کد خبر: 651847
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ علی بیگدلی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» مطرح کرد

سفر مورا فایده‌ای ندارد

علی بیگدلی معتقد است که با سفر مورا و رایزنی‌های او در تهران مشکلی حل نخواهد شد و تاکید می‌کند که ما نیاز به ایجاد تغییراتی در استراتژی و رویکردهای خود داریم.

سفر مورا فایده‌ای ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، انریکه مورا بر اساس اخبار منتشر شده این هفته به ایران می‌آید و چند روزی را صرف رایزنی با مقامات ایرانی می‌کند. این که پیشنهاد جدیدی دارد یا را نه نمی‌دانیم اما با توجه به عدم موفقیت او در سفر قبلی، امید چندانی به ثمربخش بودن این رایزنی‌ها هم احساس نمی‌شود. اگرچه که بخری معتقدند با توجه به تحولات بین‌المللی و جنگ اوکراین و تاثیرش بر تامین انرژی در اروپا، اروپایی‌ها به ایران نیاز دارند و تلاش بیشتری خواهند کرد. برخی از تحلیلگران اما معتقدند که این مسائل موجب باز کردن گره از پرونده در هم پیچیده هسته‌ای نخواهد شد و کمکی هم به رفع اختلافات عمیق ایران و غرب نمی‌کند. این گروه البته خود به دو گروه تقسیم می‌شوند. برخی معتقدند که ایران باید با همین سرسختی فعلی به راه خود ادامه داده و تغییر موضع ندهد و منتظر باشد که آمریکا و اروپا عقب نشینی کنند، برخی دیگر هم با در نظرگرفتن مسائل اقتصادی گسترده و فشاری که به مردم در ایران می‌آید، از لزوم تغییر نگاه در ایران سخن می‌گویند.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گروه دوم جای می‌گیرد و از جمله کسانی است که امید چندانی به موفقیت سفر مورا ندارد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «این دومین سفر مورا از عید تا حالا به ایران است. در سفر اول هم موفق نبود. در آن سفر او پیشنهاد ایران این بود که سپاه باید از فهرست تحریم خارج شود. او این پیام را برای آمریکا برد و آنها هم پیشنهادات تند و تیزی دادند. الان البته با توجه به اینکه در آستانه انتخابات کنگره هستیم، بایدن تلاش می‌کند که این مذاکرات را به شکلی سر و سامان دهد اما کار قدری سخت شده یعنی مذاکرات برجامی به یک نقطه ابهام رسیده است»

وی توضیح داد: «ابتدای مذاکرات در سال 2015 هم وزیر خارجه ما و هم وزیرخارجه آمریکا اصرار داشتند که مذاکرات صرفا بر سر مسائل هسته‌ای باشد. در این دوره از مذاکرات هم صحبت بر سر همین بود اما یکباره بحث خروج سپاه از تحریم مطرح شد و این موضوع مذاکرات را از ریل اصلی خود خارج کرد. بنابراین آنچه که الان مهم است این است که ایران باید در سیاست‌های منطقه‌ای خود تغییراتی ایجاد کند. آنچه که اکنون رابطه ما را با عربستان هم درگیر کرده همین سیاست‌های منطقه‌ای است لذا تا ایران نگاه صلح آمیز بر استراتژی‌های منطقه‌ای و جهانی خود غالب نکند، مشکلات ما حل نخواهد شد».

بیگدلی تاکید کرد: «نوع نگاه ما به جهان باید تغییر کرند. این نگاه ایدئولوژیک و ضدغربی ما را به این نقطه رسانده لذا باید نگاه خود را به جهان و غرب تغییر دهیم. این پافشاری بر خصومت با غرب سبب شده که اسرائیل هم هر روز به مرزهای ما نزدیک‌تر شود. بنابراین مشکل ما با آمریکا و غرب صرفا برجام نیست بلکه ما مشکلات جانبی بسیاری داریم که با احیای برجام هم حل نخواهد شد. ما باید یک بار که شده احساس کنیم که اگر قرار است کشور ما از تاریکی اقتصادی رها شده و سر و سامان اجتماعی و سیاسی پیدا کند، باید نگاه خود را تغییر دهیم.  خیلی از همکاران من به اشتباه فکر می‌کنند که همه مشکلات ما با آمریکا بر سر حل مساله برجام است اما ما با غربی ها در موضوعات مختلفی مثل مسائل موشکی، حقوق بشری، منطقه‌ای و ... با غربی‌ها مشکلاتی داریم که این‌ها با احیای برجام هم حل نمی‌شود. برجام در واقع یک بهانه است که طرفین همدیگر را تحت فشار قرار دهند».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی خاطر نشان کرد: «ما باید نگاه خود را تغییر داده و منافع ملی را در اولویت قرار دهیم. رویکرد فعلی ما کار را به اینجا رسانده و تا وقتی هم که این نگاه تغییر نکند، سفر انریکه مورا و اقداماتی مثل این هیچ فایده‌ای ندارد. مشکلات ما تابع یک گره خاصی نیست. حتی ممکن است که برجام امروز احیا شود و بعدا یک رئیس جمهوری مثل ترامپ آن را لغو کند. ما برای اینکه در یک مسیر صحیح و دائمی حرکت کنیم باید نوع نگاه و رویکرد خود را نسبت به غرب تغییر دهیم. رویه فعلی ما را به جایی نرسانده و موجب انزوای ما شده است و این مشکلات اقتصادی که امروز مورد نقد همه است را ایجاد کرده است».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها