کد خبر: 656434
تاریخ انتشار :

بورس بازان بخوانند: رقیب جدید برای بازار بورس

با وجود چشم انداز مثبتی که بورس دارد، اما روند معاملات در این بازار به گونه ای نیست که سرمایه گذاران ترغیب به ادامه حضور در آن شوند و هر روز شاهد خروج بخشی از سرمایه حقیقی ها از بازار هستیم.

بورس بازان بخوانند: رقیب جدید برای بازار بورس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بورس تهران در یک روند فرسایشی و رو به پایین، هر روز سهامداران را خسته تر از قبل می کند و نتیجه این اتفاق، خروج پی در پی پول حقیقی ها از بازار سهام بوده است.

ایی که نوسانات سایر بازارها را می بینند، به سختی می توانند به حضور خود در این بازار ادامه دهند و در حال خارج کردن نقدینگی خود از بورس هستند.

البته این اولین بار نیست که چنین شرایطی بر بورس حاکم شده و آخرین بار هم نخواهد بود. در نهایت هم روزی می رسد که بورس به مسیر صعودی خود ادامه می دهد اما برای کوتاه مدت، فعلا چشم انداز بازار سهام چندان جذاب نیست.

درآمد ثابت ها رقیب بورس شدند

در شرایط رکودی، سهامداران حقیقی ترجیح می دهند پول خود را به سمت کسب درآمد ثابت ببرند که چنین تفکری، ورود پول حقیقی ها به صندوق های درآمد ثابت و اوراق را در پی دارد. این رویه مدتی است در بورس تهران آغاز شده و هرچه پول حقیقی ها از بازار خارج می شود، ورود به صندوق های درآمد ثابت و اوراق نیز توسط این دسته از سهامداران بیشتر می شود.

در بازار روز چهارشنبه هفته گذشته خروج ۴۳۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی ها از بازار ثبت شد که نسبت به روز سه شنبه عدد بزرگ تری بود.

از طرفی ارزش معاملات خرد نیز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه تقریبا برابر بود که این درجا زدن ارزش بازار در عددهای کوچک، نشان دهنده بی رمق شدن بازار سهام و ورود به یک دوره رکودی دیگر است.

قدرت خریداران حقیقی نیز در بورس مدتی است کمتر از قدرت فروشندگان حقیقی شده که نتیجه این موضوع، شکننده بودن صفوف خرید است.

خودرویی ها و بانکی ها منفی می شوند؟

در چنین شرایطی حقوقی ها اجبار به خرید سهام از حقیقی ها دارند تا زمانی که دوباره مردم به سمت بورس کشیده شوند و سرمایه خود را وارد این بازار کنند.

برای امروز بازاری منفی پیش بینی می شود که البته منفی آن چندان بزرگ و نگران کننده نیست. از طرفی پایان بی نتیجه مذاکرات ایران و غرب در قطر، می تواند باعث ایجاد فشار فروش در گروه های بانکی و خودرویی شود که به دلیل نقش زیاد گروه خودرو در جهت گرفتن شاخص بورس، این موضوع بر بازار سهام تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: اقتصادنیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها