کد خبر: 643521
تاریخ انتشار :

پیش بینی قیمت دلار

کامران سلطانی‌زاده - عضو شورای عالی کانون صرافان ایرانیان

پیش بینی قیمت دلار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت دلار در این هفته آینده چگونه می شود؟ قیمت دلار نسبت به آخرین معاملات کاهش یافت. قیمت دلار هرروز متغیر است.قیمت دلار غیر قابل پیش بینی است .

 

عامل اصلی کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر مذاکرات برجامی بود. برجام اثر روانی داشته است. در حال حاضر تعداد فروشنده‌ها از خریداران پیشی گرفته است؛ در نتیجه شاهد کاهش قیمت هستیم. جو مذاکرات تغییر کند، روند افزایشی خواهد شد. اگر برجام با مشکل رو به رو شود، دلار ۳۰ هزار تومان می‌شود. گفتگوهای مستقیم ایران و ایالات‌متحده امریکا می‌تواند به گشایش سیستم بانکی و تحریم‌ها کمک کند. همچنین بر قیمت ارز در بازار نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

پیش‌بینی قیمت ارز به کف قیمتی بستگی دارد که توسط شرکت‌های عمده فروشنده ارز در سامانه نیما تعیین می‌شود. اگر پتروشیمی‌ها و صادرکننده‌های ارزی قیمت را کاهش دهند با کاهش قیمت ارز رو به رو خواهیم شد. قیمت دلار آزاد کمتر از ارز پتروشیمی‌ها نخواهد بود. این پتروشیمی‌ها صادرکننده هستند و به سامانه نیما برای واردات کالا ارز می‌دهند. نرخ شرکت‌های پتروشیمی‌ تعیین‌کننده قیمت و اصطلاحا پالس دهنده قیمت ارز در بازار است.

از سویی کسری بودجه در قیمت ارز تاثیرگذار خواهد بود. هر چه کسری بودجه بیشتر باشد، قیمت ارز بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد. دید مردم به این صورت است که دولت برای جبران کسری بودجه تلاش می‌کند دلار را گران‌تر بفروشد. این دیدگاه در بین عموم مردم شکل گرفته است. اگر دولت بتواند با سیاست‌های درست ارز را از خانه مردم به سمت تولید و چرخه اقتصادی سالم بیاورد، روند بازار تغییر خواهد کرد. در نهایت نیز منجر به ایجاد طراوت در چرخه اقتصادی کشور می‌شود.

متاسفانه در سال ۱۳۹۰ شاهد بدعهدی بانک‌ها در خصوص سپرده‌گذاری ارزی بودیم. خیلی از افراد سپرده ارزی در سیستم بانکی کشور داشتند اما بانک‌ها از تحویل ارز به مردم خودداری کردند. در نهایت هم ریال را با قیمت پایین به مردم پرداخت کردند. در این شرایط خیلی از مردم متضرر شدند. تا به این لحظه اعتماد مردم به سیستم بانکی برای سپرده‌گذاری ارزی برنگشته است. بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت باید چرخه لازم برای اعتمادسازی ایجاد کند. به این ترتیب دلار مردم از خانه‌ها وارد چرخه تولید می‌شود. این موضوع وظیفه اصلی تیم اقتصادی کشور است.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها