کد خبر: 667703
تاریخ انتشار :

امکانات بلیط چارتر چیست؟

امکانات بلیط چارتر چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فرقی نمی‌کند که با هواپیما سفر رفته‌اید یا خیر؟ بدون شک کلمه بلیط چارتر را بارها و بارها شنیده‌اید. آیا می‌دانید که پرواز چارتر دقیقا چیست و چه امکاناتی دارد؟ پرواز چارتر یکی از انواع پرازهای رایج در سراسر جهان است که هزینه سفر را تا حد قابل توجهی برای شما کاهش خواهد داد. با ما همراه شوید تا در این مطلب کمی بیشتر با این نوع بلیط و پرواز آشنا شویم.

چارتر به چه معنا است؟

چارتر در لغت به معنای دربست اجاره کردن است. در واقع شما هر چیزی را دارای تعداد زیاد باشد، می‌توانید چارتر اجاره یا رزرو کنید. شما می‌توانید بخش زیادی از صندلی‌های یک همایش را چارتر کرده و خودتان آن را جداگانه به افراد دیگر بفروشید. در صنعت گردشگری هر چیزی که به تعداد زیاد موجود بوده و قابلیت فروش یا اجاره داشته باشد را می‌توان چارتر کرد. تخت‌های یک هتل، صندلی‌های یک هواپیما و چیزهایی از این دست.

به شرکت هواپیمایی و مسافربری یا هر شرکت دیگری که صندلی‌های هواپیما و یا تخت‌های یک هتل را اجاره می‌کند، چارتر کننده و به آن ایرلاین و یا هتل چارتر دهنده می‌گویند.

بلیط چارتر چیست؟

بعد از آن که با مفهوم کلمه چارتر آشنا شدیم، احتمالا خواهیم دانست که بلیط هواپیما و یا پرواز چارتر به چه چیزی گفته می‌شود. پرواز چارتر پروازی است که یک شرکت هواپیمایی تمام صندلی‌های یک هواپیما را اجاره کرده و خود آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. پروازهای چارتر معمولا پروازهای پر رفت و آمدی مانند مسیرهای تهران- مشهد هستند که در هر زمان از سال مسافر آن‌ها زیاد است.

 امکانات بلیط چارتر چیست؟

یک شرکت مسافربری می‌تواند بلیط‌های یک پرواز را به صورت سالیانه و یا کوتاه مدت چارتر کند و محدودیتی از نظر بازه زمانی ندارد. نکته قابل ذکر آن که چارتر کردن تنها مخصوص شرکت‌های مسافربری نیست، ارگان‌ها، سازمان‌ها، باشگاه‌های ورزشی و در کل هر سازمان دولتی و خصوصی که بخواهد برای پرسنل خود در یک مسیر پروازی بلیط تهیه کند، می‌تواند آن را چارتر کند.

خدمات بلیط چارتر چیست؟

ارائه خدمات در پروازهای چارتر تفاوت چندانی با پروازهای دیگر ندارد. مقدار حمل بار مجاز، زمان سوار و پیاده شدن، پذیرایی در هواپیما و غیره با پروازهای دیگر تفاوتی ندارد. مهم‌ترین خدمات بلیط چارتر، کم هزینه بودن آن در مقایسه با پروازهای دیگر است. به طور معمول هزینه پرواز چارتر در یک مسیر یکسان و در یک زمان مشخص از پروازهای دیگر کمتر بوده و شما می‌توانید یک سفر اقتصادی و مناسب داشته باشید.

این مطلب را هم بخوانید: اطلاعاتی که قبل از خرید تور ترکیه باید بدانید

کنسلی پرواز چارتر

یکی از موارد خدمات پرواز چارتر مربوط به شرایط کنسلی آن است. شرایط کنسلی در پرواز چارتر به این مساله مرتبط است که چه کسی پرواز را کنسل کرده است. در صورتی که مسافر به هر دلیلی بخواهد پرواز خود را کنسل کند، باید قبل از ساعت 12 روز قبل از پرواز کنسلی را به پشتیبانی شرکت هواپیمایی اطلاع دهد. شرکت‌های هواپیمایی مختلف شرایط مختلفی در این حالت داشته و بخشی از هزینه بلیط پرداختی را به شما باز می‌گردانند. در صورتی که شما روز پرواز بخواهید بلیط خود را کنسل کنید، شرکت هواپیمایی شما هر چه که باشد، هیچ هزینه‌ای به شما بازگردانده نمی‌شود.

در صورتی که بلیط چارتر و پرواز آن توسط شرکت هواپیمایی کنسل شود، مسئولیت آن به طور کامل بر عهده شرکت بوده و باید هزینه 100 درصدی بلیط به مسافر برگردانده شود.

پرواز سیستمی چیست؟

در بخش بالا راجع به خدمات بلیط چارتر در مقایسه با دیگر پروازها صحبت کردیم. پرواز سیستمی دیگر پرواز رایج در ایران و کشورهای جهان است که برنامه پروازی آن از چند ماه و یا حتی یک سال قبل مشخص شده و شما می‌توانید بلیط آن را از همان زمان قرارگیری در سایت یعنی حتی یک سال قبل از زمان سفر خود تهیه کنید. به بلیط این نوع پرواز بلیط سیستمی گفته می‌شود.

 امکانات بلیط چارتر چیست؟

تفاوت بلیط چارتر و بلیط سیستمی

پروازهای چارتری و سیستمی علاوه بر فاصله زمانی بین اعلام برنامه سفر تا زمان پرواز، تفاوت‌های دیگر دارند که در ادامه با ان‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

هزینه بلیط

یکی از تفاوت‌های عمده قیمت بلیط هواپیما (https://www.alibaba.ir/ticket-price) چارتر و پرواز سیستمی هزینه بلیط است. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، بلیط سیستمی از چند ماه قبل از زمان پرواز روی سایت قرار گرفته و شما می‌توانید آن را تهیه کنید. هرچه زودتر نسبت به تهیه بلیط اقدام کنید، بلیط شما ارزان‌تر بوده و در روزهای پایانی پرواز بلیط گران‌تر خواهد شد.

هزینه بلیط چارتر کاملا برعکس بلیط سیستمی است. به این معنا که هرچه به ساعات نزدیک به پرواز نزدیک می‌شویم، در صورت خالی ماندن برخی از صندلی‌ها، شرکت هواپیمایی آن را با نام بلیط لحظه آخری با قیمتی بسیار کمتر به فروش می‌رساند. در حالت کلی می‌توان گفت هزینه بلیط چارتر در مقایسه با بلیط سیستمی کمتر است.

شرایط سنی

تفاوت دیگر بلیط چارتر با بلیط سیستمی در هزینه بلیط براساس شرایط سنی است. در پرواز سیستمی هزینه بلیط برای نوزادان زیر 2 سال و کودکان زیر 12 سال با هزینه بلیط برای بزرگسالان متفاوت است. در بلیط چارتر، شرایط سنی تنها محدود به نوزادان زیر 2 سال بوده و هزینه بلیط برای افراد بالای 2 سال یکسان است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها