کد خبر: 223977
تاریخ انتشار :

آلمان ها به دنبال نیروهای کار ایرانی و افغان

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، یک موسسه تحقیقاتی در آلمان محاسبه کرده است با روند کنونی رشد جمعیت و رشد اقتصادی آلمان به عنوان اقتصاد اروپا باید حدود نیم میلیون نیروی کار ماهر و نیمه ماهر خارجی وارد کشور کند.

آلمان چندی است که به دنبال محدود کردن مهاجران ورودی به مهاجران کارورز است.

دویچه وله می نویسد مدرسه‌ عالی علوم تجربی شهر کوبورگ ‌و نهاد تحقیقی "پژوهش در امور بازار کار و اشتغال" آلمان به تازگی گزارش نتایج بررسی‌های خود را در زمینه‌ی تامین بودجه‌ بازنشستگی آلمان منتشر کردند. در این گزارش آمده است که صندوق بازنشستگی این کشور تنها در صورتی که هر سال دست‌کم ۵۳۳ هزار نفر حق بازنشستگی بپردازند، قادر خواهد بود نرخ پایین تولد در دو دهه‌ سال‌‌های ۱۹۵۰ ـ ۱۹۶۰ را جبران کند.

به نظر کارشناسان، از آن‌جا که آلمان با میانگین سنی ۴۵ ساله‌ شهروندان خود، پیرترین کشور عضو اتحادیه‌ اروپا است، تامین نیاز صندوق بازنشستگی آن، تنها با ورود مهاجران فعال به بازار کار، میسر خواهد بود.

آمار نشان می‌دهند که در سال‌های گذشته شمار مهاجرانِ از نظر اقتصادی فعال به حد مطلوب نرسیده است: در سال ۲۰۱۴، تنها ۴۷۰ هزار مهاجر کارورز به بازار کار آلمان وارد شده است. میانگین مهاجران در ۶۰ سال اخیر، حتی زیر سقف ۲۰۰ هزار تن بوده است.

کارشناسان امور اشتغال پیش‌بینی می‌کنند، شمار افرادی که در آلمان در سن اشتغال هستند تا سال ۲۰۵۰، از ۴۵ میلیون به ۲۹ میلیون نفر کاهش خواهد یافت و به زیر سقف ۳۶ درصد خواهد رسید.

اولویت با ایرانیان و افغان ها

آلمان هم‌چنین به نیروی کار متخصص نیاز دارد. "اداره‌ مرکزی کار آلمان" برای تامین این نیاز، برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش مهاجران ایرانی و افغان طرح ریخته که در حال حاضر در ۹ شهر این کشور پیاده می‌شود. بحث بر سر چگونگی تامین کمبود نیروی کار متخصص در آلمان هم‌چنان ادامه دارد. این کشور با وجود اجرای تسهیلات قانونی در امر مهاجرت این گروه، هنوز برای بسیاری از کارشناسان آزموده‌ خارجی، کشوری مهاجرپذیر محسوب نمی‌شود.

پیش از این رایموند بکر، عضو هیئت اجرایی اداره‌ی مرکزی کار آلمان، دلیل این امر را در حال حاضر، "جو ضدآلمانی" ناشی از برپایی "تظاهرات از سوی هواداران "پگیدا" در شهر درسدن می‌داند.

به نوشته دویچه وله رایموند بکر، پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، کمبود نیروی کار متخصص در آلمان، به ۶ تا ۷ میلیون تن برسد. او می‌گوید: «با این که قانون مهاجرت آلمان امتیازهای بسیاری در اختیار مهاجران می‌گذارد، ولی متخصصان کشورهایی مانند اندونزی و ویتنام، از آن بی‌خبرند و تصور می‌کنند که آلمان هنوز مهاجرپذیر نیست.»

به گفته‌ بکر، کمبود نیروی کار به ویژه در بخش مراقبت از سالمندان در آلمان چشم‌گیر است.

یکی از برنامه‌هایی که این اداره برای تامین نیازهای بازار کار تنظیم کرده، فراهم آوردن امکانات برای ورود مهاجران و پناهندگان به این بازار است.

بکر در این رابطه می‌گوید که طرح آموزش برای اشتغال کار مهاجران در حال حاضر در ۹ شهر، از جمله در شهر درسدن در حال پیاده شدن است.

او گفت که این برنامه، به‌ویژه مهاجران ایرانی، اریتریایی و افغان را در برمی‌گیرد.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها