کد خبر: 696992
تاریخ انتشار :

رهبر انقلاب: شهدا، هویت ملت ایران هستند که نباید فراموش شوند

رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد مرکزی کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی گفتند: نباید گذاشت جوشش خون شهیدان فرو بنشیند زیرا شهیدان هویت ملت ایران هستند و ملت نباید هویت خود را فراموش کند.

رهبر انقلاب: شهدا، هویت ملت ایران هستند که نباید فراموش شوند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی که در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۲ برگزار شده بود، صبح امروز (پنجشنبه) در محل برگزاری این همایش در تبریز منتشر شد.

ایشان در این دیدار تاکید کردند: برگزاری مراسم بزرگداشت شهیدان و تکرار آن با فواصل کوتاه، کاری لازم و ضروری است اما این جلسات باید زمینه‌ساز انتقال روحیات و صفات برجسته شهدا هم‌چون ایمان، تقوا، شهادت‌طلبی، فداکاری و شجاعت به نسل جوان شود.

رهبر انقلاب اسلامی این نکته را یادآور شدند که در انتقال روحیات و صفات شهدا به نسل جدید باید زمینه حرکت آنها نیز مشخص باشد و نسل جوان بداند که علت حرکت‌ها و قیام‌ها در دوران نهضت اسلامی و قبل از پیروزی انقلاب و هم‌چنین رشادت‌ها و فداکاری‌های شهدا و زمینه آن، بعد از پیروزی انقلاب چه بوده است. اگر چنین شود، آن حرکت و روحیه استمرار پیدا خواهد کرد.

ایشان با تاکید بر اینکه در زمینه انتقال علت و زمینه‌های حوادث مهم تاریخ انقلاب و روحیات شهدا و معرفی چهره‌های برجسته کم کاری‌هایی صورت گرفته است، افزودند: به همین دلیل خیلی از جوان‌ها از آنها بی‌اطلاع هستند بنابراین لازم است دستگاه‌های رسمی تبلیغی هم‌چون صدا و سیما در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند و از ظرفیت رسانه‌های غیر رسمی که امروز در اختیار مردم است نیز استفاده بهتری شود.

ملت ایران هویت خود را فراموش نکند

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه یکی از وظایف ما این است که متوجّه به «خود»، به «خودی خود»، باشیم، افزودند: ملّت ایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند.

ایشان یادآور شدند: خدای متعال برای کسانی که یاد او را فراموش کردند می‌فرماید نَسُوا اللَّهَ فَاَنساهُم اَنفُسَهُم؛ آنها خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را از خودشان غافل کرد و مبتلا به فراموشی از خودشان کرد. این نشان‌دهنده‌ی آن است که توجّه به خود، هویّت خود، خصوصیّات خود، برای شخص، برای هر ملّت، برای هر مجموعه یک امر لازمی است.

آذربایجان؛ مهد ازجان‌گذشتگان و شهیدان

رهبر انقلاب از آذربایجان به عنوان یک هویّت ممتاز در میان ملّت ایران یاد کردند و افزودند: آذربایجان مهد از جان‌گذشتگان و شهیدان است. مخصوص دفاع مقدّس نیست؛ از قبل هم همین‌جور بوده، بعد هم همین‌جور است. تا آنجایی که مربوط می‌شود به مسئله‌ی انقلاب اسلامی ــ اگر بخواهیم محاسبه کنیم ــ از پیش از انقلاب، یعنی از شروع نهضت امام بزرگوار و ملّت ایران، رفتار شهادت و آهنگ شهادت در آذربایجان شروع شده است، تا امروز.

ایشان با اشاره به اینکه در موضوع دفاع از حرم، ما شهدای آذربایجانی داریم، اظهار داشت: البتّه اوج این فداکاری‌ها، اوج این نشان دادن ارزش و منش والای آذربایجانی، در دفاع مقدّس بود.

درخشش گوهر وجودی شهیدان را به نسل جوان منعکس کنید

رهبر انقلاب در بخش دیگری از این دیدار با بیان اینکه نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند، یاد شهیدان را صرفاً یک خاطره‌پردازی ندنستند و تاکید کردند که معنای یاد شهیدان این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودی‌ای که امثال شهید باکری را مثلاً می‌کشانَد وسط میدان.

ایشان بر انعکاس و انتقال این مفاهیم به عنوان یک الگو به نسل جدید تاکید کردند و افزودند: جوان ما الگو می‌خواهد و بهترین الگو اینها هستند. بعضی از ملّتها که دستشان از این جهت به کلّی خالی است یا تا حدود زیادی خالی است، الگو می‌سازند، جعل می‌کنند، بدون اینکه وجود داشته باشد. ما این الگوها را در مقابلمان داریم.

نگذارید جوش خون شهیدان فرو بنشیند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه به شهید باکری اشاره کردند و افزودند: شهید باکری را فقط در میدان جنگ نباید دید، پشت جبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعّالیّت‌های دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. من پیش از انقلاب، شهید آقا مهدی باکری را در مشهد ملاقات کردم؛ پُرشور، علاقه‌مند، فهمیده، قادر بر تحلیل قضایا. خب این می‌شود که بعد در جنگ، در میدان دفاع مقدّس، آن‌جور میدرخشد و دلها را به خودش جذب می‌کند.

مشروح این بیانات متعاقبا ارسال می شود

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها