کد خبر: 666932
تاریخ انتشار :

پروژه های عمرانی جهان با میلگرد کامپوزیت

پروژه های عمرانی جهان با میلگرد کامپوزیت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

میلگرد کامپوزیت اولین بار در پروژه دیزنی لند خودنمایی کرد. در سال ۱۹۶۵ موسسه فناروی ماساچوست برای یکی از جاذبه های پارک دیزنی لند در کالیفرنیا از میلگرد فایبرگلاس استفاده کرد و به یکی از اولین پروژه های عمرانی موفق اجرا شده با میلگرد اف آر پی تبدیل شد. مزیت استفاده از میلگرد ، زمانی خود را نشان داد که قراره بود سازه را با توپ فلزی تخریب کنند. تخریب دیزنی لند به قدری دردسرساز و نفسگیر بود که سازندگان را به فکر استفاده از مصالح نوین انداخت. مصالحی که علاوه بر ایجاد استحکام های لازم برای سازه ها امکان تخریب ساده تر را نیز داشته باشد. میلگرد فولادی اولین مصالحی بود که جای خود را به میلگرد فایبرگلاس داد. میلگرد اف آر پی به سرعت جایگاه خود را در دیزنی لند ، تثبیت کرد.

جهت دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت میلگرد کامپوزیتی می توانید با کارشناسان شرکت اپوارد از طریق شماره تلفن ۰۶۱۴۲۲۸۲۱۶۳ و یا وبسایت eporodfrp.com در ارتباط باشید.

 

ورود میلگرد کامپوزیت به سازه های نوین ژاپن

در اواسط دهه ۹۰، صد پروژه تجاری در ژاپن، میلگرد کامپوزیت را در لیست مواد مصرفی خود قرار دادند. سپس در سال ۱۹۹۷ توصیه های دقیق و استاندارد طراحی و ساخت بر مبنای استفاده از میلگرد پلیمری در توکیو ارائه شد. در دهه ۲۰۰۰، میلگرد پلیمری و مواد کامپوزیتی به چین راه یافت. چینی ها این مواد کامپوزیتی و میلگرد های کامپوزیت را در انواع پروژه های ساخت ساز از کارهای زیرزمینی گرفته تا عرشه های پل ، مورد مصرف قرار دادند و به بزرگترین مصرف کننده در آسیا تبدیل شدند. در سال ۱۹۹۸ کارخانه شراب سازی در بریتیش کلمبیا ترجیح داد که برای ساخت از انواع میلگرد FRP استفاده کند.

 

میلگرد GFRP برای ساخت انواع پل

میلگرد GFRP در تقویت دال ها و اتصالات روسازی پل نیز نقش دارند. کاربرد آن در پل سه بعدی Concession واقع در انتاریو کانادا خود نمایی می کند. پلی که در سال ۲۰۰۸ ساخته شد در شکل زیر با نام a اشاره شده است. همچنین در کانادا برای ساخت پل های هوایی عابر پیاده به وفور از میلگرد های پلیمری استفاده می شود. در سال ۱۹۸۶ بود که مصرف میلگرد FRP به کانادا هم رسید و پل هدینگی در شکل زیر با نام b در مانیتوبا کانادا ساخته شد.

همچنین برای جلوگیری از ترک خوردگی در سال ۲۰۰۷، پل Irvine Creek واقع در انتاریو کانادا را به کمک میلگرد FRP ساختند که در شکل با نام c قابل مشاهده است. از دیگر پروژه های مهم کانادا ساخت پل جافری در کبک کانادا بود که در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد و در طول ساخت آن عرشه های سد نیز تقویت شد. پل جافری در شکل زیر با نام d متمایز شده است.

 

5

 

کاربرد میلگرد کامپوزیت در ساخت مترو

از میلگرد های پلیمری در ساخت بزرگترین مترو های جهان از جمله برلین، لندن، بانکوک، دهلی نو و هنگ کنگ استفاده شده است. در تصویر e و f استفاده از میلگرد کامپوزیت برای جلوگیری از ترک خوردگی در ساخت سازه ای به مساحت ۱۱۵۰ مترمربع متعلق به کارخانه Niederrhein Gold آلمان در سال ۲۰۰۷ قابل مشاهده است. جالب توجه است که از میلگرد های پلیمری در ساخت پایه های کوره فولادی با قطر ۳.۵ متر هم استفاده می شود که بیان کننده مقاومت حرارتی میلگرد کامپوزیت نیز است و در شکل g ملاحظه می شود.

 

کاربرد میلگرد FRP در ساخت مراکز حساس

 میلگرد کامپوزیت برای کار بی وقفه دستگاه ها در حین کار تحقیقاتی، در ساختمان های مرکز نانوتکنولوژی کوانتومی واترلو کانادا در سال ۲۰۰۸ مورد استفاده قرار گرفت (تصویرh  وi).

کاربرد مهم دیگر میلگرد GFRP در ساخت آزمایشگاه مطالعه جامدات متعلق به موسسه ماکس پلانک در اشتوتگارت آلمان است که بیانگر ظرافت و ایمنی این محصول ساختمانی است (تصویر J).

 

6

 

در ایستگاه ها و پارکینگ های قطار در وین اتریش در سال ۲۰۰۹، به منظور جلوگیری از نفوذ جریان القایی از تونل مجاور مترو، تقویت سازه و دیواره های طبقات پایین به جای استفاده از فولاد، از میلگرد کامپوزیت استفاده شده است (تصویر K). در سال ۲۰۰۶ پارکینگ سرپوشیده ای در مرکز خریدSteglitz shopping centre در برلین آلمان ساخته شد که در آن از میلگرد  GFRPبه قطر ۸ میلی متر استفاده شده است. هدف از کاربرد میلگرد پلیمری در این پروژه جلوگیری از ترک خوردگی و تقویت استحکام در منطقه ای به مساحت ۶۴۰۰ مترمربع بود (تصویر L).

برای بیان تنوع کاربرد میلگرد FRP تصاویر زیر که زیرسازی بستر راه آهن و میدان دانشگاه ماگدبورگ آلمان است یک نمونه جالب توجه است (تصویر M). از کاربرد های خاص دیگر میلگرد پلیمری استفاده از آنها در راه آهن لاهه هلند در سال ۲۰۰۶ است (تصویر N).

میلگرد های FRP به دلیل دارا بودن مقاومت کششی و فشار مناسب و توان تحمل بالای خود امکان استفاده در ساخت های زیرزمینی و تونل ها را نیز دارند. در شکل زیر استفاده از میلگرد پلیمری را در کوه برنر در آلپ مشاهده می کنید که این تصویر متعلق به سال ۲۰۰۶ است (تصویر O). همچنین راه آهن بازل سوئیس هم در صفحه پایه راه آهن در سال ۲۰۰۹ از کاربرد میلگرد پلیمری غافل نشدند (تصویر P).

 

کاربرد میلگرد FRP در سازه های دریایی

یکی از مهم ترین کاربرد های میلگرد پلیمری ، قابلیت استفاده از آن در ساختمان های مناطق مرطوب و ساحلی و حتی تاسیسات دریایی است چرا که این نوع میلگرد نسبت به میلگرد های فولادی هم سطح خود، خوردگی کمتری را تجربه می کند. در شکل Q مشاهده می شود که برای حصارکشی دور رویال ویلا در قطر در سال ۲۰۰۹، از میلگرد FRP استفاده شده است.

همچنین در شکل R کاربرد میلگرد پلیمری را در ساخت اسکله بلکپول بریتانیا در سال ۲۰۰۷ مشاهده می کنید که به صورت مشترک با میلگرد فلزی به کار گرفته شده است.

 

7

 

بعد از بیان نمونه های کاربرد میلگرد های پلیمری ، اشاره به این موضوع که میلگرد های پلیمری ، استحکام به وزن بالایی دارند و مشکل خوردگی و خستگی ندارند، خالی از لطف نیست. از طرفی میلگرد FRP عملکرد دینامیکی بالایی دارد و در مناطق زلزله خیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

جهت دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت میلگرد کامپوزیتی می توانید با کارشناسان شرکت اپوارد از طریق شماره تلفن ۰۶۱۴۲۲۸۲۱۶۳ و یا وبسایت eporodfrp.com در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها