کد خبر: 689068
تاریخ انتشار :

ماجرای تخلف فرزندان مقام ارشد قوه قضاییه چه بود؟

محمدرضا یزدی، رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی روز یکشنبه گفتگویی با صدا و سیما داشته و در آن یک بار دیگر به وجود پرونده فساد قضایی برای «دو فرزند یک مقام ارشد قوه قضاییه» اشاره کرده است. این پرونده چندی پیش از سوی رسانه‌های نزدیک به نهاد‌های امنیتی افشا شده بود و با سکوت قوه قضاییه همراه بود.

ماجرای تخلف فرزندان مقام ارشد قوه قضاییه چه بود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: محمدرضا یزدی رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در برنامه «صف اول» شبکه خبر حاضر شده و در یک گفتگوی تلویزیونی وجود نوعی تبعیض در رفتار با مقامات عالی‌رتبه را مطرح کرده است. او گفته در مواردی که اقوام مسئولان دچار فساد شوند، قبل از هر گونه رسیدگی به آن‌ها اطلاع داده می‌شود تا اگر مدارک «خطاست، بگویند» و اگر نیست «از نام آن‌ها سوءاستفاده نشود.»

یزدی گفته «یکی دو تا از فرزندان یکی از مسئولین رده‌بالای ما دچار مشکل شده بودند. خودم خدمت ایشان رسیدم گفتم این مدارک را ببینید، اگر خطاست بفرمایید، اگر احیانا شما در جریان نیستید بدانید این اتفاق افتاده. اگر در جریان هستید مراقب باشید از اسم شما سوءاستفاده نشود.»

او گفته پرونده فرزندان این مقام عالی‌رتبه قضایی در حال طی کردن روند قضایی است. یزدی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه آیا در پرونده فرزندان این مقام قوه قضاییه، بازداشتی صورت گرفته یا نه، خبر داده که فرزندان این مقام مسئول «الان در بازداشت هستند» و گفته عنوان اتهامی آن‌ها «سوءاستفاده از موقعیت و فساد اقتصادی» بوده است.

اظهارات یزدی با واکنش نشریه ۹ دی به مدیر مسئولی حمید رسایی مواجه شده است. نشریه ۹ دی در گزارشی از عدم اظهار نظر قوه قضاییه درباره تشکیل پرونده برای پسران معاون اول این قوه و بازداشت آن‌ها انتقاد کرده و نوشت که بر اساس شنیده‌ها، در این پرونده ماده ۴۷۷ (دستور رسیدگی دوباره توسط رییس قوه قضاییه)، اعمال شده و «عده‌ای به دنبال ماست‌مالی و لاپوشانی ماجرا هستند.»

این نشریه نوشت که نتیجه طبیعی دو ماه سکوت قوه قضاییه درباره پرونده پسران معاون اول این قوه، پذیرش این باور است که «عده‌ای به دنبال ماست‌مالی و لاپوشانی ماجرا هستند.»

ظاهرا منظور یزدی از مقام ارشد قوه قضاییه، معاون اول قوه قضاییه بود است. اوایل شهریور ماه کانال تلگرامی عیون که به نهاد‌های امنیتی نزدیک است، از بازداشت فرزند معاون اول قوه قضاییه به دلیل «کارچاق‌کنی» خبر داد.

همزمان با انتشار این خبر، چند فعال رسانه‌ای نزدیک به نهاد‌های خاص در توییت‌هایی با محتوای تقریبا مشابه، از بازداشت فرزند یکی از مقامات عالی رتبه به اتهام فساد اقتصادی خبر دادند.

سیدپویان حسین‌پور، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توییتر نوشت: «در خبرهاست که پسر معاون اول قوه قضاییه به اتهام فساد اقتصادی دستگیر شده است. اگر این خبر درست باشد نشان‌دهنده عزم جدی و واقعی نظام اسلامی در مبارزه با مفاسد اقتصادی است و به آن معناست که مبارزه با فساد دیگر خط قرمز ندارد.»

یکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی در توییتر خود از نام این مقام پرده برداشت و گفت برای «محمد صادق» و «امیرحسین» فرزندان «م.ص.ک» معاون اول قوه قضاییه پرونده‌ای تشکیل شده است.

قوه قضاییه به این خبر واکنش مشخصی نشان نداد و کانال تلگرامی عیون این خبر را از خروجی خود حذف کرد. با اظهارات یزدی، خبر یک ماه پیش به تایید قوه قضاییه رسیده، اما گزارش نشریه حمید رسایی از چهره‌های جبهه پایداری نشان می‌دهد رسیدگی به پرونده مذکور به کندی و به تعبیر آن‌ها با «لاپوشانی» در جریان است.

اطلاعاتی از نحوه رسیدگی به پرونده معاون اول قوه قضاییه در دست نیست و ظاهرا دستگاه قضایی هم تمایل داشته تمام مراحل رسیدگی در خفا انجام شود؛ چنانچه حتی خبر از کانال منتشر کننده هم حذف شد، اما رسیدگی به پرونده حتی در خفا هم یکی از بهترین اقداماتی بود که می‌توانست انجام شود؛ کما آنکه رسیدگی به پرونده‌ای که پدر متخلف معاون دستگاه قضایی است، جسارت و اراده بسیار بالایی می‌خواهد و نقطه بسیار مثبت در کارنامه محسنی اژه‌ای است.

بررسی اطلاعات آنها نشان می‌دهد دو شرکت «بازرگانی صنعتی کیمیا اکسیر ملل» و «بازرگانی و پخش سپهر پارس مایا» به نام محمد صادق و امیر حسین در اسناد رسمی ثبت شرکت‌های کشور به ثبت رسیده است. از این شرکت‌ها هیچ اطلاعاتی در اینترنت موجود نیست.

پیگیری‌های رویداد۲۴ نشان می‌دهد این شرکت‌ها هیچ وبسایت یا شبکه اجتماعی ندارند و این یعنی فعالیت آن‌ها یا صوری بوده یا نیازی به تبلیغ و ارائه اطلاعات مربوط به خدمات نداشته است. این در حالی است اهداف تعریف شده برای این شرکت‌ها، دست‌کم برای بیزینس‌ها نیاز به معرفی دارد.

شرکت بازرگانی سپهر پارس مایا با هدف فعالیت‌ها در زمینه «تهیه، تولید، ساخت، مونتاژ، تجهیز و راه‌اندازی خطوط تولید کارخانجات صنعتی، صنایع تبدیلی، واردات تکنولوژی و صنایع مادر و ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی و صنعتی، همچنین انجام کلیه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی اعم از تهیه تولید و واردات و صادرات و خرید و فروش و تهیه و توزیع و پخش و بسته بندی کلیه کالا‌های مجاز بازرگانی، گشایش اعتبارات و ال سی برای شرکت نزد بانک‌ها و ترخیص کالا از گمرکات داخلی، اخذ و اعطاء نمایندگی شرکت‌های معتبر خارجی و داخلی» در سال ۱۳۹۹ احداث شده است.

شرکت بازرگانی اکسیر ملل هم اهدافی در حوزه معادن تعریف کرده است. در بین اهداف تعریف شده برای این شرکت عناوینی همچون «فعالیت‌های معدنی و صنعتی در زمینه اکتشاف و استخراج»، «فرآوری و تولید انواع فلزات معدنی»، «ساخت و بهره برداری از کارخانجات فرآوری» و «استحصال مواد معدنی و بازرگانی مواد معدنی و محصولات پایین‌دستی» دیده می‌شود.

سابقه برخورد با آقازاده‌ها هم جالب توجه است. اوایل انقلاب، برخورد‌ها بدون اغماض بود. آیت‌الله محمدی گیلانی رئیس وقت دادگاه‌های انقلاب در خرداد ماه ۱۳۶۰ دو تن از پسرانش را به سبب فعالیت‌های ضد انقلابی، شخصا به اعدام محکوم کرد. محمدحسین جنتی فرزند آیت الله جنتی پاییز ۱۳۶۰ در یک تعقیب و گریز کشته شد. اتهام او ارتباط با سازمان مجاهدین خلق بود.

در سال‌های بعد شرایط تغییر کرد. محمدصادق و امیرحسین اولین آقازاده‌هایی نیستند که به اتهام فساد تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند، اما به طور معمول معروف‌ترین پرونده آقازاده‌های متخلف که به رسانه‌ها کشیده شده است، مربوط به جریان رقیب جریان اصولگرایان بوده است.

افشای پرونده فرزندان معاون اول قوه قضاییه توسط رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی و سپس اعتراض رسانه متعلق به جبهه پایداری به نحوه رسیدگی به این پرونده نشان می‌دهد رسانه‌ای شدن آن، در نتیجه رقابت‌های درون جریان اصولگرا بوده است. اما افشاگری علیه فرزندان مقامات اصلاح‌طلب همواره بخشی از دستورکار نهادهای رسمی یوده است. دی ماه ۱۳۹۷ و در دولت حسن روحانی دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، از وجود فهرستی از آقازاده‌ها و مسئولانی خبر داده بود که در حوزه قاچاق کالا متخلف بوده‌اند.

معروف‌ترین پرونده فساد آقازاده‌ها مربوط به شبنم نعمت‌زاده فرزند وزیر صمت دولت حسن روحانی و مهدی هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است، اما تعداد آقازاده‌های متخلف بیش از این‌ها بوده است.

پرونده آقازاده عباس آخوندی

آذر سال ۹۸ رسانه‌ها از بازداشت «محمدمهدی آخوندی» فرزند عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی دولت حسن روحانی خبر دادند. اتهام محمدمهدی آخوندی مشارکت در ارتشای شبکه‌ای به میزان ۴۲ میلیارد ریال و تحصیل مال نامشروع عنوان شده بود.

خبرگزاری تسنیم در خبری نوشت «با گذشت حدود یک سال و نیم از تحقیقات این پرونده، در روزهای گذشته کیفرخواست ۱۶۷ صفحه‌ای این پرونده صادر و به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است تا در آنجا مورد رسیدگی قرار گیرد. براساس کیفرخواست، این پرونده ۲۶ متهم دارد که عباس آخوندی وزیر سابق شهرسازی نیز متهم ردیف بیستم آن است.» از نتایج این پرونده اطلاعی در دست نیست.

آقازاده محمدعلی رامین

یاسین رامین پسر معاون دولت احمدی‌نژاد در پرونده شکایت هلال احمر، به ۱۷ سال حبس محکوم شد. رامین به ۳ سال حبس بابت خیانت در امانت و دو فقره ۷ سال حبس به اتهام دو فقره اتهام انتقال مال غیر محکوم شده است که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در صورت قطعیت یافتن، مجازات اشد یعنی هفت سال اجرا می‌شود. ۲۷ آبان ۱۴۰۰ خبر رسید که یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد و همسر سابق مهناز افشار در دادگاه تجدید نظر از اتهامات تبرئه شده است.

آقازاده مصطفی میرسلیم

تیرماه ۱۴۰۰ مصطفی میرسلیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و نماینده فعلی تهران در مجلس در گفتگویی تایید کرد که فرزندش مهدی میرسلیم در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۹۸ بازداشت شده و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس» محکوم شده است.

فرزند میرسلیم هم نهایتا از زندان آزاد شد. آزادی او البته به دلیل آنچه «وضعیت پزشکی و بیماری» او عنوان شد، انجام گرفت. این مسئله با واکنش‌های زیادی مواجه شد، چراکه ارتباط با سازمان مجاهدین چیزی نبود که به راحتی بتوان از آن چشم‌پوشی کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها