کد خبر: 661989
تاریخ انتشار :

آشنایی با انواع گریدهای ورق آهن سیاه و روند تغییرات قیمت آن ها

 آشنایی با انواع گریدهای ورق آهن سیاه و روند تغییرات قیمت آن ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

ورق‌های فولادی، پس از میلگردها و تیرآهن‌ها، پرکاربردترین مقاطع فولادی هستند که در انواع مختلف و در اندازه‌های متنوعی در بازار موجود هستند. یکی از انواع این محصولات، ورق‌های تولید شده به روش نوردگرم بوده که به‌دلیل ظاهر مات و غیرصیقلی خود به ورق سیاه معروف هستند. در این مقاله به بررسی انواع گریدهای ورق سیاه پرداخته و سپس در مورد نوسانات قیمت آن‌ها در سال جاری صحبت خواهیم کرد.

انواع ورق سیاه موجود در بازار و نوسانات قیمت آن از فروردین تا شهریور سال ۱۴۰۱

ورق سیاه، حاصل پروسه نورد گرم بوده که در آن فولاد در دمای بالاتر از دمای تبلور خود با عبور از میان غلتک‌های متعددی تبدیل به ورق‌هایی در ضخامت‌های متفاوت می‌شود‌. تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی که توسط نورد سرد تولید می‌شود در در کیفیت، ظاهر، ضخامت و پروسه تولید آن‌هاست.

ورق‌های سیاه، بر اساس ظاهر به دو صورت رول شده (کویل یا کلاف) و شیت (فابریک) در بازار موجود هستند و این محصولات از لحاظ ترکیب و کاربرد نیز به دو دسته صنعتی و معمولی طبقه‌بندی می‌شوند.

ورق ST52، با میزان 216/0 درصد کربن را می‌توان پرکاربردترین گرید ورق فولادی سیاه دانست که به عنوان ورق سیاه صنعتی شناخته می‌شود. در زیر با تعدادی از پر استفاده‌ترین گریدهای ورق‌های سیاه آشنا می‌شویم.

 

ورق آهن گریدهای متنوعی دارد.

 تگ alt: ورق آهن گریدهای متنوعی دارد.

ورق ST52

یکی از ورق‌های فولادی پرکاربرد در صنایع سنگین، ورق ST52 یا صنعتی بوده که با توجه به خواص شکل‌پذیری، جوشکاری و برش‌کاری مطلوب آن‌ها، در ساخت شاسی، اسکلت پل، جرثقیل، تانک، مخازن و لوله‌های خطوط انتقال، کارایی زیادی دارند.

در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱، قیمت ورق ST52 دارای سیری نزولی با شیبی ملایم بوده‌است. لازم به‌ذکر است که بیشترین حد قیمتی را در ابتدای سال و با شروع کار بازار به‌دلیل تعطیلی کارخانه‌ها و کمبود عرضه، با قیمتی در حدود ۲۵۹۶۴۰ ریال شاهد بوده‌ایم.

با ادامه روند نزولی ارزش جهانی فولاد، قیمت ورق ST52 نیز در بازار داخلی، شاهد کاهشی نسبی و ملایم بوده‌است؛ به‌شکلی که در تاریخ دوم شهریور ۱۴۰۱ به کمترین میزان خود در طول سال و با کاهشی ۲۷ درصدی نسبت به ابتدای سال، با قیمت ۱۸۹۹۱۰ ریال به فروش رسید.

ورق A516

ورق آلیاژی A516‌‌، دارای قابلیت تحمل دمایی بالایی بوده که به‌همین‌دلیل در ساخت مخازن جوشی، مبدل‌های حرارتی و صنایع پتروشیمی استفاده می‌شوند.

این خانواده دارای چهار گرید ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ بوده که در بین آن‌ها، گرید ۷۰ دارای خواص جوش‌کاری، برش‌کاری، انعطاف‌پذیری و کیفیت بالاتری نسبت به بقیه گریدهاست.

همانند ورق ST52، نمودار قیمت ورق A516  در طول شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، دارای روندی نزولی با شیبی ملایم بوده‌است. در ابتدای سال و در روز پانزدهم فروردین‌ماه، به‌دلیل تعطیلی واحدهای تولیدکننده و افزایش تقاضا، با قیمتی در محدوده ۲۶۱۴۷۰ ریال به بازار عرضه گردید.

بنابر اقتضای بازار در طول ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد، بهای این ورق، نوسانات متعددی را تجربه کرد که عموماً مسیری نزولی داشته‌است. به‌طور‌مثال در اواسط ماه خرداد با‌توجه به احتمال قطعی برق کارخانه‌ها، قیمت ورق A516 تا حدود ۲۳۸۰۰۰ ریال نیز افزایش یافت.

بازارهای داخلی، پایین‌ترین قیمت سال این محصول را در اوایل شهریور ماه و در روزهای دوم و سوم این ماه تجربه کردند که معادل ۱۹۳۵۸۰ ریال معامله گردید.

ورق A283‌

ورق فولاد کربنی A283‌، با استحکام کششی کم تا متوسط، مقاومت زیاد در برابر فشارهای بالا و خوردگی، جهت تولید لوله‌ها، محصولات فولادی ساختمانی، مخازن و دیگ‌های تحت فشار با حرارت کم، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول شامل چهار گرید A، B، C و D‌  بوده که کلیه این گریدها دارای خواص ماشین‌کاری، جوش‌کاری و شکل‌پذیری مناسبی هستند.

با شروع سال جدید، قیمت ورق A283 با بیشترین افزایش، در محدوده ۲۴۸۶۳۰ ریال در بازار معامله شد. در طول شش ماه اول سال ۱۴۰۱، قیمت این محصول بارها دچار نوسان شد که افزایش نرخ ارز و تغییر در میزان عرضه و تقاضا در این زمینه بسیار مؤثر بودند. ورق مذکور در اواخر مردادماه، در پایین‌ترین میزان قیمتی خود در حدود ۱۶۹۷۳۰ ریال به فروش رسید. در شهریور ماه با‌توجه به کاهش عرضه، شاهد افزایش اندک قیمت بوده‌ایم ولی می‌توان گفت نمودار قیمتی این ورق، همانند بقیه مقاطع فولادی با کاهش ارزش جهانی آهن، دارای روندی نزولی در طول نیمه اول سال ۱۴۰۱ بوده‌است.

 

در تصویر نمودار قیمت انواع گریدهای ورق سیاه را مشاهده می کنید.

 تگ alt: در تصویر نمودار قیمت انواع گریدهای ورق سیاه را مشاهده می کنید.

بر اساس نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"ورق سیاه شناخته شده در بازار گریدهای مختلفی را مانند: 2 St5، A516، A283  دارد که در کارهای سبک و صنایع ساخت‌و‌ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گریدهای متنوع، باعث می شود که کاربرد هرکدام متفاوت باشد و تعیین قیمت هریک به عوامل متعددی وابسته باشد."

از کمترین و بیشترین ضخامت ورق سیاه برای تولید چه محصولاتی استفاده می شود؟

ورق‌های سیاه رول‌شده یا کلاف در ضخامت‌های ۵/۱ تا ۱۵ میلی‌متر، عرض ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ سانتی‌متری با طول نامحدود تولید می‌شوند. در مقابل ورق‌های فابریک در ضخامت‌های ۱۵ به بالا (۱۰۰میل) و در ابعادی مختلف و سفارشی عرضه می‌شوند.

امروزه کاربرد ورق سیاه، در صنایع مختلف بسیار مشهود است؛ از تولید انواع لوله و پروفیل‌های فولادی با ورق‌هایی با کمترین ضخامت گرفته تا تولید انواع مخازن تحت فشار و حرارت بالا با ورق‌های ضخیم‌تر می‌توان نام برد.

پیش بینی قیمت ورق آهن سیاه در پاییز و زمستان ۱۴۰۱

همانند دیگر مقاطع فولادی، بازار قیمت ورق سیاه در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱، به‌شدت تحت تأثیر مذاکرات برجام است. شکست در مذاکرات برجام باعث افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید و کاهش میزان تولید، نقدینگی و عرضه و تقاضا در بازار می‌شود. ولی در صورت موفقیت در مذاکرات، می‌توان شاهد رونق در بازار محصولات فولادی از جمله ورق‌های سیاه بود.

سخن پایانی

عوامل متعددی در تعیین قیمت ورق‌های سیاه مؤثر هستند که برخی از آن‌ها آشنا شدید‌. یکی دیگر از این پارامترهای مهم، وزن است که واضح است وزن ورق سیاه می‌تواند بر قیمت‌گذاری آن‌ها تأثیرگذار باشد. لازم‌ به‌ذکر است که قیمت روز انواع ورق‌های سیاه موجود در بازار در وب‌سایت مجموعه آهن‌آنلاین جهت استفاده علاقمندان موجود است.

منبع: ahanonline.com

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها