کد خبر: 683306
تاریخ انتشار :

مقایسه استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال

بدون داشتن استراتژی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال راه به‌جایی نخواهید برد. به‌زبان ساده، منظور از داشتن استراتژی این است که بدانید چه زمانی و چرا یک ارز دیجیتال را می‌خرید و به‌ تبع آن چه زمانی و چرا تصمیم به‌فروش آن می‌گیرید. روش‌های مختلفی وجود دارند که معامله‌گران فعال در بازار رمز ارزها استفاده می‌کنند.

مقایسه استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

به‌طور مطلق نمی‌توان گفت که بهترین استراتژی خرید و فروش ارز دیجیتال چیست. هر کدام از روش‌های موجود، نقاط ضعف و قوت خاصی دارند و برای گروه‌های خاصی از معامله‌گران مناسب هستند. در این مطلب به مقایسه استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال می‌پردازیم. حتما تا پایان را به‌دقت مطالعه کنید.

 

انواع استراتژی خرید ارز دیجیتال

برای مقایسه استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال باید توجه داشته باشید که تمام روش‌های موجود را می‌توان در دو دسته کلی کوتاه مدت و بلند مدت طبقه بندی کرد.

روحیه و اهداف شما از فعالیت در بازار رمز ارزها دو عامل تعیین کننده در انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب است. در اینجا 9 مورد از رایج‌ترین استراتژی‌های معامله رمز ارزها را بررسی می‌کنیم.

1. استراتژی اسکالپ تریدینگ (Scalping)

اسکالپ تریدینگ یکی از معروف‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در کوتاه مدت است. به زبان ساده در این روش معامله‌گر روی دریافت سود کم از هر پوزیشن معاملاتی تمرکز می‌کند. در عوض با افزایش تعداد معاملات خود تلاش می‌کند تا از کنار هم قرار گرفتن سودهای کوچک در نهایت به سود هنگفت دست پیدا کند.

اجرای این استراتژی تنها برای آن دسته از معامله‌گرانی مناسب است که به‌صورت تمام وقت در بازار رمز ارزها فعالیت می‌کنند. تعیین حد ضرر و پایبندی به آن در استراتژی اسکالپینگ اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد.

چرا که کوچک‌ترین غفلتی ممکن است ضرر بزرگی را به‌دنبال داشته باشد که بخش قابل توجهی از سودهای کوچک را عملا از بین ببرد. ضمن اینکه انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای کوتاه مدت نیز کار ساده‌ای نیست.

در صورت تعیین حد سود و ضرر کم، ریسک این استراتژی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه در انواع بازارها اعم از صعودی، نزولی و رنج قابل اجراست. نیازی به‌صرف زمان زیاد برای تحلیل بنیادی نیز وجود ندارد و معامله‌گر باید بخش عمده‌ای از تمرکز خود را صرف تحلیل تکنیکال کند. برای اجرای دقیق و صحیح اسکالپ تریدینگ به‌کارگیری ربات‌های معامله‌گر در صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار مفید است.

2. استراتژی معامله روزانه (Day Trading)

ارزهای دیجیتال نوسانات قیمت زیادی را در مدت زمان کوتاه تجربه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که فرصت‌های معاملاتی قابل توجهی در تایم فریم روزانه در اختیار معامله‌گران رمز ارزها قرار بگیرد. استراتژی معامله روزانه با هدف بهره‌گیری از این فرصت‌ها در نظر گرفته شده است.

به‌عنوان مثال می‌توان به استراتژی خرید با اخبار (News Trading) اشاره کرد. در این روش کاربرد تمرکز خود را روی اخبار و وقایعی می‌گذارد که پتانسیل بالا بردن یا پایین آوردن قیمت ارزهای دیجیتال خاصی را دارند. سپس با تعیین حد سود و ضرر مناسب برای خرید ارز دیجیتال، کسب سود و فروش آن در یک روز اقدام می‌کنند.

هر چند این روش در ظاهر ساده به‌نظر می‌رسد؛ اما واقعیت این است که آن طور که باید و شاید نمی‌توان روی سودآوری بلند مدت در آن حساب کرد. چرا که ممکن است بعضا تا چندین روز خبر مهم و تاثیرگذاری در بازار منتشر نشود و در این مدت عملا نمی‌توان تصمیم خاصی برای معامله رمز ارزها گرفت.

در استراتژی معاملات روزانه باید روی پیگیری اخبار رمز‌ارزها تمرکز کنید

 

3. استراتژی سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) 

دو استراتژی بالا خیلی پرفشار هستند و امکان اجرای آن‌ها برای طولانی مدت وجود ندارد؛ چرا که معامله‌گر بعد از مدتی به‌دلیل تحمل فشارهای روانی زیاد دچار مشکلات روحی می‌شود و نیاز به تغییر رویه پیدا می‌کند. این موضوعی است که در مقایسه استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال باید مد نظر قرار بگیرد.

یکی از راه‌های جایگزین که برای این منظور پیش روی شما قرار دارد، سوئینگ تریدینگ است. در این استراتژی به‌جای تمرکز روی تایم فریم‌های دقیقه‌ای و ساعتی، معامله‌گر به‌سراغ بهره‌گیری از نوسان‌های قیمت در بازه‌های چند روز تا چند هفته می‌رود. به‌این ترتیب دیگر نیازی به‌حضور تمام وقت و دائمی در بازار نخواهید داشت.

معمولا پای تحلیل بنیادی در این استراتژی باز می‌شود. معامله‌گر باید با استفاده از تحلیل فاندامنتال، ارزهای مستعد رشد در بازه زمانی چند روزه یا چند هفته‌ای را شناسایی کند.

اتفاقاتی مانند عرضه پلتفرم‌های جدید در یک پروژه، لیست شدن در صرافی‌های معتبر و ... در این زمینه تاثیرگذار هستند. سپس باید با استفاده از تحلیل تکنیکال پیش‌بینی قیمت از روند حرکت ارزهای دیجیتال در کوتاه مدت به‌دست بیاید. تعیین حد ضرر و سود در این روش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

4. استراتژی متوسط هزینه دلاری (Dollar Cost Averaging)

وقتی برای مقایسه استراتژی‌های ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم، باید به موضوع میزان سرمایه در اختیار هر معامله‌گر نیز توجه کنیم. اخیرا گزارشی منتشر شد که در آن نشان می‌داد کسانی که در طول یک دهه اخیر بر اساس استراتژی DCA اقدام به خرید بیت کوین کرده‌اند، در حال حاضر سود خوبی به دست آورده‌اند.

استراتژی DCA به‌زبان ساده به‌معنی خرید ارز دیجیتال در یک بازه زمانی مشخص با مقدار دلاری ثابت است. به‌عنوان مثال فرض کنید که ماهانه 100 دلار برای خرید بیت کوین اختصاص دهید. مزیت این استراتژی فارغ شدن معامله‌گر از تمام اتفاقات ریز و درشتی است که در کوتاه مدت در یک ارز دیجیتال رخ می‌دهند.

البته نمی‌توان از محدودیت‌های این استراتژی نیز صرف نظر کرد. تجربه نشان داده است که استراتژی متوسط هزینه دلاری تنها در بلند مدت جواب می‌دهد. بنابراین باید سرمایه هنگفتی به این استراتژی اختصاص دهید که از عهده همه بر نمی‌آید. ضمن اینکه تا مدت‌ها نباید به سرمایه خود در بازار دست بزنید. بهترین ارزهای دیجیتال برای بلند مدت در استراتژی DCA گزینه‌هایی مانند بیت کوین هستند که جای پای محکمی در بازار دارند.

 

5. استراتژی پرتفوی متوازن (Balanced Portfolio)

برای مقایسه استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال باید حتما به موضوع میزان ریسک پذیری نیز توجه کنید. استراتژی‌های کوتاه مدت معمولا ریسک بالایی را متوجه معامله‌گران می‌کنند. هر چه مدت زمان سرمایه‌گذاری را افزایش دهید، میزان ریسک شما کمتر می‌شود.

استراتژی پرتفوی متوازن یکی از راه‌های مناسب برای افرادی است که ریسک پذیری کمی دارند. شما می‌توانید سبد متنوعی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، ترون و ... را تشکیل دهید.

برای این منظور باید سهم مشخصی را برای هر یک از رمز ارزها در نظر بگیرید. سپس در گذر زمان با کاهش یا افزایش قیمت دارایی‌های درون سبد، سهم آن‌ها را ثابت نگه دارید. تجربه نشان داده است که در بلند مدت سودآوری مناسبی به‌همراه دارد.

استراتژی پرتفوی متوازن، یکی از کم‌ریسک‌ترین روش‌های خرید ارز دیجیتال.

6. استراتژی خرید در بازار رنج (Range Trading)

گاهی اوقات برای مدت نسبتا طولانی در بازار با یک روند خنثی یا رنج مواجه هستیم. به‌عبارت دیگر قیمت در یک کانال افقی مشخص نوسان می‌کند. چنین بازار را اصطلاحا رنج یا بدون روند می‌نامند. از چنین بازاری نیز می‌توان سود به‌دست آورد. البته برای این منظور باید از روش اختصاصی استفاده کنید.

در استراتژی خرید در بازار رنج ابتدا باید محدوده حمایت و مقاومت را روی نمودار تشخیص دهید. سپس بر اساس حرکت نمودار با نزدیک شدن به حمایت اقدام به خرید کنید و هر زمان به ‌سمت مقاومت نزدیک شد، دارایی را به‌فروش برسانید.

ریسک این استراتژی احتمال شکسته شدن خطوط روند است که باید حتما بر اساس حجم معاملات در نزدیکی خط حمایت این موضوع را رصد کنید. به‌عنوان مثال وقتی در مجاورت خط روند، حجم معاملات در مقایسه با دفعات قبل خیلی افزایش می‌یابد، احتمال شکستن آن وجود دارد.

7. استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

آربیتراژ یکی دیگر از استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال است که البته خیلی طرفدار ندارد. به زبان ساده در این استراتژی افراد روی تفاوت قیمت یک دارایی در بازارهای مختلف برای کسب سود حساب می‌کنند. به‌عبارت دیگر یک دارایی را در بازاری با قیمت کمتر خریداری کرده و همان را در یک بازار دیگر با قیمت بالاتر به‌فروش می‌رسانند.

هر چند این روش ریسک چندانی ندارد؛ اما واقعیت این است که با توجه به کارمزد دریافتی در صرافی‌های ارز دیجیتال عملا نمی‌توان خیلی روی سودآوری آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

ضمن اینکه زحمت خیلی زیادی نیز می‌طلبد. تنها کسانی که در حجم زیاد اقدام به خرید و فروش رمز ارزها می‌کنند، امکان بهره‌مندی از آربیتراژ برای کسب سود را دارند.

8. استراتژی هولد کردن (Hold)

هولدرها بخش قابل توجهی از جامعه فعال در بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند آن‌ها کسانی هستند که بیش از دیگران به آینده ارزهای دیجیتال امیدوارند. هولدرها معمولا بعد از خرید ارز دیجیتال، دارایی خود را به کیف پول‌های سرد منتقل می‌کنند و برای سال‌های متمادی با آن‌ها کاری ندارند. این دسته از افراد خیلی درگیر تحلیل تکنیکال، اخبار و سایر اتفاقات بازار رمز ارزها برای خرید و فروش نمی‌شوند.

به‌همین دلیل در مقایسه استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال، هولد کردن را می‌توان ساده‌ترین و کم استرس‌ترین روش دانست. خودتان را جای هولدرهای بیت کوین بگذارید که در سال 2010 زمانی که این ارز دیجیتال قیمت ناچیزی داشت، اقدام به خرید آن کرده‌اند. پس از یک دهه آن‌ها جزو میلیونرهای دنیای امروز هستند. چه کسی خوشحال‌تر از هولدرهای قدیمی بیت کوین است؟

هولد کردن، ساده‌ترین استراتژی خرید ارز دیجیتال.

 

9. استراتژی کپی تریدینگ (Copy Trading)

شاید بهتر باشد کپی تریدینگ را جدای دسته‌بندی فوق بررسی کنیم. در حالت کلی کپی تریدینگ به‌معنی کپی کردن معاملات یک تریدر است. این روش برای تمام استراتژی‌های فوق که برشمردیم، قابل اجراست. هرچند معامله‌گر در کپی تریدینگ درگیر تحلیل و وقایع بازار نمی‌شود؛ اما واقعیت این است که هیچ تضمینی برای سودآوری این روش وجود ندارد. اعتماد کردن به سایر تریدرها موضوعی است که معمولا در بلند مدت نمی‌تواند سودآور باشد. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال، پلتفرم‌های اختصاصی کپی تریدینگ در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

کدام استراتژی خرید ارز دیجیتال مناسب شماست؟

مقایسه استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال را تا اینجا انجام دادیم. تصمیم‌گیری برای انتخاب هر یک از این استراتژی‌ها بر عهده شماست. پیشنهاد می‌کنیم بعد از انتخاب هر روش حتما با گذشت مدت زمان مشخصی به ارزیابی آن بپردازید.

به‌ این ترتیب می‌توانید نقاط ضعف و قوت احتمالی آن را پیدا کنید و در صورت نیاز به بازنگری در آن بیندیشید. حتی گاهی اوقات لازم است که برای هر ارز دیجیتال، استراتژی معاملاتی خاصی را انتخاب کنید که با دیگران متفاوت است.

مواردی که باید در انتخاب استراتژی خرید ارز دیجیتال در نظر داشته باشید!

  • میزان سرمایه
  • ریسک‌پذیری
  • مدت زمان اختصاص داده شده برای فعالیت در بازار رمزارزها
  • تجربه
  • شرایط روحی و روانی
  • نیاز خود به سرمایه در بازار
  • نوع ارز دیجیتال

کلام پایانی

در این مطلب به مقایسه استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال پرداختیم. تجربه کردن راه‌های مختلف برای دستیابی به بهترین استراتژی خرید ارز دیجیتال قطعا برای شما مفید خواهد بود. فارغ از این که کدام استراتژی را برای معامله رمز ارزها انتخاب می‌کنید، می‌توانید از صرافی ایرانیکارت برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنید. با انتخاب ایرانیکارت، نیازی به پرداخت کارمزد برای معامله رمز ارزها نخواهید داشت. ضمن اینکه می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز به‌راحتی با پرداخت ریال بیش از 700 ارز دیجیتال را در این صرافی بخرید یا بفروشید. 

منبع:

  1. https://www.iranicard.ir/blog/the-best-crypto-currency-for-the-hodl/
  2. https://www.iranicard.ir/blog/the-best-crypto-currency-for-the-short-term/

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها