کد خبر: 640861
تاریخ انتشار :

بانک‌ها درحراج زمستانی شرکت نکردند

بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی در هفته اول زمستان به بالاترین رکورد خود در سه ماه اخیر رسید. این در حالی است که در این رکوردزنی نهادهای مالی هیچ مشارکتی نداشته و تمام اوراق را نهادهای تامین سرمایه خریداری کرده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اوراق بدهی دولتی در اولین هفته زمستان به بالاترین سطح خود از ابتدای پاییز امسال تاکنون رسید که ارزشی معادل با تقریبا ۱۰ هزار میلیارد تومان داشته است.

به طورکلی تأمین کسری بودجه دولت یکی از اهداف مهم دولت ها است. از مسیرهای غیرتورمی دست یابی به این هدف فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه است که در آن دولت با تعیین نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق سعی می کند تا اوراق خود را به مشتریان خود بفروشد و از این محل کسب درآمد کند. این مشتریان غالبا بانک ها و نهادهای تامین سرمایه هستند.

در هفته منتهی به ۷ دی ماه تقریبا ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شد که بورسی ها تمام دصد مشارکت در این بازار را داشتند. بانک ها که در هفته گذشته ۲۸۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کرده بودند در این مقطع هیچ سهمی را در بازار اولیه نداشتند.

بررسی رقم به فروش رفته در این بازار نشان می دهد از ابتدای پاییز ۱۴۰۰ تاکنون این میزان فروش بالاترین سطح فروش هفتگی در این بازار بوده است.

بررسی ویژگی اراق بدهی در این بازار نیز نشان می دهد تمام اوراق به فروش رسیده اراد۹۴ بوده که سررسید آن ها سه ساله بوده و نرخ سودی ۲۱.۹۸ درصدی (تقریبا ۲۲ درصد ) داشته اند. به عبارت دیگر بالابودن نرخ سود در این نهادها ابزار مهمی برای هجوم بورسی ها به خرید اوراق بدهی دولتی در این مقطع بوده است.

سهم بالای نهادهای تامین سرمایه در خرید اوراق بدهی در این بازار و در مقابل عدم مشارکت بانکها علامت مهمی را در بردارد.

به طور کلی در مجموع بیست و پنج مرحله خرید اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه حراج ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی فروخته شده که از این میان ۳۵ درصد را بانک ها و ۶۵ درصد را نیز نهادهای تامین سرمایه تقبل کرده اند.

اوراق بدهی دولتی

فروش اوراق در بازار اولیه یکی از مسیرهای ضد تورمی در جهت درآمدزایی دولت است که می تواند از رشد تورم در کشور جلوگیری کند. در همین راستا در سال گذشته دولت موفق به فروش اوراق بدهی معادل با ۱۲۵ هزار میلیارد تومان شد. اگر دولت در سال ۱۴۰۰ نیز بخواهد همین رقم را تا پایان سال تکرار کند باید ۵۵ هزار میلیارد تومان دیگر اوراق بفروشد. اکنون تا پایان سال تقریبا ۱۱ هفته دیگر باقی مانده که برای دست یابی به این هدف نیاز فروش هفته ای ۵ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار اولیه وجود دارد.

این در حالی است که طبق آمار و ارقام در ۲۵ مرحله سپری شده از این بازار ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق به طور متوسط هفتگی به فروش رسیده است. بنابراین باید برای دست یابی به هدف درامدزایی از این طریق (یعنی آنچه در سال پیش محقق شده) باز هم نیازمند آن است که اوراق بیشتری را از طریق رشدنرخ سود و کاهش تاریخ سررسید آن به فروش برساند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها