کد خبر: 692444
تاریخ انتشار :

ماکرون: فرانسه و ازبکستان به دنبال روابط استراتژیک هستند

رئیس جمهور فرانسه در جریان سفرش به ازبکستان در ضمن مذاکرات مقامات دو کشور بر سر پروژه‌های حوزه کشاورزی و اورانیوم بیان کرد، دو طرف به توسعه آنچه که او به عنوان «شراکت استراتژیک» توصیف کرد، خواهند پرداخت.

ماکرون: فرانسه و ازبکستان به دنبال روابط استراتژیک هستند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه تبدیل به اولین رئیس جمهور کشورش که از زمان ریاست جمهوی فرانسوا میتران تا کنون، به ازبکستان، پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی سفر می‌کند، شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماکرون در جریان این سفر بیان کرد: «ما با شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان بر سر ساخت شراکتی استراتژیک توافق کرده‌ایم.»

ماکرون توضیحات بیشتری درباره اینکه این شراکت راهبردی شامل چه حوزه‌هایی خواهد بود مطرح نکرد اما شراکت راهبردی معمولا در ازبکستان عالی‌ترین سطح شراکت با یک کشور دیگر در نظر گرفته می‌شود.

ماکرون از اصلاحات میرضیایف تحسین کرده و وعده سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را در ازبکستان داد.

او در نشستی در شهر سمرقند به میرضیایف بیان داشت: «ما از سیاست‌های شما حمایت می‌کنیم و مایل به کمک به شما برای اجرای آن هستیم.»

دفتر میرضیایف اعلام کرد،‌ این رئیس جمهور ازبکستان که از سال ۲۰۱۷ سیاست گشایش فضای کشورش به روی سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی را در پیش گرفته، با چند مقام اجرایی فرانسوی که ماکرون را در این سفر همراهی می‌کردند دیدار کرد.

دفتر میرضیایف اعلام داشت، ازبکستان در نشستی با شرکت کلود ایموون، رئیس شرکت انرژی هسته‌ای فرانسوی «اورانو» از ابتکارعمل‌ها برای گسترش همکاری در زمینه اکتشاف و معدنکاری اورانیوم حمایت کرد.

ازبکستان پنجمین تولیدکننده بزرگ اورانیوم در جهان محسوب می‌شود.

نیکولاس مائس، رئیس عملیاتی شرکت اورانو یک روز قبل از آن نیز نشست‌هایی را با مقامات قزاقستان، تولید کننده شماره یک اورانیوم، با هدف بحث درخصوص تعمیق همکاری‌ها برگزار کرده بود.

هر دو کشور می‌توانند به فرانسه در زمینه کاستن از اتکایش به تامین اورانیوم از روسیه کمک کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها