کد خبر: 659973
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با منصور حقیقت‌پور

امیدواریم آمریکایی‌ها ادب شده باشند

منصور حقیقت‌پور گفت: 30درصد مشکلات اقتصادی ما با تحریم‌ها رفع می‌شود اما 70درصد به قدرت مدیریتی ما برمی‌گردد که آقای رئیسی باید همت کند تا مدیریت کشور قوی شود.

امیدواریم آمریکایی‌ها ادب شده باشند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: گفته می‌شود در نزدیک‌ترین نقطه به توافق احیای برجام قرار داریم؛ به نحوی که هم ایران و هم طرف‌های غربی نسبت به پیش‌نویس موجود با خوش‌بینی اظهارنظر کرده‌اند.

منصور حقیقت‌پور، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «برداشت من این است که طرف ایرانی با دید مثبتی درباره پیش‌نویس توافق اظهارنظر کرده است. اروپایی‌ها هم در این بین در پی تعامل بودند. به نظر می‌رسد مسائل اساسی حل و توافق حاصل شده باشد و حتما بسیاری از این موارد مکتوب می‌شود و به عنوان سند در نظر گرفته می‌شود. نگاه من مثبت است و احتمالا در روزهای آتی امضای نهایی توافق را شاهد خوایهم بود. همین میزان از نگاه مثبت طرفین به پیش‌نویس موجود هم تأثیرش را بر دلار، سکه و بازار نشان داده است و از همینجا خسته‌ نباشید می‌گویم به تیم مذاکره‌کننده کنونی و دولت و تمام کسانی که پیش از این در مسیر مذاکرات هسته‌ای فعالیت کرده بودند».

او ادامه داد: «ایران ظرفیت‌های هسته‌ای خاص خود را دارد و تحقیقات دانشمندان هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته افزایش داشته است و در همین دوره‌ای که اختلافاتی با غربی‌ها در بین بود ما توانستیم ظرفیت غنی‌سازی‌مان را افزایش دهیم. امروز قابلیت‌های هسته‌ای ایران انکارناپذیر است و می‌شود از این صنعت و دانش استفاده‌های بسیاری بکنیم و ایران می‌تواند در حوزه فنی و دانشی انرژی هسته‌ای کمک بزرگی به جامعه جهانی بکند و اکنون یک ستون در صنعت هسته‌ای است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «من نمی‌دانم در چارچوب تفاهم‌هایی که هست موضوع ضرورت عدم خروج دوباره آمریکا مطرح شده است یا خیر اما باید چاره‌ای اندیشیده شده باشد و شاید اروپایی‌ها تضمین‌های لازم و قول‌هایی داده باشند. ما که جزئیات لازم را ندارم. این سخن به طور کلی درست است که جنس مسئولان آمریکایی‌ها ذاتا خوب نیست و امیدواریم آمریکایی‌ها ادب شده باشد. آنها هرچه بیشتر به ما فشار بیاورند، ملت ما مقاوم‌تر می‌شود. اکنون نقطه گریز به یک هفته رسیده است و ما به این ظرفیت رسیده‌ایم. شرایط نسبت به سال 95 برای آمریکا به شدت عوض شده است. آمریکا در حوزه داخلی بسیار دچار چالش است و انتخابات آینده احتمالا از لحاظ سیاسی و امنیتی پرهزینه خواهد بود. در خارج از آمریکا هم این کشور در چین، تایوان، اوکراین دچار چالش‌های عظیمی است. در حوزه انرژی هم مشکلات عظیمی دارد. هزینه‌های انرژی آنها بسیار بالاست؛ به هر حال کشوری بخواهد قلدری کند، باید هزینه‌هایش را بدهند و امیدواریم سر عقل آمده باشند».

حقیقت‌پور در پایان گفت: «30درصد مشکلات اقتصادی ما با تحریم‌ها رفع می‌شود اما 70درصد به قدرت مدیریتی ما برمی‌گردد که آقای رئیسی باید همت کند تا مدیریت کشور قوی شود از مدیران قوی استفاده کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها