کد خبر: 661964
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با صباح زنگنه

چرا آمریکا به برجام برنمی‌گردد؟

صباح زنگنه معتقد است که آمریکا نتوانسته بعد از آن رفت و آمدهای مکرر مسوولان رژیم صهیونیستی به این کشور، خود را از فشارهای این رژیم رها کند.

چرا آمریکا به برجام برنمی‌گردد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، احتمال صدور قطعنامه ضد ایرانی جدید از سوی شورای حکام به قدری بالا نیست که همه کارشناسان را نگران کرده باشد اما به هرحال نمی‌توان اطمینان خاطر داشت که چنین نخواهد شد. ضمن اینکه عدم صدور قطعنامه به معنی به جریان افتادن مذاکرات و خوب پیش رفتن آن نیز نیست.فرانسوی‌ها می‌گویند که دنبال راهکار و راه‌حل جدید هستند. طرف امریکایی نیز اعلام کرده که از مسیر توافق خیلی دور نیستیم اما سایر مواضع و اخبار اخیر نشان می‌دهد که حصول توافق چندان هم نزدیک است. 

از همین رو است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند امضای توافق و احیای برجام حداقل تا انتخابات آمریکا در آبان ماه به تعویق خواهد افتاد. در این بین تحلیل‌های خوشبینانه و بدبینانه‌ای نیز ارائه شده و اغلب ناظران سعی دارند چرایی و دلایل تاخیر در دستیابی به این هدف را شرح دهند.

صباح زنگنه، نماینده پیشین مجلس یکی از همین کارشناسان است. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل رویکرد گروسی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تا حدی تحت تاثیر فشارهای رژیم صهیونیستی و کارشکنی‌هایش در مسیر احیای برجام می‌داند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «به نظر می‌رسد که آمریکا نتوانسته بعد از آن رفت و آمدهای مکرر مسوولان رژیم صهیونیستی به این کشور، خود را از فشارهای این رژیم رها کند. ضمن اینکه برخی سخنان یا تهدیدات منفی سناتورهای آمریکایی نیز دست دولتمردان آمریکا را لرزانده و سبب شده که نتوانند با سرعت و به صورت واضح و قوی تصمیم‌گیری کنند».

وی معتقد است، «مادامی که به همه شرایط و ابعاد احیای برجام پرداخته نشده و پاسخ داده نشود، امضا کردن برجام فایده‌ای ندارد زیرا ممکن است که دوباره سر خانه اول برگردیم و بررسی و رایزنی مجدد پیشنهادات در دستور کار قرار بگیرد».

صباح زنگنه درباره اینکه تاخیر در امضای توافق و احیای برجام به زیان ایران است یا سود ایران؟ نیز گفت: «باید دید که این تاخیر‌ها تا چه میزان حاشیه‌ساز و خطرناک می‌شود».

این نماینده پیشین مجلس در ادامه به احتمال صدور قطعنامه ضد ایرانی دیگری از سوی شورای حکام اشاره کرد و گفت: «صدور یک قطعنامه دیگر علیه ایران از لحاظ فنی جای تامل دارد. البته باید درنظر داشت که  تصمیم‌گیری‌های آژانس دارای روند، دستورالعمل و راه و روش‌های ویژه‌ای است لذا تا  وقتی که موضوع صدور قطعنامه در شورای حکام به اقناع و اجماع کافی نرسیده باشد، صدور قطعنامه در سایه ابهام باقی خواهد ماند».

وی با تاکید بر اینکه «نباید از مسائل ساده عبور کرد و در عین حال نباید با پافشاری بر برخی مسائل دچار افراط و تفریک شد» گفت: «بدیهی است که سنجش همه شرایط داخلی و خارجی و استفاده از راهکارهای منطبق با عقل و منطق راهگشا خواهد بود».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها