کد خبر: 653285
تاریخ انتشار :

رابطه سالم چه ویژگی هایی دارد؟

داشتن رابطه عاطفی سالم، منجر به رضایت مندی عمیق و هم چنین افزایش سلامتی روحی و جسمانی می شود. این روزها صحبت از جدایی عاطفی و دردهای ناشی از آن زیاد است، به همین دلیل دانستن اصول رابطه عاطفی سالم ضروری است.

رابطه سالم چه ویژگی هایی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

نیازهای افراد در رابطه سالم

وقتی در یک رابطه سالم قرار می گیریم نیازهایمان برآورده می شود و اگر رابطه ناسالم باشد احساسات بدی تجربه خواهیم کرد. در رابطه عاطفی سالم بهتر است نیازهای خود و طرف مقابل را بشناسیم و در جهت برآورده شدن این نیازها اقدام کنیم.

تعدادی از نیازهای زن و مرد که در مشاوره خانواده به دست می آیند به شرح زیر است:

  1. پذیرش: هر انسانی دوست دارد مورد پذیرش قرار گیرد و مخصوصا از جانب کسی که دوستش دارد به گرمی پذیرفته شود.
  2. امنیت: امنیت خاطر از جمله نیازهایی است که همه به آن نیاز داریم و چنانچه شخص با رفتار یا گفتارش، شخص مقابل را ناامن کند رابطه به سمت ناآرامی پیش می رود.
  3. دوست داشتن و دوست داشته شدن: وقتی نوزاد به دنیا می آید از این که دوست داشته می شود احساس رضایت می کند و این موضوع باعث می شود که بتواند دیگران را دوست داشته باشد.
  4. احترام: انسانها وقتی حس احترام دارند می توانند در رابطه بمانند و بدون احترام، از بودن در رابطه ناامید می شوند.
  5. تفریح: رابطه عاطفی برای ایجاد حس و حال خوب هم هست و تفریح می تواند یکی از اجزای اصلی رابطه باشد. زن و مردی که می توانند تفریحات مشترک داشته باشند، می توانند در زمان های سختی هم در کنار یکدیگر باقی بمانند.

1.gif

با توجه به این موارد به این سوال می پردازیم که: " رابطه سالم چه ویژگی هایی دارد؟"

توجه به نیازهای یکدیگر

در بالا اهمیت نیازها را بیان کرده ایم و گفتیم که بدون در نظر گرفتن نیازهای یکدیگر نمی توانیم انتظار یک رابطه سالم را داشته باشیم.

در موارد زیر نیازهای یکدیگر برآورده نمی شود:

الف- انتقاد و سرزنش: استفاده از کلمات انتقادی باعث می شود که شخص کناره گیری کند و حس کند تحقیر شده است. یک رابطه سالم انتقاد را به رسمیت نمی شناسد.

ب- سکوت: وقتی یکی از طرفین به دیگری نیاز دارد، سکوت طرف مقابل نشانه بی اهمیتی و مهم نبودن است. زن و مرد موفق حتی اگر با هم دارای اختلاف هستند ولی می توانند در این زمینه گفتگو کنند.

ج- غرزدن: وقتی یکی از طرفین شروع به غر زدن می کند طرف دیگر احساس خوب نبودن می کند.

د- دعواهای بی منطق: اختلاف در رابطه وجود دارد ولی دعواهایی که بوی توهین یا تنبیه فیزیکی دارند مخرب هستند

ه- پرخاشگری: بعضی از افراد به طور ناگهانی پرخاش می کنند و از این طریق امنیت طرف مقابل را به هم می ریزند.

مراقبت به  جای مزاحمت

رابطه عاطفی سالم نیاز به مراقبت دارد. وقتی مردی در شرایط دشوار زندگی در کنار همسرش باشد اوضاع بهبود می یابد. مرد یا زنی که بی توجه به نیازهای طرف مقابل است از او مراقبت نمی کند. مراقبت یعنی من مراقب تو و رابطه و خودم هستم. هر قوت به من نیاز داری می توانی به من تکیه کنی.

بعضی از افراد نه تنها مراقبتی از یکدیگر نمی کنند، بلکه مزاحم دست یابی طرف مقابل به اهدافش می شوند. او را مدام کنترل می کنند و ناراحتش می کنند.

مراقبت یعنی دیدن حس و حال طرف مقابل و برگزیدن رفتار مناسب با آن حال. وقتی مرد در زمان بیماری همسرش، او را همراهی می کند حس مراقبت به او می دهد. وقتی زن در زمان مسائل مالی یا سایر مسائل مرد، با او هست خود را به عنوان تکیه گاه امن معرفی می کند.

هنر گفتگو

همان گونه که قبلا گفتیم در یک رابطه سالم هم اختلاف نظر وجود دارد؛ گاهی دو طرف در مورد محل زندگی، تربیت فرزند، نوع مهمانی رفتن و... اختلاف دارند، در این صورت هنر گفتگو بسیار ضروری می شود.

وقتی از گفتگو کناره گیری می کنیم به ریشه رابطه خود تیشه می زنیم. رابطه امن یعنی گفتگو کردن در مورد نیازها، دغدغه ها و نگرانی هایی که از یکدیگر داریم.

اگر مرد احساس می کند با حضور در منزل مورد احترام همسرش قرار نمی گیرد بهتر است در مورد مساله گفتگو کند و ناراحتی خود را بیان کند، در غیر این صورت موضوع کشدار می شود و مرد نیز مقابله به مثل می کند.

زن نیز بهتر است به جای این که منتظر این بماند تا مرد ذهن خوانی کند و از احساسات درونش باخبر شود، خودش مسائل و نیازهایش را بگوید و در این زمینه با هم گفتگو کنند.

در زمان گفتگو دو طرف باید مراقب باشند به دام انتقاد نیفتند و از تحقیر یا سرزنش یکدیگر خودداری کنند. در زمان گفتگو هدف پیروز شدن نیست، بلکه هدف حل یک مساله به نفع رابطه است. زن و مرد موفق تلاش می کنند در زمان گفتگو در مورد اختلافاتشان، احساسات طرف مقابل را خدشه دار نکنند.

در زمان گفتگو هدف فرد نیست، بلکه هدف رابطه است. دو طرف باید از خود بپرسند که کدام رفتار باعث بهبود رابطه می شود.

2

داشتن هنر عشق ورزی در رابطه سالم

رابطه عاطفی یعنی عشق ورزی. بسیاری از افراد نمی دانند که رفتارشان نه تنها به طرف مقابل حس عشق ورزی نمی دهد، بلکه او را از عشق دور می کند.

بعضی از روشهای عشق ورزی با توجه به تست کهن الگو به شرح زیر می باشد:

  • بیان احساسات
  • انجام کاری برای طرف مقابل
  • لمس عاشقانه
  • هدیه دادن
  • به وجدآوردن طرف مقابل
  • بیان طنز
  • نگاه عاشقانه
  • حمایت در زمانی که طرف مقابل نیاز دارد.

دو طرف بهتر است در مورد چیزهایی که باعث افزایش عشق ورزی در زندگی شان می شود گفتگو کنند. شاید طرف مقابل از درون دیگری خبر نداشته باشد و بهتر است آگاه شود.

هر چقدر مرد و زن بیشتر از دنیای یکدیگر خبر داشته بشند بهتر است. شناخت دغدغه ها، نگرانی، امیدها و آرزوهای یکدیگر بسیار ضروری است.

داشتن اعتماد به یکدیگر

رابطه ای که در آن اعتماد وجود نداشته باشد، پیش نمی رود. شما نمی تواند دائم همدیگر را کنترل کنید. داشتن اعتماد یکی از اصلی ترین ستون های زندگی است. اگر رفتاری از طرف مقابل شما را ناراحت می کند می توانید در یک فضای امن و بدون قضاوت به او بگویید تا اعتماد برگردد. شما نیز باید به دقت رفتار خود را مدیریت کنید که حس بی اعتمادی به طرف مقابل القا نکنید.

در رابطه سالم حفظ حریم و چارچوبها مهم است و باید بدانیم که با افرادی که خارج از رابطه ما هستند چگونه برخورد کنیم که حس بی اعتمادی به طرف مقابل ندهیم.

مسئولیت پذیری

یکی از اجزای اصلی رابطه سالم، مسئولیت پذیری است. وقتی مرد یا زن از رابطه خود در مقابل افراد دیگر مراقبت می کند یعنی به مسئولیت پذیری واقف است. گاهی خانواده یکی از طرفین دخالت زیادی می کنند و اینجاست که مسئولیت آن طرف است که از رابطه خود مراقبت کند و طرف مقابل را حمایت کند.

مسئولیت در برابر اهداف، ارزشها، نگرانی ها و تفریحات طرف مقابل جزء اساسی یک رابطه سالم است.

بر این اساس به همه افراد توصیه می شود که از آموزش های روانشناسی و مشاوره ازدواج آنلاین و حضوری بهره ببرند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها