کد خبر: 708439
تاریخ انتشار :

تحلیل «نامه‌نیوز»؛

گسترش نارضایتی‌ها، تعمیق شکاف میان مردم و‌ مسئولان

در کنار مشکلات انبوه اقتصادی، فشارهای اجتماعی بر مردم باعث تشدید شکاف میان مردم و مسئولان شده است.

گسترش نارضایتی‌ها، تعمیق شکاف میان مردم و‌ مسئولان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز: شکاف میان مردم و مسئولان امری است انکارناپذیر که با تشدید مشکلات کنونی کشور بر دامنه آن نیز افزوده شده است که در مجالس پیش رو اجمالا به بررسی مهم‌ترینِ آن مشکلات می‌پردازیم.

۱. بی تردید مهم‌ترین دغدغه این روزهای مردم موضوع معیشت است. وضعیت اقتصادی روز به روز سخت‌تر می‌شود و افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی و بالارفتن نرخ ارز در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که قدرت قدرتی مردم به شدت کاهش یافته و سفره‌هایشان کوچک و کوچک‌تر شده است. دولت و مجلس بارها مدعی شده‌اند که مشکلات اقتصادی را رفع می‌کنند یا دستِ‌کم از دامنه آن می‌کاهند اما نه تنها این شعارها عملی نشد بلکه وضعیت اقتصادی کشور روز به روز بدتر هم شد. چنین شرایطی باعث ایجاد بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و در ادامه شکاف میان آنها می‌شود که متأسفانه شده است.

۲. بی‌تردید بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌هاست اما مسئله آن است همین موضوع هم باعث تشدید شکاف مذکور شده است زیرا بازهم وعده مسئولان و به ویژه دولتی‌ها بر زمین مانده است. دولت سیزدهم با شعار رفع تحریم‌ها پا به میدان گذاشت اما تا اینجای کار که قریب به سه سال از عمر دولت می‌گذرد همچنان می‌بینیم که تحریم‌ها به قوت خود باقی است. دولت سعی کرد عضویت در بریکس و شانگهای را به عنوان راهکارهایی برای جبران تحریم‌های غرب معرفی کند اما چنین نشد و حالا مردم احساس می‌کنند در حوزه سیاست خارجی هم مسئولان نتوانسته‌اند عملکرد نتیجه‌بخشی داشته باشند.

۳‌. انکته دیگر آن است که انتخاب مدیران بعضا ناآگاه و کم‌تجربه هم مردم را نسبت به آینده کشور نگران می‌کند.

۳. فسادهای اقتصادی گاه و بیگاه هم مزید بر علت است تا مردم تصور کنند در شرایطی که خودشان در سخت‌ترین شرایط معیشتی به سر می‌برند، برخی در همین کشور می‌توانند به ناحق به سرمایه‌های کلان برسند؛ سرمایه‌هایی که از قضا حق ملت است. گرچه دولت و قوه قضائیه در مبارزه با فساد عزم راسخی دارند اما در هر حال بروز چنین فسادهایی اعتماد عمومی را زائل می‌کند.

۴. در چنین شرایطی برخوردهای تند با مردم در موضوعات اجتماعی-فرهنگی هم باعث عصبانیت بخش‌هایی از مردم می‌شود. فشارها وقتی در حوزه اجتماعی بیشتر می‌شود در این جا شاهد اوج شکاف میان مردم و مسئولان هستیم؛ تا حدی که می‌تواند به اعتراضات عمومی منجر شود و احیانا هزینه‌هایی را بار آورد؛ کما اینکه در سال ۱۴۰۱ چنین شد.

۵. در این شرایط نهادهای مدنی هم عملا از چرخه اجتماعی کنار گذاشته یا بی‌اثر شده‌اند یا به تعبیری رابط‌های میان مردم و مسئولان قطع شده‌اند.

در پایان گفتنی است که در شرایط حساس امروزی کشور بیش از هر زمان نیازمند وحدت است؛ هم وحدت مردم با مردم و هم وحدت میان مردم با مسئولان؛ به خصوص آنکه در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی شرایط خاصی وجود دارد و دشمنان ایران مترصد یافتن بزنگاهی برای آسیب‌رسانی به کشورند. حالا در این موقعیت لازم است که همه مسئولان در هر مرتبه‌ای که قرار دارند سعی کنند تا زمینه‌های مذکور را رفع کنند تا با احیای اعتماد عمومی رابطه میان مردم و‌ مسئولان هم بهبود یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها