم مانند آزمایش خون، علت کم خونی را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند. در بسیاری از موارد، تغییر در رژیم غذایی، مصرف مکمل‌های آهن، و در صورت لزوم داروهایی که به دستور پزشک تجویز شده‌اند، می‌تواند در درمان کم خونی در کودکان موثر باشد.

بهترین راه درمان کم خونی در کودکان چیست؟

درمان کم خونی در کودکان بستگی به علت آن دارد. در بسیاری از موارد، کمبود آهن می‌تواند علت کم خونی در کودکان باشد. در این صورت، بهترین راه درمان، مصرف مکمل آهن و تغذیه مناسب با غذاهای حاوی آهن است.

غذاهای مناسب برای درمان کم خونی در کودکان عبارتند از:

گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ

نخود، لوبیا، عدس، نخود فرنگی و لوبیای سیاه

سبزیجاتی نظیر اسفناج، کلم، برگ بو، جعفری و سیب‌زمینی

میوه‌هایی نظیر خرما، آلبالو، زردآلو، انگور و هلو

در برخی موارد، کم خونی در کودکان ممکن است ناشی از بیماری‌های خونی باشد. در این صورت، درمان باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

همچنین، بهتر است کودکان از نوع خاصی از مکمل‌های مولتی ویتامین که شامل آهن، فولیک اسید و ویتامین‌های گروه B هستند، استفاده کنند.

عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی آن‌ها

باید به یاد داشت که بدن مردان حدود ۴۵۰۰ میلی‌گرم و بدن زنان حدود ۳۵۰۰ میلی‌گرم آهن دارد (به ازای هر کیلوگرم وزن ۴۵-۶۰ میلی گرم آهن). ۶۰-۷۰ درصد این مقدار آهن در هموگلوبین و میوگلوبین و مابقی در کبد (به صورت فریتین و هموسیدرین)، مغز استخوان و طحال ذخیره می‌شود.

عوامل افزایش دهنده جذب آهن شامل غذاهایی که حاوی ویتامین C هستند، همچون پرتقال، گوجه فرنگی، آناناس، توت فرنگی، برگ سبز، فلفل دلمه‌ای و فلفل قرمز می باشد و به بهبود جذب آهن در بدن کمک میکند. همچنین، مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین A، ویتامین B12، ویتامین B6، فولات و مس هستند، نیز می‌تواند در افزایش جذب آهن موثر باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها