کد خبر: 640582
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهرداد لاهوتی

گفتمان این دولت مانند دولت روحانی تعامل با دنیاست

مهرداد لاهوتی گفت: دولت کنونی می‌خواهد با حفظ ارزش‌های اصولی تعامل سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف داشته باشد که راه درست هم همین است.

گفتمان این دولت مانند دولت روحانی تعامل با دنیاست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: هر دولتی خاصه بعد از جنگ گفتمان روشنی داشته است اما تا اینجای کار مشخص نیست گفتمان و دال محوری دولت سید ابراهیم رئیسی چیست؟ به بیان دیگر دولت چه پروژه‌ای را در دستور کار دارد تا بتواند بر اساس آن برای خود هویت روشنی تعریف کند؟

مهرداد لاهوتی، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «تصور من این است که دولت سیزدهم مانند دولت قبل به اهمیت تعامل خارجی پی برده است زیرا اقتصاد ما به مسائل سیاست خارجی گره خورده است. دولت آقای رئیسی گرچه در ظاهر گفتمان‌های دیگری عرضه می‌کند اما در واقعیت در پی برقراری ارتباط با کشورهای مختلف است که بخشی از این سیاست در قالب احیای برجام دنبال می‌شود».

او ادامه داد: «دولت کنونی می‌خواهد با حفظ ارزش‌های اصولی تعامل سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف داشته باشد که راه درست هم همین است».

این فعال سیاسی بیان کرد: «اکنون تحریم‌ها بیشترین فشار را بر کشورمان وارد کرده است. در لایجه بودجه آمده است که باید در سال آینده یک میلیون و 200هزار بشکه نفت در هر روز به فروش برسد که این میزان در صورت استمرار تحریم‌ها غیرممکن است. حالا اگر تحریم‌ها برداشته شود، احتما حدود 120میلیون دلار فقط درآمد نفتی خواهیم داشت؛ بماند که جابه‌جایی پول در دنیا برای ما راحت خواهد شد و صادرات و واردات ما آزاد می‌شود. تصور من این است که گفتمان این دولت مانند دولت آقای روحانی تعامل با دنیاست».

او درباره رشد اقتصادی ایران در سال آینده و ارتباطش با تعامل بین‌المللی اظهار کرد: «گفته می‌شود که رشد اقتصادی ایران در سال1401 باید هشت درصد باشد که حداقل نیاز به 65میلیارد سرمایه‌گذاری خارجی دارد. این سرمایه‌گذاری هم زمانی رخ می‌دهد که با دنیا تعامل داشته باشیم».

لاهوتی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا همه این‌ها در توان دولت کنونی هست یا خیر، گفت: «حل مناقشات بین‌المللی اراده‌ حاکمیتی می‌خواهد و صرفا به دولت مربوط نیست. در مرحله قبل هم دولت زمانی توانست برجام را به نتیجه برساند که حاکمیت اراده کرد. ما هم در مجلس تصویبش کردیم و به سرعت شورای نگهبان هم آن را تأیید کرد. اکنون هم اگر بنا باشد توافقی صورت بگیرد بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی خواهد بود که بر اساس قانون اساسی تمام مصوبات این شورا باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد. در این شرایط همه مردم ایران و همه نیروهای سیاسی با هر گرایش سیاسی و فکری باید به کلیت نظام اعتماد کنیم و دولت را همراهی کنیم زیرا دولت در حوزه کلان سیاسی خارجی مجری سیاست‌های نظام است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها