کد خبر: 640671
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با ناصر قوامی

دولت رئیسی اصلا برنامه ندارد

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که دولت رئیسی هیچ برنامه کلانی ندارد و سیاست بر همان پاشنه‌ای می‌چرخد که تا حالا چرخیده است.

دولت رئیسی اصلا برنامه ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – چند ماه از دولت گذشته و به نظر می‌رسد که دولت رئیسی نه برنامه کلان و پروژه اصلی را دنبال می‌کند و نه حتی در راستای عمل به وعده‌های انتخاباتی خود حرکت می‌کند. این در حالی است که پیش از این و در دولت‌های مختلف شاهد بودیم که هر کدام از روسای جمهور ایران یک برنامه مشخص را به عنوان مساله اصلی دولت خود دنبال می‌کردند. مثلا حسن روحانی در راستای حل مساله هسته‌ای ایران می‌کوشید و نهایتا هم به برجام رسید. یا محمود احمدی‌نژاد اگر دم از عدالت و مهرورزی می‌زد، هدفمندی یارانه‌ها را مطرح و اجرایی کرد؛ بگذریم از تبعات اقتصادی آن. در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی و خاتمی هم سازندگی و توسعه سیاسی دنبال می‌شد. 

اکنون اما اگرچه رئیسی با وعده‌های اقتصادی و تاکید بر مبارزه با فساد روی کار آمده، به نظر می‌رسد که برنامه دقیقی برای عمل به وعده‌های خود ندارد. کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نیز بر همین اساس به برداشته شدن گام‌های جدی یا ایجاد تغییر در این دولت امید ندارند. مثلا ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» می‌گوید: «اینکه برنامه کلان دولت چیست را باید آقای رئیسی و در زمان انتخابات می‌گفت یا الان باید از سوی سخنگو اعلام شود اما من بر اساس آنچه در این چند ماه از دولت دیده‌ایم تصور می‌کنم که اصلا برنامه درستی ندارند».

وی افزود: «این‌ها دنبال اقتصاد مقاومتی هستند و در برجام هم توافق یا عدم توافق را مساوی می‌دانند. به عبارتی در کلان اقتصادی و سیاست خارجی در بر همان پاشنه که قبلا می‌چرخید، خواهد چرخید چراکه آقای روحانی هم در چارچوب سیاست‌ها کلی که تعیین می‌شود، حرکت می‌کردند. احمدی نژاد هم همین طور. البته آقایان خاتمی و هاشمی استقلال عمل بیشتری داشتند و برای همین در آن دوران اوضاع کشور بهتر بود».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه رئیسی دنبال‌رو سیاست‌های کلی تعریف شده است و برنامه مشخصی ندارد، گفت: « سیاست‌ها نیز همان است که تا حالا بوده و ما را به جایی رساند که تخم‌مرغ شده شانه‌ای 60 هزار تومان!»

وی در پاسخ به اینکه با این اوصاف آینده دولت و به تبع آن کشور و مردم را چطور می‌بینید؟ گفت: «پیش‌بینی می‌شد که وقتی دولت یکدست شود، مشکلات حل شود اما ما همان موقع هم گفتیم که این اولین روز دعوا خواهد بود و این‌ها بعد از یکدست کردن دولت و مجلس و شورا بر سر تقصیم غنایم دعوا می‌کنند. الان هم شاهدیم که آقای محسن رضایی درباره یارانه یک چیز گفته و آقای مخبر حرف دیگری می‌زند درباره دارو و حذف ارز 4200 تومانی همین طور . من فکر می‌کنم با افزایش سهم خواهی‌ها از رئیسی این وضعیت بدتر شده و ناهماهنگی‌ها که آثار خوبی هم ندارد، بیتشر خواهد شد». 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها