کد خبر: 621714
تاریخ انتشار :

واکنش کنگره چین به اقدام سنای آمریکا علیه پکن

ایرنا/ مجلس ملی چین موسوم به «کنگره ملی خلق» به اقدام مجلس سنای آمریکا در تصویب قانون «نوآوری و رقابت ایالات متحده در سال ۲۰۲۱» که با هدف مقابله با شرکت های حوزه فناوری چین تصویب شده است، واکنش نشان داد.

واکنش کنگره چین به اقدام سنای آمریکا علیه پکن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کمیته امور خارجی کنگره خلق چین روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: این لایحه که پر از تعصب ایدئولوژیک است و تحت تاثیر طرز «تفکر جنگ سرد» تدوین شده است، راه توسعه و سیاست های خارجی و داخلی چین را محدود می کند؛ در امور داخلی چین دخالت می کند و تلاش می نماید تا توسعه چین را تحت عنوان «نوآوری و رقابت» مهار کند.

بیانیه می افزاید: آمریکا تلاش می کند با تحریک به اصطلاح تهدید چین، هژمونی جهانی ایالات متحده را حفظ کند، به بهانه حقوق بشر در امور داخلی چین دخالت کند و از طریق انشقاق در بخش علمی، حق قانونی توسعه چین را از بین ببرد.

در این بیانیه اشاره شده که این لایحه نشان می دهد توهم پارانوئید آمریکا که به دنبال سلطه یک جانبه است، نوآوری و رقابت را مخدوش کرده است.

بیانیه می افزاید: جهان در حال ورود به یک دوره آشفتگی و تحول است و در این زمینه، هدف قرار دادن مداوم چین به عنوان یک «دشمن فرضی»  خلاف روند جهانی است، مورد پسند نیست و محکوم به شکست است.

در این بیانیه با تأکید بر اینکه مسئله تایوان مربوط به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین و مربوط به منافع اصلی چین می‌باشد، آمده است: بخش مربوط به تایوان این لایحه، به شدت اصل یک چین و روابط دو کشور چین و آمریکا را نقض می کند.  

این بیانیه می افزاید: ما با قاطعیت مخالف هرگونه مبادله رسمی بین ایالات متحده و تایوان هستیم. مسائل مربوط به سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ صرفاً امور داخلی چین است که اجازه دخالت خارجی را نمی دهیم.

بیانیه کمیته امور خارجی کنگره خلق چین می افزاید: هیچ نیرویی نباید این خیال خام را بپذیرد که چین اجازه می دهد حاکمیت، امنیت و توسعه خود را نقض کند.

سنای آمریکا روز گذشته در ادامه سیاست های تخاصمی خود علیه پکن، طرحی را با هدف افزایش توان آمریکا در رقابت با پیشرفت و توستعه فناوری های چین تصویب کرد.

این طرح روز سه شنبه با ۶۸ رای موافق در مقابل ۳۲ رای مخالف تصویب شد که براساس آن آمریکا به مقابله با پیشرفت های چین در فناوری های مختلف می‌پردازد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها