کد خبر: 629148
تاریخ انتشار :

تایوان: چین می‌خواهد از طالبان تقلید کند!

وزیر خارجه تایوان امروز (شنبه) چین را به تلاش برای تقلید از طالبان متهم کرد و گفت این جزیره که پکن آن را قلمروی مستقل چین می‌داند، تمایلی ندارد در معرض کمونیسم یا جنایت علیه بشریت قرار بگیرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 سقوط ناگهانی دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان، بحث و مناظره داغی را در تایوان درباره اینکه آیا ممکن است آنها با یک حمله چین به چنین سرنوشتی دچار شوند یا خیر، به راه انداخته است و در همین حال، رسانه دولتی چین گزارش داد که سرنوشت کابل نشان می‌دهد که تایوان نمی‌تواند به واشنگتن اعتماد کند.

جوزف وو، وزیر خارجه تایوان در پیامی توییتری در واکنش به درخواست دوباره وزارت خارجه آمریکا از چین برای توقف فشار بر این جزیره خودگردان، از ایالات متحده بابت تاکید بر تمایلات و بهترین منافع مردم تایوان قدردانی کرد.  

وزیر خارجه تایوان گفت: آنها شامل دموکراسی، آزادی از کمونیسم، خودکامگی، جرایم علیه بشریت میشوند. چین رویای تقلید از طالبان را در سر دارد اما اجازه بدهید من صریح بگویم که ما اراده و ابزار لازم برای دفاع از خودمان را در اختیار داریم.

هیچ واکنش فوری از جانب چین دیده نشد و دفتر امور تایوان هم به درخواستها برای اظهارنظر در خارج از ساعات اداری روز شنبه پاسخگو نبود. چین به دنبال برقراری روابط با طالبان است، به رغم اینکه خودش نگرانی‌هایی درباره اثر احتمالی روی آنچه افراطگرایان فعال در سین کیانگ می‌نامد، دارد.

افغانستان به تازه‌ترین مساله تایوان و چین تبدیل شده است. تایوان در ماه‌های اخیر از افزایش فشار دیپلماتیک و نظامی چین به ویژه تکرار مانورهای هوایی و دریایی در نزدیکی این جزیره گلایه کرده است، مساله‌ای که نگرانی واشنگتن و دیگر پایتخت‌های غربی را هم به دنبال داشته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها